صدای پای فروش دلاری لوازم خانگی

1403/01/28

صدای پای فروش دلاری لوازم خانگی
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که در بازار لوازم خانگی معاملات متوقف شده است و فروشندگان تنها حاضرند به صورت دلاری لوازم خانگی وارداتی را بفروشند.
پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل بازارها در سکوت عمیقی فرو رفته‌اند و در این بین هستند افرادی که از همین موقعیت سوءاستفاده کرده و برای کسب سود بیشتر برنامه ریزی می‌کنند.

در امین حضور به تعبیر یکی از فروشندگان سکوت مطلق است. رفت و آمدها کم شده و در مغازه‌ها مشتری به ندرت دیده می‌شود.

۶۰درصد مردم تمایل به خرید کالای خارجی حتی بدون خدمات پس از فروش دارند

از هر 10 مغازه دست کم یک مغازه تعطیل است و خیال معامله در روزهای پس از حمله موشکی ایران به اسراییل را ندارد. اثر هر تکانه در روابط خارجی ایران به وضوح در بازارها مشاهده می شود.

از بلاتکلیفی خارج شدیم

بازار لوازم خانگی هم به اغما رفته است. با این حال یکی از فروشندگان به «اکونگار» می گوید: «اتفاقا خوب شد ایران حمله کرد. چون در روزهای گذشته در یک بلاتکلیفی بودیم و مشخص نبود ایران چه موضعی مقابل اسرائیل می گیرد، اما الان همه چیز مشخص شده. هم موضع ایران هم موضع اسرائیل و هم موضع کشورهایی همچون آمریکا و چین.»

او اضافه می کند: اما برای بازگشت به روال عادی قطعا زمان نیاز است. نه فروشندگان حاضر به معامله هستند و نه خریداری به بازار می آید.»

همه می دانستند افزایش قیمت دلار موقتی است و به دلیل هیجانات پس از حمله ایران قیمت‌ها افزایش یافته، به همین دلیل بازار راکد شد تا شرایط دلار ثابت شود.

فروش به دلار و درهم

اما با توجه به ناپایدار بودن قیمت‌ها بعضی از فروشندگان کالای‌های وارداتی مورد تقاضای مشتری را به دلار یا درهم می‌فروشند. یکی از فروشندگان به «اکونگار» می گوید: «همه محصولات وارداتی تقریبا به دلار یا درهم فروخته می شود. از آنجا که حواله‌های ارزی بیشتر با درهم انجام می شود فروشندگان نیز مایلند با این دو ارز کالاها را بفروشند.»

هر اتفاقی در سیاست داخلی و خارجی ایران بیفتد در بازارها نمود پیدا می کند. قبلا میزان تاثیرگذاری سیاست ها بر بازار این مقدار نبود، اما امروز ثانیه‌ای روی بازار ارز و طلا تاثیر می گذارد و بازار ارز هم سایر بازارها را متاثر می کند. فروش، عدم فروش، افزایش یا کاهش قیمت، تنوع سبد کالایی و حتی برنامه ریزی‌ها برای آینده به سیاست‌ها وابسته شده است.»

به گفته او این شرایط تولیدکنندگان را هم متاثر کرده است. آنهایی که به ما کالا می فروختند فعلا از هرگونه فروشی خودداری می کنند.

خلوتی غیرعادی بازار لوازم خانگی امین حضور

در امین حضور خلوتی غیرعادی وجود دارد. خلوتی که در چند سال گذشته اصلا نمی شد آن را تصور کرد. اما امروز به واسطه اتفاقات مختلف این خلوتی واقعی شده است. پس از تاثیری که سراها و مراکز بزرگ فروش لوازم خانگی بر کسب و کار امین حضور گذاشت حالا سیاست خارجی و ناپایداری بازار ارز آن را شدت بخشیده است.

اکونگار
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما