تولید تلویزیون ثابت ماند

1402/04/15

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور:
تولید تلویزیون ثابت ماند
دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور گفت: این روزها شاهد بهبود روند تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه، اجزا و قطعات خارجی مورد نیاز تولیدکنندگان هستیم که به طور قطع بر روند تولید اثرگذاری مثبت خواهد داشت.
محمدرضا شهیدی افزود: در روزهای گذشته پس از چند ماه که واحدهای تولیدکننده در تامین ارز مورد نیاز خود با مشکل مواجه بودند، تخصیص ارز به صورت قطره‌چکانی انجام می‌شد و پرداخت‌ها متناسب با نیازها نبود، شاهد بهبود وضعیت تخصیص‌ها هستیم و امیدواریم با تمهیدات بانک مرکزی این وضعیت ادامه داشته باشد.

وی گفت: تولیدکنندگان از حدود ۶ ماه پیش برای افزایش قیمت محصولات نهایی درخواست داشتند و با ارسال مدارک و مستندات لازم، جلساتی نیز با سازمان حمایت برگزار کردند، اما تاکنون پاسخی دریافت نکردند.

این مقام صنفی به پایان یافتن تدریجی مواد اولیه، اجزا و قطعات خارجی دپو شده در انبارها اشاره کرد و ادامه‌داد: در ماه‌های اخیر شاهد رشد بیش از ۵۰ درصدی قیمت مواد اولیه خارجی و نرخ ارز، رشد بیش از ۴۰ درصدی مواد اولیه داخلی و همچنین رشد ۲۵ درصدی نرخ دستمزدها بودیم که همه این موارد خارج از کنترل و تسلط بنگاه‌های اقتصادی و تولیدکنندگان است.

وی خاطرنشان‌کرد: با این شرایط سه راه پیش‌روی تولیدکنندگان است؛ نخست، اینکه به تولید ادامه داده و با زیان بفروشند؛ دوم، اینکه تولید تداوم یابد اما تا تعیین‌تکلیف قیمت‌ها از فروش خودرداری کنند (که شائبه احتکار را به دنبال خواهد داشت) و سوم، خودِ واحدها اقدام به افزایش قیمت کالاهایشان کنند که در این صورت نیز عنوان می‌شود که بدون مجوز و خودسرانه اقدام کرده‌اند؛ بر این اساس همه راه‌ها به روی تولیدکنندگان بسته است.

به گزارش ایرنا، درخواست افزایش قیمت کالاهای لوازم‌خانگی در حالی مطرح می‌شود که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر رکود سنگینی بر بازار این محصولات حاکم بوده است. در پی کاهش قیمت دلار در هفته‌های گذشته، بازار لوازم‌خانگی نیز متاثر از این مساله با کاهش قیمت شدید در محصولات مختلف مواجه شده است؛ با این حال خریداری در بازار وجود ندارد.

شهیدی بیان‌داشت: با گذشت سه ماه از سال، تغییر چندانی در تولید تلویزیون نسبت به مدت مشابه سال گذشته دیده نمی‌شود، اما در صورت تداوم روند کنونی و با توجه به کاهشی شدن موجودی مواد اولیه در انبارها، با کاهش تولید مواجه می شویم.

وی، اجرای موفق برنامه‌هایی همچون ارتقای داخلی‌سازی محصولات را مستلزم انجام سرمایه‌گذاری‌های زیاد برشمرد و اظهار داشت: اگر هم واحدها موفق به داخلی‌سازی شوند، با وجود افزایش قیمت مواد اولیه داخلی از جمله فولاد و محصولات پتروشیمی و پلیمری که به‌طور عمده در بورس، متناسب با نرخ ارز و قیمت های جهانی تغییر می‌کنند، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت داشت.

ایرنا
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما