نکات کلیدی در دكوراسیون خانه

1397/03/07

با رعایت كردن قوانین ساده خانه‌ای زیبا داشته باشید
نکات کلیدی در دكوراسیون خانه
اگرچه داشتن وسایل کاربردی و تزئینی زیبا در خانه می‌تواند آن را چشم‌نواز و گیرا کند اما چیدمان یا دکوراسیون نقش تعیین‌کننده‌ای در زیباتر کردن خانه دارد. گاهی با ساده‌ترین وسایل هم می‌توان یک دکوراسیون شیک و زیبا داشت و گاهی هم با بهترین‌ها شلختگی و زشتی توی ذوق بیننده می‌زند.
به گزارش، دنیای لوازم خانگی، حال تصور کنید که فضا و خانه کوچکی هم در اختیار داشته باشید، کار سخت‌تر از پیش می‌شود. در این‌جا قصد نداریم به تفکیک قسمت‌های خانه پرداخته و از اندازه، مدل و رنگ وسایل در دکوراسیون مطلبی بگوییم، هدف یادآوری نکاتی کلی و اولیه درباره چیدمان خانه است.
به طور معمول سه موقعیت کلی که در ادامه خواهد آمد در منازل وجود دارد که بر اساس آن می‌توان چیدمان خانه را تعیین کرد.

هال یا اتاق نشیمن
بهترین کار انتخاب یک کانون تمرکز برای این بخش از خانه است. این نقطه، در واقع مرکز ثقل اتاق است و وسایل باید درست در مقابل این قطعه مهم چیده شوند. پس اول نقطه اصلی را با توجه به موقعیت شویمنه، دیوارها و پنجره‌های بزرگ پیدا کنید و سپس باقی وسایل مثل میز تلویزیون و مبلمان را در اطراف آن بچینید.
نکته این‌جاست که این نقطه تمرکز باید به دیوار تکیه داشته باشد و مبلمان با فاصله از دیوارها قرار گیرد تا فضایی خودمانی و گرم ایجاد شود، اما صندلی‌ها و مبل‌ها را بیش از حد از یکدیگر دور نگذارید تا مهمانان شما بتوانند به راحتی با یکدیگر صحبت کنند و فضایی صمیمی ایجاد شود. فراموش نکنید که محل میز را باید طوری انتخاب کنید که در دسترس تمام کسانی که نشسته‌اند، باشد. برای زیباترکردن و در صورت امکان در نزدیکی هر مجموعه مبل، یک چراغ پایه‌دار یا آویز بلند قرار دهید.
ارتفاع میزهای عسلی باید حداکثر تا دسته صندلی یا مبلی که در کنار آن قرار دارد، باشد و در چیدن آن‌ها و مبل‌ها دقت کنید که فضایی برای عبور و رفت و آمد داشته باشید.

هال و پذیرایی
در بعضی از خانه‌ها قسمت نشیمن از قسمت پذیرایی جدا نیست و یک قسمت بزرگ از خانه برای هر دو اختصاص داده شده است. شما می‌توانید با چیدمانی خوب این دو را از هم تفکیک کنید به طوری که گویی دو قسمت مجزا دارید.
نخست این که باید برای هر بخش از فضا، یک ویژگی غالب در نظر بگیرید و بر اساس آن وسایلش را بچینید. به طورمثال بخش غذاخوری را بر روی یک ویترین یا قفسه ظروف زیبا و بخش نشیمن را بر روی میز تلویزیون متمرکز کنید. در صورت امکان این دو بخش را در نقطه مقابل هم قرار دهید تا وزن ترکیب‌بندی اتاق متعادل باشد. یا می‌توانید با استفاده از مبلمان نوعی تعادل ایجاد كنید، به این شكل كه با چیدن خلاقانه مبلمان دیواری طبیعی ایجاد كنید به طوری كه گویی پذیرایی به دو بخش مجزا تقسیم شده است.
همچنین با قرار دادن کاناپه یا یک جفت صندلی به طوری که پشت به محل غذاخوری باشد یا قرار دادن یک پاراوان می‌توانید دو بخش اتاق را از یکدیگر جدا کنید.
نکته مهم این است که هماهنگی و توازن را فراموش نکنید. با قرار دادن دو یا چند شیء کوچک در مقابل اشیاء بزرگ و کنار هم قرار دادن صندلی‌ها و ساختن مجموعه‌هایی از لوازم تزئینی می‌توانید به نتیجه دلخواه برسید.
یكی از مواردی كه می‌تواند در این تقسیم‌بندی به كمك شما بیاید استفاده از قالیچه‌های كوچك است كه می‌توانید به تناسب فضا برای مشخص و جدا کردن هر قسمت آن استفاده کنید.

نکته کلیدی
دقت داشته باشید كه همه چیز را بسیار نزدیك به هم نگذارید كه فضای رفت و آمد را بگیرد و آنقدر هم باز و با فاصله نباشد كه نظم خانه از دست برود. مثلا دور میز غذاخوری برای عقب کشیدن صندلی باید حداقل حدود 90 سانتی‌متر فضای کافی وجود داشته باشد.

اتاق خواب
اگر روال معمول گذاشتن تخت‌خواب‌ها در اطراف اتاق را دوست ندارید، می‌توانید آن را طوری قرار دهید که در اطراف فضای کافی برای عبور وجود داشته باشد. تخت‌خواب نقطه تمرکز چیدمان اتاق خواب است. اگر تا حد امکان از کمد فاصله داشته باشد، استفاده از این دو فضا ساده‌تر خواهد بود.
می‌توانید برای گرم و راحت کردن فضا از قالیچه‌های نرم و کوچک در مركز و گاه كنار تخت استفاده کنید.
از لوازم تزئینی در اتاق خواب غافل نشوید، چیدمان لوازم تزئینی، استفاده از گلدان‌های كوچك با گل طبیعی می‌تواند دو عسلی را به دو فضای متفاوت تبدیل کند. همچنین بودن یک تابلوی نقاشی یا عكس زیبا روی دیوار می‌تواند چشم‌نوازی دیوار را چندین برابر كند، اما یادتان باشد برای جلوگیری از خطرات احتمالی آن را بالای سرتان نصب نكنید.
نور موضعی در اتاق خواب بهتر از نور یک چراغ سقفی است. در صورت تمایل می‌توانید از هردو استفاده کنید. چراغ‌های پایه‌دار یا آباژورهای آویز با سیم بلند که در گوشه اتاق نصب می‌شوند نیز به ایجاد فضایی مناسب برای استراحت کمک می‌کنند. همچنین برای راحتی بیشتر و در صورت امكان از یك مبل راحتی یا مبل یك‌نفره در اتاق استفاده كنید.

برچسب ها:

دکوراسیون ،منزل