1397/11/11

گلایه های بافندگان قزوینی از شرایط موجود
فرش قزوین از نفیس‌ترین فرش‌های بافته شده ایران به شمار می‌آید که با احیا و تجاری‌سازی آن می‌توان اشتغال‌زایی خوبی را برای آحاد جامعه به ویژه زنان ایجاد کرد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، بافندگان فرش بیشتر از قشر ضعیف و متوسط جامعه‌اند و یا زنان خانه‌داری هستند که نمی‌توانند درآمدی داشته باشند ولی با گره‌زدن بر دار قالی می‌توانند مشکلات اقتصادی خود را برطرف کنند.

فرش دستبافت قزوین یکی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خوب استان قزوین است که تاکنون توسعه و رونق این صنعت با هدف اشتغال‌زایی مغفول مانده و همچنان مورد بی‌مهری مسؤولان قرار می‌گیرد.

این مطلب را طی گفت‌وگو با تولیدکنندگان فرش دستبافت استان قزوین می‌توان به خوبی لمس کرد که رونق تولیدشان را حمایت مسؤولان عنوان می‌کردند ولی خبری از این موضوع نبود.

خدیجه عابدی از بافندگان فرش دستبافت استان قزوین است که کمبود منابع مالی را مهمترین مشکلش در توسعه کارگاه فرش‌بافی می‌داند و معتقد است اگر دولت وام‌هایی با بهره‌های پایین در اختیار آنها قرار دهد، می‌تواند سرمایه‌اش را افزایش داده و با تحقق این مهم افراد زیادی را مشغول به کار کند.

وی از نحوه‌ پرداخت وام به تولیدکنندگان فرش‌ دستبافت گلایه می‌کند و می‌گوید: وامی را با نرخ سود 6 درصد از بانک دریافت کردیم، ولی در دادن اقساط، متوجه می‌شوید که بیش از 10 درصد محاسبه شده که پرداخت چنین وام‌هایی برای تولیدکنندگان سخت است.

عابدی همچنین از روند پرداخت اقساط وام گله‌مند است و می‌گوید: ابتدا که وام را دریافت کردم گفتند تنفس یک ساله وجود دارد ولی بعد از دریافت عنوان کردند که تنفسی وجود ندارد و باید از ماه بعد اقساط را بپردازید به ناچار مجبور شدم خانه‌ام را بفروشم و اقساط را پرداخت کنم.

این تولیدکننده که 17 سال در صنعت فرش دستبافت مشغول به کار است، بیان می‌کند: بهتر است دولت بعد از پرداخت وام به تولیدکنندگان، تنفس یکساله دهد تا آنها بتوانند مواد اولیه را خریداری و شروع به تولید کنند و با فروش تولیدات بتوانند اقساط را بپردازند.

وی افزایش نیروی انسانی و تولیدات فرش را منوط به حمایت دولت می‌داند و خاطرنشان کرد: اگر سالانه 30 متر مربع فرش بافته می‌شود با کمک‌های مسؤولان این عدد به 90 متر مربع می‌رسد و همین موجب افزایش سوددهی و ارتقای رفاه قالی‌بافان خواهد شد.

بیمه، بزرگترین مشکل کارآفرینان فرش دستبافت

معصومه کولجی مدیر کارگاه قالی‌بافی خاتم، بزرگترین مشکل کارآفرینان فرش دستبافت را بیمه بافندگان عنوان و بیان کرد: اگر این معضل برطرف شود دیگر دغدغه‌ای وجود ندارد.

وی ابراز می‌کند: متأسفانه دولت بیمه فرش‌بافان را قطع کرده به همین دلیل هیچ علاقه‌ و انگیزه‌ای بین بافندگان برای بافت فرش وجود ندارد.

این تولیدکننده فرش دستبافت یادآور شد: در استان‌های دیگر مانند قم بیمه فرش‌بافان وجود ندارد ولی این مشکل در استان قزوین شاخص و موجب به وجود آمدن مشکلات متعددی شده است.

کولجی خاطرنشان کرد: زمانی که از بافندگان فرش برای بیمه شدن ثبت‌نام کردند، آرایشگران و خیاطان که فرش‌باف نبودند جزء بیمه‌شدگان این صنعت قرار گرفتند و همین موجب شده در حق فرش‌بافان واقعی، اجحاف شود.

وی بیان کرد: اگر مشکل بیمه بافندگان فرش برطرف شود تعداد علاقمندان به بافتن افزایش می‌یابد و در این حوزه اشتغال‌زایی خوبی ایجاد می‌شود، اکنون 90 درصد فرش‌بافان اظهار می‌کنند که بیمه آنها قطع شده و دیگر علاقه‌ای به بافت فرش ندارند.

این تولیدکننده فرش دستبافت ابراز کرد: یکی دیگر از مشکلات این است که کارشناس بیمه به بافندگان فرش اصرار دارد که حتماً با ابریشم ببافند، چنین فرشی بازار ندارد و نمی‌توانند آن را به فروش برسانند.

صنعت فرش قزوین وضعیت آشفته‌ای دارد

وی بیان کرد: مسؤولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند ولی به نظرم به دلیل مسؤولیت‌های زیاد است که رفع مشکلات بافندگان فرش در لابه‌لای کارهایشان فراموش می‌شود و تاکنون این مشکلات برطرف نشده است.

کولجی که به طور رسمی 8 سال در صنعت فرش دستباف مشغول به فعالیت است، بیان کرد: صنعت فرش استان قزوین وضعیت آشفته‌ای دارد و بی‌سامان است که باید اقدامات جدی‌تری برای ساماندهی این صنعت صورت گیرد.

نمایشگاه‌های فرشی که معلوم نیست کی برگزار می‌شود

وحید کرامتیان از تولیدکنندگان دیگر فرش دستباف استان قزوین است که 40 سال سن دارد و از 16 سالگی وارد صنعت فرش شده و معتقد است از همان زمان تاکنون وعده وعیدهایی برای رفع مشکل بیمه بافندگان داده شده ولی هنوز اجرایی نشده است.

وی از نحوه پرداخت تسهیلات دولتی به شدت گلایه دارد و می‌گوید: تاکنون هیچ تسهیلات دولتی که مسؤولان ادعا می‌کنند در جهت حمایت از تولید کننده می‌پردازند، دریافت نکردم.

کرامتیان بیان کرد: مسؤولان سازمان صنعت، معدن و تجارت، نمایشگاه‌هایی را در کشورهای مختلف برگزار می‌کنند که اگر تولیدکنندگان فرش حضور یابند، در فروش تولیدات‌شان بسیار خوب است ولی هیچ وقت خبردار نمی‌شویم که این نمایشگاه‌ها چه زمانی و کجا برگزار می‌شود.

وی می‌گوید: مشکل دیگر تولیدکنندگان تأمین مواد اولیه است از آنجایی که ما تمام ابریشم کار می‌کنیم و در ایران تهیه آن محدود است و کیفیت خوبی ندارد، مجبوریم وارد کنیم که به دلیل تحریم‌ها دچار مشکل هستیم.

چرخ تولیدکنندکان با عدم حمایت مسؤولان کند می‌چرخد

این تولیدکننده فرش خاطرنشان کرد: امروز چرخ کار تولیدکنندگان فرش‌ به دلایلی از جمله عدم تسهیل امور و حمایت کارآفرینان کند می‌چرخد که البته مسؤولان می‌توانند در راستای تند کردن این چرخه نقش بسزایی ایفا کنند ولی تاکنون که این مهم اتفاق نیفتاده است.

کرامتیان اظهار کرد: ارزش افزوده فرش بالا است، اگر مسؤولان از تولیدکنندگان حمایت و از ایده‌ها و نظرات آنها برای رونق فرش دستبافت استفاده کنند و از تجربیات بافندگان موفق بهره ببرند، کارهای بزرگ در رونق این صنعت و اشتغال‌زایی جوانان امروز اتفاق می‌افتد.

آنچه ‌خواندید بخشی از مشکلات تولیدکنندگان فرش دستبافت است که جا دارد مسؤولان ارشد استانی پای حرف آنها بنشینند تا راهکاری برای رفع مشکلات آنها و تسهیل در رونق تولید و اشتغال‌زایی بخش قابل توجهی از شهروندان قزوینی اتخاذ کنند.

فارس

برچسب ها:

تولید ،فرش دستباف ،قزوین ،صنعت