احتمال گرانی مجدد لوازم خانگی

1402/04/13

در پی عدم اختصاص ارز نیمایی وجود دارد
احتمال گرانی مجدد لوازم خانگی
احتمال گرانی مجدد لوازم خانگی در پی عدم اختصاص ارز نیماییرییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: اگر تولیدکننده بخواهد با ارز آزاد کالا تولید کند، مطمئن باشید دروازه قاچاق لوازم خانگی به کشور باز خواهد شد و کالا‌های قاچاق در سطح کلان وارد کشور خواهد شد، چرا که اختلاف قیمت کالای داخلی و خارجی زیاد می‌شود و به راحتی کالای قاچاق وارد می‌شود.
سید رسول ابن‌الرضا در خصوص عدم تخصیص ارز نیمایی به تولیدکنندگان لوازم خانگی عنوان کرد: عدم تخصیص ارز نیمایی به تولیدکنندگان لوازم خانگی به پیش از نوروز بازمی‌گردد و زمان زیادی است که ارز نیمایی به تولیدکنندگان اختصاص پیدا نکرده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تولیدکنندگان حجم زیادی از ارز مصرف دارند، اگر قرار باشد ارز نمایی به تولیدکنندگان تعلق نگیرد، میزان ارز اختصاصی به آنان بالاتر از ۵۰ هزار تومان خواهد رفت.

ابن‌الرضا افزود: اگر قرار باشد کالا‌ها با ارز جدید تولید شود قطعا قیمت‌ها تغییر خواهد کرد. در حال حاضر مشکل ما فقط تامین ارز نیست، چرا که ارز تهیه شده فقط برای ۳۰ درصد کار است و ۷۰ درصد باقیمانده با مواد اولیه داخلی تهیه می‌شود که مواد اولیه نیز با ارز آزاد محاسبه می‌شود.

احتمال افزایش مجدد ۲۰ درصدی قیمت‌ها

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: وقتی ارز نیمایی ۴۲ هزار تومانی به ارز آزاد ۵۰ هزار تومانی می‌رسد، طبیعتا باعث افزایش ۲۰ درصدی قیمت لوازم خانگی خواهد شد، این در حالی است که از بهمن ماه سال گذشته تا کنون حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد لوازم خانگی گران‌تر شده است. البته تولیدکنندگان هنوز امید دارند که به آنان ارز نیمایی اختصاص یابد، در غیراینصورت ۱۰ تا ۲۰ درصد دیگر لوازم خانگی گران خواهد شد.

وی عنوان کرد: اینکه مواد اولیه نیز با چه قیمتی به دست کارخانجات برسد به تصمیمات دولت بستگی دارد تا تولیدکنندگان لوازم خانگی بتوانند ۷۰ درصد مصارف خود برای تولید را با قیمت پایین‌تری خریداری کنند.

لوازم خانگی وارداتی نداریم و تمام کالا‌های موجود در بازار قاچاق است

ابن‌الرضا در خصوص واردات لوازم خانگی تصریح کرد: در حال حاضر واردات لوازم خانگی نداریم. اگر هم جنسی در بازار وجود دارد، قطعا قاچاق است. اگر تولیدکننده بخواهد با ارز آزاد کالا تولید کند، مطمئن باشید دروازه قاچاق لوازم خانگی به کشور باز خواهد شد و کالا‌های قاچاق در سطح کلان وارد کشور خواهد شد، چرا که اختلاف قیمت کالای داخلی و خارجی زیاد می‌شود و به راحتی کالای قاچاق وارد می‌شود.

کالا‌های لوازم خانگی با وسعت زیادی به ایران قاچاق می‌شود

وی بیان کرد: حتی در حال حاضر نیز دورازه‌های قاچاق باز شده و کالا‌ها با وسعت زیادی به صورت قاچاق وارد می‌شود. در حال حاضر کالای خارجی با مجوز در ایران نداریم. دولت چند سال است که هیچ اجازه‌ای به واردات لوازم خانگی نمی‌دهد.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اظهار کرد: کالای قاچاق نیز در بازار به ندرت دیده می‌شود، چون فروشندگان تا ۱۰ برابر بابت فروش کالای قاچاق جریمه خواهند شد. در حال حاضر نیز به صورت جدی با فروش کالای قاچاق برخورد می‌شود.

کالا‌های لازم خانگی قاچاق از طریق سایت‌ها به فروش می‌رسند

ابن‌الرضا با اشاره به اینکه اکثر حجم کالای قاچاق از طریق سایت‌ها به فروش می‌رسد، ادامه داد: به عنوان مثال اگر لباس‌شویی برند بوش را در اینترنت سرچ کنید متوجه می‌شوید که تمام کالا‌های این برند از طریق سایت‌ها به فروش می‌رسند. الحدالله سایت‌های معروف هم به راحتی نسبت به فروش کالای قاچاق اقدام می‌کنند و کسی جلودارشان نیست.

شهرآرانیوز
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما