بایدها و نبایدها در انتخاب تلویزیون

1402/05/17

بایدها و نبایدها در انتخاب تلویزیون
تلویزیون از مهمترین لوازم خانگی به شمار می آید؛ مخصوصاً برای کسانی که مدت زمان بیشتری در خانه هستند، بنابراین باید بدانید چه تلویزیونی بهترین کیفیت را دارا است.
تلویزیون از مهمترین لوازم خانگی به شمار می آید؛ مخصوصاً برای کسانی که مدت زمان بیشتری در خانه هستند، بنابراین باید بدانید چه تلویزیونی بهترین کیفیت را دارا است. در نتیجه راهنمای انتخاب کردن بهترین نوع تلویزیون با بهترین کیفیت یکی از چیزهایی است که به کارتان خواهد آمد. بدون راهنمایی و داشتن اطلاعات کافی، ممکن است تلویزیونی را انتخاب کنید که به ضرر شما تمام شود یا باب میل‌تان نباشید و مجبور شوید هزینه دوباره بکنید. این راهنمایی می تواند از طریق کسب تجربیات اطرافیان باشد، یا با خواندن مقاله. با مقاله ما همراه باشید تا صفر و صد یک انتخاب درست را بیاموزید.

نکات کلی و مهم در انتخاب تلویزیون

سایز مناسب
کیفیت صدا و تصویر
نوع صفحه نمایش
وضوح
هوشمند بودن
قیمت
اندازه/سایز

سایز تلویزیون

اکثر افراد به اولین چیزی که در خرید تلویزیون دقت میکنند، سایز آن است. بسته به اینکه فضای خانه شما، چه اندازه است، باید تلویزیون را انتخاب کنید. بنابراین میتوانید تلویزیون مطلوب خود را بین اندازه های ۳۲ الی ۵۵ اینچ انتخاب کنید. پیشنهاد ما به عنوان منبع اطلاعات، تلویزیون های ۴۳اینچ است و کمتر از این اندازه مورد تایید ما نمی‌باشد مگر اینکه فضای منزل یا محل کارتان خیلی کوچک باشد. تلویزیون کمتر از ۴۳ اینچ دارای کیفیت مطلوب خریدار نیست، ولی اگر قصد خرید تلویزیون با سایز بزرگتر را دارید، تلویزیون سونی x۹۰kسایز ۵۵اینچ از هر لحاظ مورد تایید خریداران بوده است.

کیفیت صدا و تصویر

وقتی اقدام به خرید تلویزیونی می کنید، حتما آن را در حالت متصل به برق و روشن امتحان کنید و ببینید آیا از کیفیت مطلوب در صدا و تصویر برخوردار است یا خیر؟ داشتن نویز در صدا و داشتن خط و خش در تصویر، از عواملی است که باعث کاهش کیفیت می‌شود.

نوع صفحه نمایش

نوع صفحه نمایش تابش نور، کنتراست و زاویه دید را تعیین و مشخص میکند. بطور کلی سه نوع صفحه نمایش وجود دارد:

۱-LCD و LED

۲-OLED

۳-QLED

_مورد ۱ ارزان قیمت ترین بین موارد است. نور این دسته بیشتر از دسته های دیگر است، همچنین به دلیل اینکه بصورت انبوه تولید می‌شوند، شما انتخاب های بسیار گسترده و متنوعی را خواهید داشت.

_مورد ۲ فناوری به روزی نسبت به مورد ۱ دارد. اما قیمت آن بیشتر از قیمت پنل‌های نوع اول است. کیفیت بسیار زیادی در نمایش رنگ و کنتراست تصویر به همراه دارد و روشنایی و نور آن نسبت به مدل های دیگر کمتر است.

مورد ۳: این مدل بسیار قوی‌تر از دو مورد قبلی است. زیرا تعداد LEDهای مورد استفاده در این نوع بسیار بیشتر است. اولین ارائه دهنده این تکنولوژی، مارک سامسونگ بوده که QLED را بر آن نام نهاد.

وضوح تصویر

در انتخاب وضوح سه دسته موجود است:

۱-FULL HD

۲-۴k

۳-۸k

با اینکه کیفیت ۸k دارای بهترین وضح از بین این سه مورد است، اما چون هنوز به طور کامل جا نیفتاده و تعداد زیادی هم در بازار از آن موجود نمی‌باشد، بنابراین انتخاب خوبی نیست؛ زیرا در صورت خرابی و مشکل فنی، قطعات آن در بازار به راحتی یافت نخواهد شد.

کیفیت ۴k بعد از ۸k از بهترین وضوح برخوردار است و با گذشت زمان در حال تبدیل شدن به یک وضوح استاندارد و نرمال است، بنابراین اگر بودجه و توان مالی برای خرید این نوع از محصول را دارید می‌توانید با خیال راحت تلویزیون های ۴k را انتخاب کنید. وضوح تصویر در این نوع ۳۸۴۰در۲۱۶۰ پیکسل می‌باشد.

کیفیت FUL HD در مقایسه با حالت ۸k دارای یک هشتم کیفیت و در مقایسه با حالت ۴k دارای یک چهارم کیفیت است. کیفیت آن ۱۰۸۰در۱۹۲۰ پیکسل می‌باشد.

هوشمند بودن

در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه چیز دائم در حال تغییر و دگرگونی است و از این قافله بی شک تلویزیون عقب نخواهد ماند؛ بنابراین انواع مدل‌های تلویزیون‌های هوشمند در بازار موجود هستند که دارای قابلیت‌های بی‌نظیر و فوق العاده هستند که به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد:

سیستم عامل تلویزیون هوشمند:

از مهمترین عوامل تلویزیون‌های هوشمند، نوع سیستم عاملی آنهاست. سیستم عامل بستری است که امکانات تلویزیون اعم از:

_Android Tv

_WebOS

_ROKU TV

_Tizen OS

Fire TV Edition

را شامل می‌شود. راهنمای انتخاب بهترین نوع تلویزیون به شما کمک میکند، که اگر دنبال سیستم نرم هستید WebOS را انتخاب کنید و اگر برنامه‌های مختلف می‌خواهید، Roku را برگزینید.

کنترل:

کنترل تلویزیون‌های هوشمند با طراحی بروز و بی‌نظیر خود دارای انواع دکمه ها بدون نقص و چالاکی هستند.

حافظه:

هرچه مقدار و اندازه حافظه تلویزیون انتخابی‌تان بیشتر باشد، تجربه استفاده روان از و سریع از اینترنت را دارا خواهید بود.

Phone mirroring یا انتقال و پخش تصویر گوشی بر روی صفحه نمایش تلویزیون

برای زمان‌هایی که میخواهید صفحه نمایش گوشی بیشتر باشد تا افراد بیشتری تصویر آن را تماشا کنند این قابلیت بهترین گزینه برای شما خواهد بود. با استفاده از این قابلیت میتوانید صفحه نمایش گوشی را به تلویزیون منتقل و تماشا کنید.

کیفیت در نوع صدا:

تلویزیون‌های اسمارت یا همان هوشمند بخاطر طراحی ظریف، بلندگوهای نرمال و متوسطی را دارا می‌باشند. برای افزایش تن صدای این تلویزیون‌ها می‌توانید بلندگوهای سینما خانگی را خریداری کنید.

دستیار هوشمند صوتی:

این قابلیت به این صورت است که شما با تلویزیون حرف میزنید و از او میخواهید تا عمل مشخصی را انجام دهد.

قیمت تلویزیون

برای افرادی که دارای وضع مالی مطلوبی هستند معمولا همه مراحل گفته شده را طی کرده و در آخر موضوع قیمت را بررسی می‌کنند اما متاسفانه در کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه، موضوع قیمت، از همه عوامل گفته شده پیشی می‌گیرد و به مهمترین عامل تبدیل می‌شود. بنابراین بسته به بودجه خود می‌توانید تلویزیونی با قیمت مناسب انتخاب کنید. برای این کار کافی است در اینترنت و در مراجع و نمایندگی‌های معتبر سرچ کنید تا لیست قیمت‌ها را ببینید و با یکدیگر مقایسه کنید. این کار را به صورت حضوری نیز می‌توانید انجام دهید اما نیاز به صرف زمان، هزینه و حوصله زیادی دارد.

به عنوان مثال برای آگاهی از قیمت تلویزیون سونی می‌توانید به مجموعه خانه سونی سر بزنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله موارد کلی در انتخاب بهترین تلویزیون را برای شما شرح دادیم، عوامل گوناگون دیگری نیز ممکن است در خرید خوب دخیل باشد. ولی همین گفته‌ها، برای یک خرید امن و مطمئن شما را یاری خواهد کرد.

یادتان باشد تلویزیون از مهمترین دستگاه‌های برقی و لوازم خانگی است؛ بنابراین اگر احتیاط و علم کافی را دارا نباشید مجبورید دائم آن را تعویض کنید و هزینه‌های هنگفتی را صرف این خرید کنید. پس از داشتن اطلاعات کافی خوب است، آن ها را به اطرافیان خود انتقال دهیم.

بازار