عتیقه ایرانی در حراج آمریکایی

1397/03/07

قالی 125 میلیارد تومانی ایرانی را چه کسی خرید؟
عتیقه ایرانی در حراج آمریکایی
قالی عتیقه ایرانی از سال 2013 تا کنون عنوان گران قیمت‌ترین فرش جهان را از آن خود کرده‌است. این قالی عتیقه که متعلق به قرن هفدهم میلادی است در حراجی همه رکوردها را شکست و قیمت باورنکردنی 34،000،000 دلاری را به رخ همگان کشید.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، این قالی کرمان در حراجی ساتبی نیویورک در سال 2013 با قیمتی حدود 125 میلیارد تومان به فروش رسیده است. این فرش نفیس ایرانی که متعلق به دوران عباسی و بافته شده حدود سال 1600 تا 1650میلادی است، با قیمت ۳۳ میلیون ۸۰۰ هزار دلار یعنی بیش از 125 میلیارد تومان قیمت‌گذرای شده است. این فرش مشهور با اندازه 2.67 در 1.96 متر و قدمتی بیشتر از 400 سال در سال 2013 به قیمتی بیشتر از سه برابر گرانترین فرشی که در جهان تاکنون فروخته شده به فروش رفته است. رکورد قبلی برای یک قالی اصفهان ایران بود که در آوریل 2010 به قیمت 9.6 میلیون دلار توسط حراجی کریستی در لندن فروخته شده بود.
در حالی که طبق برآوردهای اولیه مسئولان حراجی، برای قالی کرمان ایران قیمتی حدود پنج تا هفت میلیون دلار تخمین زده و فروش 9 میلیون دلاری آن خوشبینانه‌ترین حالت ممکن به حساب می‌آمد، اما در هنگام حراج مشخص شد این قالی نفیس بسیار بیشتر از آنکه به نظر می‌آید ارزشمند است و خریدارانی وجود دارند که ارزش واقعی این قالی ایرانی را بهتر از فروشنده‌های ساتبی می‌دانند.
رقابت میان 6 نفر خریدار اولیه قالی کرمان قیمت این فرش را به حدود ۱۲ میلیون دلار رساند اما جدال برای دست‌یابی به این قالی ایرانی به صورت تلفنی و تنها بین دو خریدار قیمت آن را به ۳۳ میلیون و ۷۶۵ هزار دلار رساند و در نهایت چکش فروش برای سه بار متوالی به نفع خریدار ناشناس لندنی بروی میز فروش کوبیده شد تا عتیقه 125 میلیون تومانی دوران صفوی ایران که به قالی برگ داسی کلارک مشهور است به گنجینه فردی ناشناس تعلق گیرد.
پس از فروش نهایی فرش، اتاق حراجی مملو از انرژی، شور و هیجان بود و حضار با کف زدن‌های متوالی حیرت و ذوق خود را قیمت این قالی عتیقه نشان دادند.
قیمت میلیاردی این فرش که آن را تبدیل به کالایی عتیقه کرد نشان‌دهنده اصالت، شکوه، عظمت و زیبایی قالی‌های ایرانی است و نشان از جای پای محکم ایران در بالاترین پله‌های هنر جهان دارد.

تاریخچه قالی برگ داسی کرمان
اما این درآمد چشم‌گیر به واسطه چه کسی و از کجا نصیب موزه کورکوران شد؟ قالی برگ داسی بخشی از یک مجموعه نفیس بود در سال 1926 توسط ویلیام کلارک، سناتور صنعتگر و سرمایه‌دار ایالت مونتانا آمریکا به کورکوران ارث رسیده بود.
بر اساس شواهد تاریخی ویلیام کلارک در سال ۱۹۰۰ میلادی این فرش را در سفری که به پاریس داشته از یک تاجر پاریسی خریداری کرده و آن را با خود به آمریکا برده است.
کلارک که گویی به ارزش و قیمت واقعی قالی ایرانی آگاه بوده، توجه ویژه‌ایی به این فرش نفیس داشته و در نگهداری و مراقبت دقیق و درست از آن اهتمام ویژه‌ای داشته است. به گفته کارشناسان هنری برخلاف ایرانی‌ها که به انداختن فرش‌ زیر پایشان عادت دارند، این میلیاردر آمریکایی با جدیت در نگهداری از این قالی، حتی اجازه نداده که پای کسی برای یک بار هم که شده آن را لمس کند.
اگرچه ویلیام کلارک در سال ۱۹۲۵ می‌توانست این قالی گران‌بها را فروش برساند و از این راه سود زیادی برای خود کسب کند، اما به منظور حفظ این اثر تاریخی آن را در یک مجموعه نفیس به همراه دیگر فرش‌های قدیمی و گران‌بهایش به موزه کورکوران اهدا کرد.
این سناتور آمریکایی اما فکرش را هم نمی‌کرد که ۸۸ سال پس از مرگش موزه مورد اعتماد او برای کسب درآمد، این فرش نفیس ایرانی را به حراج بگذارد.

برچسب ها:

قالی برگ داسی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما