چرا ظروف در ماشین ظرفشویی تمیز شسته نمی‌شوند؟ + راهکارها

1402/04/05

چرا ظروف در ماشین ظرفشویی تمیز شسته نمی‌شوند؟ + راهکارها
در زندگی ماشینی امروز، ماشین ظرفشویی یکی از لوازم خانگی است که در اکثر خانه‌ها دیده می‌شود و کمک زیادی به افراد خانه‌دار کرده است. این وسیله کاربردی از جمله لوازمی است که به ویژه در بین افراد شاغل طرفداران زیادی دارد، چراکه وقتی خسته از کار بیرون به خانه بر‌می‌گردند دغدغه سرپا ایستادن جلوی سینک ظرفشویی را ندارند. اما گاهی ماشین ظرفشویی ظروف را آن‌طور که باید تمیز نمی‌کند و باعث دوباره‌کاری و شست‌وشوی مجدد ظروف می‌شود.
در این مطلب قصد داریم به علل تمیز شسته نشدن ظروف در ماشین‌ ظرفشویی بپردازیم. چند مشکل رایج می‌تواند عامل خوب تمیز نکردن ماشین ظرفشویی باشد، از جمله:

محفظه داخل دستگاه کثیف و مملو از رسوبات مواد غذایی است

اگر ظروف شما بعد از انجام شست‌وشو هنوز کثیف هستند، اولین قدم تمیز کردن داخل دستگاه است چراکه احتمالاً تکه‌های ریز پسماند غذا در داخل ماشین مانده است و باعث ایجاد رسوب در قسمت‌های مختلف دستگاه شده است. می‌توانید علاوه بر استفاده از جرم‌گیر‌های مخصوص ماشین، دو تا سه فنجان سرکه سفید هنگام شست‌وشو در ماشین بریزید تا هم به ظروف شفافیت بیشتری بدهد و هم رسوب‌زدایی کند.

شوینده بی‌کیفیت استفاده می‌کنید

استفاده از مواد شوینده غیراستاندارد و بی‌کیفیت یکی از دلایل رایج در کارکرد نامناسب ماشین‌ ظرفشویی است. همچنین مقدار استفاده از مواد شوینده نیز بسیار مهم است. برای دانستن اینکه چه مقدار مواد شوینده باید استفاده کنید به دفترچه راهنما ماشین‌ ظرفشویی خود مراجعه کنید.

دمای آب شما به میزان مناسب نیست

دمای آب برای شست‌وشوی خوب باید حداقل ۵۰ درجه سانتی‌گراد باشد، اگر ماشین ظرفشویی با دمایی کمتر از این دما ظروف را می‌شوید به تنظیمات دستگاه مراجعه کنید یا از نمایندگی شرکتی که دستگاه را خریداری کرده‌اید راهنمایی بگیرید.

فیلتر دستگاه کثیف یا مسدود است

برای درآوردن فیلتر قفسه‌ها را از دستگاه دربیاورید. ممکن است برای خارج کردن فیلتر ابتدا مجبور شوید درپوش را بچرخانید. فیلتر را زیر آب داغ بشویید و اگر دیدید کثیفی و جرم به فیلتر چسبیده است، بگذارید چند دقیقه در آب داغ و صابون بماند یا یک شب در سرکه بماند. آن را با یک مسواک قدیمی تمیز کنید، بشویید و دوباره نصب کنید.

مشکل از جای قرص است

محل قرارگیری قرص مخصوص ظرفشویی ممکن است دچار اشکال شده باشد بنابراین بادقت درِ جاقرصی را بررسی کنید.

بازوی اسپری گرفتگی دارد

در ماشین‌های ظرفشویی بازوی آبپاش وجود دارد که آب را به همه سمت ماشین می‌پاشد، ممکن است سوراخ‌های این بازوهای آبپاش دچار جرم و گرفتگی شده باشند.

شیر ورودی آب خراب است

ممکن است در شیر ورودی آب مشکل داشته باشد. این قسمتی است که آب را روانه داخل دستگاه می‌کند. علامت دیگری که نشان‌دهنده ایجاد اختلال در ورودی آب به دستگاه است این است که در طول چرخه شست‌وشو صدایی شبیه چکش می‌شنوید.

سختی آب منطقه زندگی شما بالاست

ممکن است سختی و رسوبات آب منطقه شما زیاد باشد و همین امر باعث می‌شود ظروف به خوبی شسته نشود و بعد از پایان کار ماشین ظرفشویی لکه‌هایی روی ظرف‌ها ببینید. بهترین کار این است که یک فیلتر آب در مسیر لوله آبی که به خانه‌تان وارد می‌شود نصب کنید تا بدین ترتیب آسیب ناشی از رسوبات معدنی کنترل شود.

فشار آب ورودی پایین است

فشار آب پایین یا نوسان در فشار آب می‌تواند در شست‌وشوی نامطلوب ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی تاثیر زیادی داشته باشد، برای برطرف کردن این مشکل باید با متخصصان امر مشورت کنید.

پاک کردن پسماندهای بزرگ‌تر قبل از شستشو

حتماً ظروف را پیش از قرار دادن داخل ماشین ظرفشویی از پسماندهای ریز و درشت پاک کنید. وجود این پسماندها باعث کثیف یا لک ماندن ظروف پس از اتمام کار دستگاه می‌شود.

بارگذاری و چیدمان نادرست ظروف

بارگیری و چیدمان نادرست و زیاد ظرف‌ها می‌تواند علت خوب نشستن ماشین ظرفشویی باشد، این امر می‌تواند مانع از اسپری شدن آب به همه ظروف شود و در نتیجه رسوبات مواد غذایی درون آن گیر کند. اگر ظروف طوری قرار بگیرند که بازوهای آبپاش نتوانند به خوبی آنها را آبپاشی کنند، ممکن است ظروف جاگرفته در آن قسمت تمیز نشوند.

معیوب بودن واترپمپ

چنانچه واترپمپ آب معیوب باشد، عملکرد پاشش از بازوهای دستگاه نیز دچار اختلال می‌شود. پمپ ظرفشویی وظیفه دارد آب ورودی را با فشار از بازوهای آبپاش از سوراخ‌های جت به ظروف بپاشد.

مشکلات مربوط به برد فرمان

معمولاً عیب‌یابی و تعمیرات برد ظرفشویی تخصصی است و شما قادر به عیب‌یابی آن نخواهید بود و باید با تعمیرکار متخصص تماس بگیرید.

انتخاب برنامه نامناسب شست‌وشو

استفاده از برنامه‌های شست‌وشویی که در آن دمای پایین و مدت‌زمان کمی مشخص شده باشد می‌تواند باعث خوب نشستن ظروفشویی شما شود.

سعی کنید بر اساس میزان ظرف و مقدار کثیفی دما را بالاتر و مدت شست‌وشو را بیشتر کنید.

اعتمادآنلاین

نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما