سونامی مهاجرت به کارگران رسید

1402/08/08

قائم‌ مقام مدیرعامل امرسان:
سونامی مهاجرت به کارگران رسید
قائم‌ مقام مدیرعامل شرکت امرسان با اشاره به مشکلات جدی نیروی انسانی گفت: سونامی مهاجرت به سطح کارگران رسید.
علی کریم‌زاده،قائم‌ مقام مدیرعامل شرکت امرسان تولیدکننده لوازم خانگی ایرانی در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه صنعت لوازم خانگی گفت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که این روزها با آن درگیر هستیم، مسئله نیروی انسانی است. این مسئله فقط مربوط به نیروهای متخصص و مهاجرت آن‌ها نیست؛ بلکه دیگر به سطح کارگری هم رسیده است. آمارهایی که توسط خود دولت منتشر می‌شود نشان می‌دهد که سطح مهاجرت به سطح کارگری رسیده است. در این سال‌ها رشد قابل توجهی در مهاجرت نیروهای کار انسانی به کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس داشته‌ایم.

او همچنین به مشکلات صادرات در کشور اشاره کرد و گفت: ما به بسیاری از کشورها نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم به دلیل اینکه تعرفه‌های گمرکی آن‌ها بسیار بالا است. چنین مشکل‌هایی هم فقط در سطح بالا و با کمک دولت حل می‌شود. کشورهایی مثل تاجیکستان و آذربایجان پتانسیل مراودات تجاری خوبی با ما دارند ولی در بحث گمرک با آن‌ها مشکل داریم.

وی افزود: بانک مرکزی باید به بازار پول تزریق کند تا ما گردش مالی داشته باشیم. پول که تزریق نمی‌شود هیچ، زمان تخصیص ارز هم بسیار زیاد است. وقتی این جریان زمان ‌بر می‌شود، ما مجبور می‌شویم قطعات موردنیاز خود را از بازار داخلی تامین کنیم. وقتی هم از بازار داخلی تامین می‌کنیم چون به قیمت بیشتری خریداری می‌شود، قیمت محصول نهایی ما هم بیشتر می‌شود. برای مثال یک کمپرسور داخلی 50درصد و حتی بیشتر از یک کمپرسور وارداتی قیمت دارد.

او در ادامه افزود: یکی دیگر از مشکلات اساسی ما این روزها شرکت فولاد مبارکه است. سرمایه شرکت‌هایی مثل ما در گردش است و نقد نیست؛ در واقع سرمایه تبدیل به کالا می‌شود. اما شرکت فولاد مبارکه در سیاست‌های فروش خود تغییر داده و تصمیم گرفته فروش خود را نقدی کند. در نهایت 50درصد را نقد و باقی را سه ماهه می‌گیرد؛ اما در سال‌های قبل این طور نبود ما زمان داشتیم که در طول یک سال بدهی خود را پرداخت کنیم.

کریم‌زاده با اشاره به ثبات نسبی بازار ارز در چند وقت گذشته گفت: این ثبات نسبی که در بازار ارز گفته می‌شود به هیچ عنوان مفید و تاثیرگذار نیست. چون مردم به این ثبات اعتماد ندارند و اتفاقا دست از خرید بر می‌دارند. فقط وقتی که این ثبات دائمی باشد است که هر دو گروه تولیدکننده و مصرف کننده سود می‌کنند. با توجه به اینکه واردات لوازم خانگی ممنوع شده، اگر ثبات اقتصادی هم اتفاق بیوفتاد، ما هم پتانسیل این را داریم که محصول باکیفیت را با قیمت مناسب و با تحویل سریع به بازار مصرف ارائه بدهیم.
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما