نکات مهم خرید جاروبرقی در ایران

1402/04/25

نکات مهم خرید جاروبرقی در ایران
جاروبرقی از مهم‌ترین لوازم خانگی است که در منزل هر ایرانی دست کم یک مدل از این وسیله پیدا می‌شود، بنابراین خیلی از مردم دست کم یکبار در جستجوی جاروبرقی مناسب بوده‌اند.
با توجه به اینکه دهها مدل جاروبرقی در بازار ایران وجود دارد، اگر نخستین باری است که قصد خرید جاروبرقی را دارید، در انتخاب از میان این مدل‌ها و برندهای مختلف سردرگم خواهید شد. بنابراین در این راهنما معیارهای اصلی که باید در هنگام خرید جاروبرقی به آن توجه کنید، را بررسی کردیم.

نوع مخزن جارو

جاروبرقی‌هایی که چرخ دارند و به صورت خوابیده روی سطوح حرکت داده می‌شوند، معمولا به دو صورت مخزن‌دار و کیسه‌ای در بازار موجود هستند.

انتخاب نوع مخزن در نهایت به ترجیحات شخصی، سبک زندگی و اولویت‌های کاربر برمی‌گردد، زیرا هر کدام از این مخزن‌ها، مزیت‌های خاص خود را دارند. برای مثال در صورتی که در خانه شما افرادی که دارای آلرژی زندگی‌ می‌کنند، استفاده از جاروبرقی‌های کیسه‌دار گزینه بهتری برای جمع آوری گرد و غبار و آلرژن‌ها هستند. حتی برای خانه‌های دارای حیوان خانگی نیز جاروبرقی‌های کیسه‌دار را توصیه می‌کنیم.

علاوه بر این‌ها تخلیه مخزن جاروبرقی‌های کیسه‌ای نسبت به بدون کیسه آسان‌تر است. برخلاف جاروبرقی‌های کیسه‌ای که با داشتن آن‌ها، هر از چندگاهی نیازمند خرید کیسه هستید، جاروبرقی‌های بدون کیسه یا همان مخزن‌دار، شما را از هزینه کردن بابت خرید کیسه بی‌نیاز کرده و همچنین این کار اقدامی مثبت برای دوست‌داران طبیعت خواهد بود. یکی دیگر از مزایای جاروبرقی‌های مخزن‌دار این است که اگر هنگام نظافت منزل، اشتباها جواهرات و یا اجسام ریز مثل اسباب بازی توسط جاروبرقی بلعیده شود، به راحتی می‌توانید آن‌ها را در مخزن جاروبرقی ببینید و پیدا کنید.

میزان قدرت موتور

قدرت موتور و مکش جاروبرقی یکی از مهمترین فاکتورهای عملکرد جاروبرقی است. این موتور مکنده است که نیروی الکتریکی را از منبع نیرو گرفته و به صورت مکش با جریان هوا به نیروی مکانیکی تبدیل می‌کند. پس توجه داشته باشید که صرفا بالا بودن عدد وات جاروبرقی دلیل بر قدرتمند بودن دستگاهی که می‌خرید نیست و این میزان مکش جاروبرقی است که همچنان به قدرت این دستگاه کمک می‌کند. به طور معمول یک جاروبرقی با توان 2100 تا 2500 گزینه‌ای ایده‌آل خواهد بود.

میزان ایجاد آلودگی صوتی

میزان ایجاد سر و صدا حین کار توسط جاروبرقی نیز یک نکته قابل توجه در هنگام خرید آن است. برخی از جاروبرقی‌ها چنان پر سر و صدا هستند که استفاده از آنها برای کاربر، اعضای خانواده و حتی همسایه‌ها غیرقابل تحمل هستند. بسیاری از جاروبرقی‌های خوب می‌توانند در سطوحی کاملا راحت کار کنند و به شما این امکان را بدهند که حین کار با جاروبرقی به راحتی صدای زنگ تلفن یا در را بشنوید.

میزان صدایی که جاروبرقی در حین کار ایجاد می‌کند بر حسب دسی بل (dB) درجه بندی می‌شود. از میان جاروبرقی‌های موجود در بازار ایران، جاروبرقی‌های وینسنت با تولید صدای کمتر از 80 دسی بل کم صدا بوده و آلودگی صوتی کمتری را ایجاد می‌کنند.

تعدادی از عوامل وجود دارد که بر میزان صدای جاروبرقی تأثیر می‌گذارد. برخی از مهمترین آنها عبارتند از اندازه موتور، میزان کارآمد جریان هوا و میزان عایق صدایی که موتور را احاطه کرده است. اگر جاروبرقی به درستی نگهداری نشوند، پس از مدتی شاهد ایجاد آلودگی صوتی بیشتری از آن‌ها خواهید بود. گرفتگی فیلترها، مسدود شدن لوله خرطومی و تلسکوپی و همچنین پر بودن مخزن و کیسه می‌تواند موتور جاروبرقی را وادار به سخت‌تر کار کردن می‌کند که همین عامل، صدای بیشتری در حین کار با جاروبرقی ایجاد می‌کند.

داشتن لوازم جانبی مناسب

هرچند شاید به نظر برسد که اصلی‌ترین کار یک جاروبرقی نظافت کف است، اما این دستگاه برای زدودن گرد و غبار از انواع سطوح به کار برده می‌شود. برای اینکه بتوان از توانایی‌های بیشتر یک جاروبرقی استفاده کرد، لازم است ابزار و لوازم جانبی کافی برای نظافت انواع سطوح داشته باشد. همه‌ی جاروبرقی‌های با کیفیت همراه با مجموعه‌ای از ابزارهای جانبی عرضه می‌شوند. در واقع در دسترس بودن ابزارهای جانبی باعث بهبود عملکرد جاروبرقی شما می‌شود.

برای مثال سَری نظافت گوشه را در نظر بگیرید؛ این نازل در اکثر مواقع عالی عمل می‌کند، جایی که نیاز به دقت و تمرکز بیشتری برای مکش گرد و غبار دارید این سری میتواند کارایی خود را بهتر نشان دهد.

یکی دیگر از ابزارهای محبوب، برس گردگیری با موهای نرم است. این برس بزرگتر از یک برس معمولی گردگیری است و دارای موهای نرم تری برای تمیز کردن ملایم شیشه‌ها، آباژورها و سایر موارد شکننده هستند.

همراه با برخی از جاروبرقی ها یک پارویی کوچک نیز ارائه ‌می‌شود که اغلب به منظور نظافت مبل به کار برده می‌شود.

سرعت قابل تنظیم

هر چه امکان مانور شما برای انتخاب میزان مکش و قدرت موتور بیشتر باشد، نتیجه حاصل از نظافت شما با جاروبرقی بهتر خواهد بود. برای مثال بیشترین قدرت مکش معمولا برای فرش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما همان میزان مکش نباید در نظافت و گردگیری پرده‌‎ها استفاده شود، چراکه منجر به بلعیدن کامل پرده توسط دستگاه خواهد شد.

داشتن فیلتر هپا

اول از همه شاید بپرسید که مزایای فیلتر هپا در جاروبرقی چیست؟ یک فیلتر HEPA با فشار دادن هوا به داخل یک توری ظریف کار می‌کند که ذرات مضر را به دام می‌اندازد. جاروبرقی‌هایی که دارای هپا فیلتر باشند 99.97 درصد ذرات هوا مانند گرد و غبار، شوره حیوانات، دود، کپک و سایر مواد آلرژی زا را تا 0.3 میکرون جذب می‌کنند و در نتیجه کیفیت هوا را بهبود می‌بخشند

در حال حاضر آخرین استانداردی که در بازار ایران برای فیلتر وجود دارد، هپا 13 است. اگر دستگاهی که می‌خرید دارای هپا 13 باشد دیگر نیازی نیست که نگران تصفیه هوای خارج شده از جاروبرقی باشید.

اقتصاد۲۴

برچسب ها:

لوازم خانگی ،جاروبرقی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما