آیا پکیج نیاز به سرویس دارد؟

1402/05/23

آیا پکیج نیاز به سرویس دارد؟
وظیفه پکیج تامین گرما بخشیدن به سیستم بهداشتی و گرمایشی ساختمان است. اما این دستگاه نیز مانند باقی لوازم خانگی در منزل و یا ساختمان نیاز به سرویس، بررسی در طول سال، تعمیر و نگه داری دارد.
به دلیل وجود آب در لوله های پکیج ممکن است این دستگاه دچار رسوب املاح آب داخل لوله های مسیر شود و برای رفع آن و همچنین کارکرد بهتر پکیج باید در فواصل زمانی معینی سرویس شود.

در این مقاله به اهمیت و نیاز پکیج به سرویس و سپس شرح روش ها و بهترین زمان سرویس پکیج اشاره خواهیم کرد.

سرویس پکیج چیست؟

پکیج علاوه بر تامین گرمای ساختمان، آب گرم را نیز تامین می کنند و برای این کار نیاز به تنظیم عملکرد تابستان و زمستان دارند. بنابراین با توجه به کارکرد بالای آن ها در طول سال مانند بسیاری از لوازم خانگی نیاز به نگهداری و تعمیر و سرویس ماهانه و یا سالیانه توسط تکنسین و تعمیرکار پکیج دارد.

اما برای سرویس پکیج تعمیرکاران معمولا چه کاری انجام می دهند؟
بررسی پکیج شامل انجام کارهایی بر روی قطعات مختلف پکیج است که اگر به موقع انجام نشود ممکن است سبب آسیب پکیج شود و مجبور شوید برای آن هزینه ای بسیار بیشتر از خرید یک پکیج نو پرداخت کنید.

کنترل و بررسی موارد مختلف شامل رفع مشکلات و خرابی های قطعات آن از جمله وجود نشتی در لوله های پکیج، وجود رسوب در مسیر ورودی پکیج، وجود رسوب در مبدل پکیج، رسوب در اتصالات مختلف پکیج و شیلنگ ها و فیلترها و دستگاه سخت کننده و همچنین بررسی شیر اطمینان پکیج از اهمیت بالایی برخوردار است و وقت زیادی از تعمیرکاران صرف این کار می شود.

در حین سرویس در صورت وجود ایراد در هر یک از این قطعات، پکیج باید تعمیر شود.


سرویس تعمیرات پکیج چه مزایایی دارد؟

سرویس به موقع پکیج دارای مزایای بسیاری داردکه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش هزینه تعمیر پکیج کاهش

در صورت معیوب بودن قطعه، قبل از اینکه به سایر قسمت های پکیج آسیب برساند، تعویض می شود. این اقدام شما را از صرف هزینه های سنگین برای تعمیر پکیج بیمه می کند. زیرا هزینه سرویس کمتر از هزینه تعمیر پکیج می باشد.

افزایش عمر پکیج

با انجام بررسی پکیج عمر مفید دستگاه افزایش می یابد. این عمل باعث افزایش کارایی و عملکرد بهتر دستگاه می شود.

با توجه به مطالبی که بیان شد می توان نتیجه گرفت که بسته خدماتی بسیار مقرون به صرفه بوده و از نظر اقتصادی می تواند کمک زیادی به خانواده ها کند زیرا عدم سرویس دهی در دراز مدت می تواند هزینه های بیشتری را برای دستگاه به همراه داشته باشد.

روش های سرویس پکیج – تعمیرات پکیج دیواری

با توجه به شرایط دستگاه دو نوع سرویس بر روی دستگاه انجام می شود:

سرویس دوره ای: این نوع سرویس معمولا به صورت فصلی یا دو بار در سال (قبل از فصل و بعد از پایان فصل سرد) انجام می شود. با توجه به زمان کوتاه بین سرویس ها، سرویس دوره ای هزینه کمتری دارد و حجم کاری کمتری دارد.

سرویس کامل: کامل ترین و بهترین نوع سرویس است. در این روش تمامی قسمت های بسته بررسی و تصحیح می شود. سرویس و نگهداری پکیج به افزایش عمر دستگاه کمک می کند.

مراحل انجام سرویس و تعمیرات پکیج

در مرحله اول: باید درب رویی پکیج را باز کرده، مخزن آب و لوله های عبوری جریان آب را با دقت نگاه کنید تا متوجه شوید که نیاز به رسوب زدایی دارد یا خیر.

در بیشتر موارد نیاز به رسوب زدایی است، در این صورت باید قسمتی که آب برای گرم شدن از آن عبور می کند را از روی بسته بردارید و آب اسیدی را از ورودی آب بریزید و بگذارید چند دقیقه داخل آن بماند. سپس آن را از برق بکشید. آن را بیرون بیاورید، در اینجا رسوبات را می بینید و سپس با آب و مواد شوینده بشویید.

در مرحله دوم : در این مرحله از سرویس پکیج می توانید برد پکیج را بررسی کنید تا از پاک نشدن کثیفی قسمت هایی که باعث از کار افتادن پکیج می شود اطمینان حاصل کنید.

برای از بین بردن گرد و غبار روی قطعات می توانید از سشوار استفاده کنید اما مراقب باشید که به قطعات آسیب نرسانید زیرا تخته یکی از حساس ترین قطعات است.

در مرحله سوم بررسی پکیج، دودکش را چک کنید و مطمئن شوید که جسم یا چیزی مانع راه آن نشده باشد زیرا باعث برگشت دی اکسید کربن به محیط و مرگ می شود.

برای بررسی ردیاب دود می توانید به پشت بام رفته و سنگ کوچکی را داخل آن بیندازید. اگر صدای برخورد سنگ به بسته را شنیدید متوجه سالم بودن آن می شوید و اگر صدایی شنیده نشد باید بدانید که پرنده یا چیزی داخل آن گیر کرده است.

در مرحله چهارم: نظافت مشعل یکی از مراحل بررسی پکیج دیواری می باشد.

انواع سرویس پکیج

همانطور که گفته شد سرویس پکیج شامل وظایف مختلفی است که توسط تعمیرکاران و تکنسین های پکیج انجام می شود. بررسی پکیج یکی از موارد مهم برای حفظ سلامت پکیج شماست و فرقی نمی کند پکیج شما از چه برند و کشوری باشد. پس از رعایت نکات قبل از سرویس که قطعی گاز، برق و آب است، هم اکنون می توانید هزینه سرویس را پرداخت نمایید. در ادامه انواع سرویس پکیج را بررسی خواهیم کرد.

بررسی فن و دودکش پکیج دیواری

از آنجا که پکیج ها دارای دودکش هستند و امکان دارد در اثر گرد و خاک و یا گیر کردن شیئی در داخل مسیر آن دچار گرفتگی گردد، بنابراین بررسی دودکش هنگام سرویس پکیج بسیار ضروری است و حتما توصیه می شود؛ زیرا بسیار خطرناک است و امکان جمع شدن گاز دی اکسید کربن و در نتیجه آن خفه شدن افراد ساختمان می گردد.

تنظیم حرارت پکیج

با استفاده از شیر ترموستات به همراه کلید های تنظیم روی رادیاتور می توانید شدت حرارت را با توجه به هوای مورد نیاز محیط انتخاب کنید تا گرما و سرمای محیط مناسب باشد و بیش از حد گرم و سرد نشود.

تمیز کردن الکترود یونی و جرقه زن بسته پکیج

در سرویس پکیج می توانید از یک سمباده نسبتا نرم برای تمیز کردن الکترود یونی و جرقه کمک گرفت. کاغذ سنباده را چندین بار بر روی الکترود بکشید تا لایه خاک و غبار از آن جدا شود. سپس یون و جرقه را با استفاده از یک پارچه مرطوب تمیز کنید. علاوه بر این اعمال دیگه ای نیز برای تمیز کردن الکترود و جرقه می توان انجام داد:

چک کنیدکه چینی اطراف الکترود یونی و جرقه سالم باشد و بدون ترک باشد.
فاصله بین سر احتراق و مشعل را تنظیم کنید.
بررسی کنید که الکترود یونی و جرقه زن به کابل خود وصل شده باشند و به هیچ قسمتی از بدنه متصل نشده باشند.

کنترل فشار آب پکیج

فشار آب یا بار بسته معمولاً با سوزن مانومتر بر روی دستگاه نشان داده می شود. توصیه شده که فشار دستگاه پکیج مابین 1 تا 2 باشد. البته بهترین فشار عدد 5/1 است.

فشار پکیج بالاتر از 2 نشان دهنده فشار بالای آب است که می تواند به دلیل ته نشین شدن قطعات داخلی و خرابی شیرهای پکیج اتفاق بیفتد. همچنین اگر در لوله ها، مبدل ها و مدارهای گرمایشی نشتی وجود داشته باشد می تواند فشار آب را به کمتر از 1 کاهش دهد و سبب بروز مشکلات بیشتر شود. به طور معمول در سرویس پکیج دوره ای، کنترل فشار آب از بروز این مشکل جلوگیری می کند.

تنظیم شیر آب پکیج

شیر آب باید در هنگام سرویس پکیج هر از گاهی تنظیم شود. البته بهتر است این کار به کمک فردی ماهر انجام شود زیرا اگر این کار به درستی انجام نشود ممکن است پکیج ما دچار اشکال فراوان شود.

نکته دیگر که در هنگام استفاده از شیر آب بهتر است انجام شود، وجود یک صافی مناسب بر روی آن است که سبب طولانی تر شدن عمر آن خواهد شد.

بهترین زمان برای سرویس و تعمیرات پکیج

به طور کلی بهترین زمان برای بررسی پکیج، معمولا هر 6 ماه یکبار است. این بازه زمانی معمولا برای پکیج هایی است که اخیرا خریداری و نصب شده اند و برای پکیج هایی که مدتی کار کرده اند حدود یک سال است. اما بهتر است در زمان تغییر فصل و زمانی که می خواهید عملکرد پکیج را از تابستان به زمستان و برعکس تغییر داده و هنگام سرویس و بررسی پکیج فرا رسیده است.

مجموعه دنیای تعمیر با بیش از 1 دهه درخشان9 در زمینه ارائه بهترین تعمیرکاران جهت تعمیرات پکیج ، تعمیرات کولر ، تعمیرات بردهای الکترونیک ، تعمیرات تجهیزات پزشکی و ... آماده خدمت رسانی به مشتریان گرامی می باشد. این مجموعه مجهز به بروز ترین ابزارهای تعمیراتی به همراه تکنسین های متخصص در زمینه تععمیرات است.