افزایش تولید لوازم خانگی در سال ۱۴۰۲

1402/08/04

مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی وزارت صمت اعلام کرد
افزایش تولید لوازم خانگی در سال ۱۴۰۲
مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: با وجود مشکلات ارزی در سال ۱۴۰۲، تولید لوازم خانگی در کشور افزایش یافته و تنگناهای ارزی نیز در ماه های آینده برطرف خواهد شد.
محسن شکراللهی با تاکید بر تمرکز صنعت لوازم خانگی در سال ۱۴۰۲ بر گسترش خدمات پس از فروش و رضایت مشتری در داخل گفت: برنامه امسال صنعت لوازم خانگی رضایت مشتری و گسترش خدمات پس از فروش است و در این زمینه تفاهم نامه ای با سازمان مدیریت صنعتی در کمک به ساماندهی بازار لوازم خانگی و تلفن همراه انجام شده تا ارتقای کیفیت، خدمات پس از فروش و رضایت مشتریان مورد توجه قرار گیرد. سازمان مدیریت صنعتی در این طرح به عنوان مجری در جهت بهبود رضایت مشتری و گسترش خدمات پس از فروش صنایع لوازم خانگی، فعال خواهد بود و دفتر تخصصی صنایع لوازم خانگی وزارت صمت نیز کار نظارت و راهبری را انجام خواهد داد.

مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در ارتباط با برنامه های نمایشگاه لوازم خانگی اظهار داشت: در نمایشگاه ۱۴۰۲ چند برنامه نمایشگاهی خواهیم داشت که شامل سه رویداد ۱- روایت خلاقانه رفع مسئله تد تالک TED TALK هم اندیشی صنعت و حاکمیت (صبح امید) ۲- حل مسئله فناورانه revers pitch ، ۳- تقدیر از چهره ماندگار صنعت لوازم خانگی و سفیران فرهنگی صنعت لوازم خانگی و سایر برنامه هاست. این موارد در بسته آغاز جهاد تبیین صنعت لوازم خانگی و جریان سازی حل مسئله ترکیبی با کمک نهادهای حاکمیتی، خود صنعتگران، و شرکت های دانش بنیان تعریف شده است. رویکرد کلی حل مسئله نگاه به توسعه صادرات لوازم خانگی است و خروجی این رویدادها به اضافه اقداماتی که در دفتر تخصصی وزارتخانه انجام می شود بر توسعه صادرات متمرکز خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه های همکاری با شرکت های بزرگ و معتبر و صاحب برند جهان گفت: سفرهای اخیری که به عنوان مدیر کل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت به چند کشور داشتم بر موضوع توسعه صادرات متمرکز بوده و در مورد همکاری با شرکت های بزرگ در حوزه صنعت لوازم خانگی، جلسات مختلفی داشتم و به دنبال آن هستیم که از آخرین دستاوردها و تحولات صنعت در جهان جا نمانیم و با شرکت های خارجی در جهت رشد و بالندگی صنعت تعامل کافی داشته باشیم.

مزیت های برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی

شکراللهی با اشاره به مزیت های برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی گفت: نمایشگاه لوازم خانگی فرصت خوبی برای واحدهای تولیدی و شرکت های لوازم خانگی است تا از آخرین توانمندی ها، دستاوردها و ابتکارات خود جهت بازدید عمومی رونمایی کنند و مردم عزیز، نخبگان و متخصصان از آخرین دستاوردهای صنعت لوازم خانگی بازدید نمایند و فعالان بازار کالاها و لوازم خانگی با آخرین فناوری ها و محصولات تولید شده و به روز دنیا و ساخت داخل آشنا شود.

وی افزود: یکی از مزیتهای نمایشگاه لوازم خانگی، فرصت تعامل و گفتگوهای دوجانبه و چندجانبه بین صنعتگران و اشتراک گذاری تجربه های موفق و همچنین تجارب ناموفق صنعتگران در طی سال های اخیر است. این گفت وگوها موجب می شود که محیط هم افزا کننده برای پیشبرد عمومی صنعت در حوزه های مختلف تقویت شود و روشهای تولید، آسیبشناسی روش ها، سیاستگذاریها، تنظیم گری و اقدامات مختلف در پروژه های اجرایی مورد بررسی و ارزیابی کارشناسان قرار گیرد.

وی ادامه داد: در نمایشگاه می توان به یادگیری های جدید و روشهای جدید تولید و فروش و صادرات توجه شود. چرخه یادگیری و برنامهریزی می تواند از استراتژی جایگزینی واردات به سمت استراتژی توسعه صادرات و روش های تولید با همکاری های مشترک و ارتقای دانش فنی حرکت کند. ما به دنبال بازار تصادفی و صادرات به صورت تصادفی نیستیم بلکه می توانیم به دنبال بازارسازی و نفوذ در بازارها و ثبات حضور خود در بازارهای منطقه باشیم و مزیتهای نسبی خود را تقویت کنیم و به خصوص مزیت های ایران در ارتباط با بازار عراق و اقلیم کردستان تقویت شود.

مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: از نگاه وزارت صمت، صنایع لوازم خانگی صنایع زیستی و مرتبط با معیشت مردم، رفاه خانوار و متن زندگی در جامعه است و هر نوع توسعه، پیشرفت و جهش فوق العاده در سطح صنعت لوازم خانگی، در مجموع موجب بهبود و ارتقای سطح زندگی مردم، قدرت خرید و رفاه خانوارها می شود و مردم با هر سطح قدرت خرید و درآمدی، می توانند محصولات مورد نظر را خریداری نمایند و از محصولات عادی تا محصولات کیفی و با شاخص های مختلف را در بازار مشاهده کنند و براین اساس، برخورداری صنعت لوازم خانگی از تنوع محصول و قیمت ها و کیفیت مناسب، موجب می شود تا خانوار ایرانی از امکانات و رفاه عمومی متناسب برخوردار شود و هر گروه درآمدی متناسب با قدرت خرید خود، می تواند از تنوع محصولات و قیمت های متناسب با آن بهره مند شود و خرید کند. همچنین در بازارهای خارجی و منطقه نیز، محصولات با کیفیت ایرانی مورد استقبال مردم کشورهای مختلف قرار می گیرد. اقتصاد و جامعه نیز از اشتغال، گردش مالی، درآمد و سود موجود در این صنعت بهره مند خواهد شد و جنبه های مختلف سرمایه اجتماعی، رفاه عمومی و منافع ملی و اقتصاد ایران از آن سود خواهد برد.

وی افزود: از این رو ما با یک نگاه اجتماعی به صنعت لوازم خانگی نگاه می کنیم و ارتقای کیفی صنعت لوازم خانگی، منجر به جلب رضایت مردم، تقویت سرمایه اجتماعی و حمایت از تولید ملی می شود و برعکس آن، در صورتی که به کیفیت در لوازم خانگی توجه نکنیم موجب از دست رفتن فرصت های اجتماعی و سرمایه انسانی خواهد شد. لذا حرکت صنعت لوازم خانگی در لبه دانش و فناوری برای تامین رضایت مصرف کننده، خانوار ایرانی، و بازار داخلی حرکت می کند و همچنین منجر به حضور پررنگ در بازار منطقه ای می شود. زیرا بهبود رضایت مردم و افزایش کیفیت راهی جز شتاب صادرات لوازم خانگی و ایجاد تحول در تولید ندارد و در صورتی که صنایع و شرکتهای ایرانی بتوانند صادرات به کشورهای منطقه داشته باشند در آن صورت از مقیاس تولید مناسب و به صرفه اقتصادی استفاده خواهند کرد و تولید باکیفیت افزایش خواهد یافت.

تولید با کیفیت از طریق صادرات

به عبارت دیگر تولید با کیفیت نیازمند نوآوری و به روز شدن تولید، بهبود فناوری و تولید در مقیاس به صرفه اقتصادی است و بدون افزایش کمی تولید، نمی توان انتظار تحقیق و توسعه، طراحی مناسب، تنوع محصول و تولید عالی و با کیفیت را داشت. لذا تولید کنندگان را تشویق می کنیم که صادرات خود را افزایش دهند تا تیراژ تولید بیشتر شود و از این طریق امکان توسعه محصولات و بهبود کیفیت را داشته باشند. زیرا با تیراژ اندک و بازار کوچک نمی توان انتظار تولید محصولات با کیفیت بالا را داشت.

شکرالهی تاکید کرد: مردم و مصرف کنندگان چه در بازار منطقه و چه در بازار داخلی محصولات باکیفیت را میشناسند و محصولات با کیفیت و برند های معتبر را حمایت می کنند. بر این اساس در نظر داریم که با مشارکت خانوارهای ایرانی، نسبت به بهبود بهره وری صنایع لوازم خانگی و تشویق برندهای معتبر و تنوع محصولات و شرکت هایی که کالای با کیفیت و با قیمت مناسب ارائه می دهند، اقدام کرده و با رتبه بندی فعالین صنعت و نام ها و نشان های مطرح در صنعت لوازم خانگی، بهبود کیفیت و رضایت مردم را افزایش دهیم و نظر مردم و مصرف کنندگان به رشد شرکت های تولید کننده و معرفی محصولات با کیفیت منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: در کنار تولید کنندگان نسبت به بهبود کیفی و کمی محصولات اقدام کرده و رضایت مصرف کنندگان را ارتقا می دهیم و در مقابل با خرید و حمایت مصرف کنندگان، شرکت های تولید کننده حمایت می شوند. زیرا معتقدیم که ما هم سرنوشت هستیم و یک خانواده هستیم و مصرف کنندگان از تولید کننده حمایت کرده و تولید کننده رضایت مصرف کننده را جلب می کند. زیرا این اقدام باعث دلگرمی و نشاط اعضای جامعه می شود و تولید کننده و مصرف کننده از آن سود خواهند برد.

شکرالهی با اشاره به برنامه های وزارت صمت گفت: وزارت صمت و دفتر تخصصی لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به دنبال تحول در حوزه های مختلف صنعت لوازم خانگی است و برنامه های متعددی را برای تحقق آن در نظر دارد تا روش های جدید در تولید، تامین مالی، فروش و خدمات پس از فروش در همه زمینه ها ارتقا یابد. با کمک خود تولیدکنندگان، می توان از بازی های کوچک و واگرا فاصله گرفته و به سمت بازی های بزرگ و همگرا حرکت کنیم.

وی با اشاره اثرگذاری نمایشگاه لوازم خانگی بر عملکرد شرکت های لوازم خانگی و بازار محصولات ساخت داخل گفت: برگزاری نمایشگاه ها در سالهای اخیر به طور نسبی روی فروش و خدمات پس از فروش و بازاریابی و معرفی محصولات و امضای قرارداد ها اثرگذار بوده است اما نمایشگاه تنها محل معرفی محصول نیست بلکه در کنار معرفی محصول می توانیم به دنبال بازار سازی باشیم و محصولات ساخت ایران را به بازارهای منطقه و سایر نقاط جهان صادر کنیم و عمق نفوذ محصولات ایرانی در بازار جهانی را افزایش دهیم.
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما