سینک سرامیکی بهتره یا گرانیتی؟

1402/09/28

سینک سرامیکی بهتره یا گرانیتی؟
ممکن است با شنیدن است گرانیتی فکر کنید که این سینک‌ها با تراش دادن سنگ‌های گرانیتی ساخته می‌شوند اما واقعیت چیز دیگری است.
در ساخت سینک‌های گرانیتی اغلب کانی‌های مقاوم سنگ‌های گرانیتی ازجمله کوارتز را با درصد مشخصی از رزین و چسب‌های به‌خصوص ترکیب می‌کنند و سپس با استفاده از قالب انواع سینک‌های گرانیتی را در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌کنند. معمولاً در ساخت سینک گرانیتی کوارتز و اکرلیک یا رزین را با نسبت‌های ۸۰ به ۲۰ با یکدیگر ترکیب می‌کنند.
در این مطلب به بررسی قیمت انواع سینک ظرفشویی می پردازیم.

سینک سرامیکی چیست؟

احتمالاً تا حالا کلمه سرامیک را شنیده‌اید. سرامیک امروزه در تولید انواع و اقسام لوازم‌خانگی ازجمله سینک ظرف‌شویی به‌کاربرده می‌شود. سرامیک درواقع نوعی سفال است اما مواد به‌کاررفته در ساخت آن عمدتاً خاک رس، ماسه و فلدسپات هستند که در تولید سینک سرامیکی با مقدار مشخصی باهم ترکیب می‌شوند. پس از ترکیب و خشک شدن این مواد، آن را در دمایی بسیار بالا می‌پزند و درنهایت سینک توسط یک‌لایه لعاب مقاوم و با ظاهری زیبا پوشانده می‌شود. به همین دلیل، سینک سرامیکی کیفیت و مقاومت بسیار بالایی دارد و از مزایای زیادی برخوردار است. یکی از ویژگی‌های سینک سرامیکی رنگ سفید آن است که موردعلاقه بسیاری از افراد است و با اغلب رنگ‌ها به‌خوبی ترکیب می‌شود.

سینک گرانیتی و سرامیکی چه معایبی دارند؟

مثل هر محصول دیگری سینک‌های سرامیکی و گرانیتی نیز در کنار مزایای خود معایبی هم دارند که در ادامه به‌طور مختصر به آن‌ها می‌پردازیم.

یکی از معایب سینک گرانیتی این است که به دلیل آنکه ۷۰ درصد آن از سنگ ساخته‌شده است وزن بسیار بالایی دارد که همین کار نصب آن را دشوار می‌کند. شما برای نصب این نوع سینک نیاز به نصاب حرفه‌ای دارید به همین دلیل ممکن است هزینه‌ی نصب آن نسبت به بقیه مدل سینک‌ها گران‌تر شود.

علاوه بر آن سینک‌های گرانیتی باوجوداینکه بسیار مقاوم هستند اما می‌توانند به ظروف شما آسیب برسانند. زیرا جنس این سینک‌ها بسیار محکم است و درصورتی‌که ظروف حتی بافاصله کم روی آن‌ها پرت شوند و یا ظروف به هنگام شستشو با سینک برخورد کنند ممکن است آسیب ببینند و بشکنند. البته این عیب فقط مختص سینک گرانیتی نیست و این اتفاق می‌تواند در مورد سینک‌های استیل نیز رخ دهد. همچنین برخی از سینک‌های گرانیتی محل نصب شیرآلات ندارند و همین مسئله می‌تواند به هنگام سوراخ کردن باعث شکستن آن شود. معایب سینک سرامیکی تقریباً مشابه سینک‌های گرانیتی است تنها تفاوت این دو سینک در معایب این است که سینک‌های سرامیکی وزن کم‌تری دارند.

تفاوت سینک گرانیتی و سرامیکی چیست؟

همان‌طور که در مطالب قبل مطرح کردیم، خرید سینک ظرف‌شویی با جنس مناسب یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در هنگام ساخت و طراحی آشپزخانه صورت می‌گیرد. سرامیک و گرانیت، هر دو جزو بهترین جنس‌هایی هستند که در تولید انواع سینک ظرف‌شویی به کار می‌روند. اما برای تمایز بین آن‌ها باید برخی از تفاوت‌های آن را بدانید. تفاوت سینک گرانیتی و سرامیکی را در چند حوزه می‌توان بررسی کرد ازجمله:

تفاوت سینک گرانیتی و سرامیکی ازنظر زیبایی ظاهری

باوجوداینکه همیشه کیفیت حرف اول را می‌زند اما برای بسیاری از افراد زیبایی دکوراسیون آشپزخانه اهمیت فراوانی دارد. سینک گرانیتی و سینک سرامیکی هر دو جزو مدرن‌ترین سینک‌های ظرف‌شویی موجود در بازار هستند و هردو ظاهر بسیار زیبایی دارند که می‌توانند جلوه‌ی ویژه‌ای به آشپزخانه شما ببخشند. پس تصمیم‌گیری درباره‌ی ظاهر سینک به دیگر لوازم آشپزخانه شما بستگی دارد.

تفاوت سینک گرانیتی و سرامیکی ازنظر تنوع در رنگ

درگذشته سینک‌های ظرف‌شویی تنها دریکی دورنگ تولید می‌شدند اما امروزه می‌توان سینک ظرف‌شویی را در انواع رنگ‌ها خریداری کرد. ازنظر رنگ همان‌طور که گفته شد، سینک گرانیتی تنها در رنگ سفید تولید و ساخته می‌شود اما سینک گرانیتی در رنگ‌های متنوع‌تری از مشکی گفته تا صورتی تولید و عرضه می‌شود. پس ازنظر رنگ‌بندی سینک گرانیتی متنوع‌تر است.

تفاوت سینک گرانیتی و سرامیکی ازنظر نحوه نصب

گرانیت نوعی سنگ طبیعی است و به همین دلیل بسیار سنگین است. ازاین‌رو نصب سینک گرانیتی دشوار است و انجام این کار نیاز به نصاب حرفه‌ای دارد. البته سرامیک نیز بسیار شکننده است و کوچک‌ترین اشتباهی در حمل یا نصب آن می‌تواند سینک را بشکند و آن را غیرقابل استفاده کند و هزینه زیادی را به بار آورد. بنابراین هر دو مدل نیاز به نصب حرفه‌ای دارند اما ممکن است هزینه نصب سینک گرانیتی کمی بالاتر از سینک سرامیکی شود.

تفاوت سینک گرانیتی و سرامیکی ازنظر لکه پذیری

یکی از دغدغه‌های خانم‌ها و آقایان خانه‌دار، حفظ پاکیزگی سینک و لک نشدن آن است. یک نکته مثبت درباره‌ی سینک ظرف‌شویی سرامیکی این است که به‌هیچ‌وجه لک نمی‌شود. به‌ویژه که به رنگ سفید تولید می‌شود و به‌راحتی هرگونه کثیفی‌ای روی آن نمایان می‌شود. اما سینک گرانیتی، مخصوصاً اگر در رنگ تیره باشد ممکن است لک شود زیرا ممکن است تا مدتی اثر لکه قابل‌مشاهده نباشد و لک جا بی اندازد. البته پاک کردن این لک‌ها بسیار آسان است و کافی است یک حوله خشک در کنار سینک داشته باشید و پس از هر بار استفاده از سینک آن را به‌خوبی خشک‌کنید تا اثری از لکه‌های آب و رسوب بر روی آن باقی نماند.

تفاوت سینک گرانیتی و سرامیکی ازنظر مراقبت و نگهداری

طول عمر سینک ظرف‌شویی از اهمیت زیادی برخوردار است و همه خریداران به دنبال مدلی هستند که تا سالیان سال قابل‌استفاده باشد و درعین‌حال ظاهر و کیفیت خود را از دست ندهد. نگهداری از هردوی سینک گرانیتی و سرامیکی بسیار آسان است. اما در نگهداری هرکدام از آن‌ها باید به نکات خاصی توجه کرد. سینک سرامیکی، به دلیل لایه لعابی بسیار مقاومی دارد که کاملاً ضدآب است. این نوع سینک‌ها در برابر هرگونه مواد شوینده مقاوم هستند. اما به خاطر داشته باشید که سابیدن آن‌ها به‌وسیله اسکاچ سیمی می‌تواند درخشندگی آن را به‌مرورزمان از بین ببرد. سینک گرانیتی نیز باوجوداینکه یک‌لایه محافظ دارد که آن را به سینکی ضدآب و ضد خش تبدیل کرده است. اما ممکن است مواد اسیدی و شیمیایی قوی باعث آسیب به سینک گرانیتی شما شوند.

تفاوت سینک گرانیتی و سرامیکی ازنظر قیمت سینک

یکی دیگر از تفاوت‌های سینک گرانیتی و سرامیکی در قیمت آن‌هاست. به‌طورکلی قیمت هر سینک ظرف‌شویی به برند آن بستگی دارد. باوجوداینکه مواد اولیه سازنده هر دو سینک کاملاً مشخص است اما درصد موادی که هر یک برندی استفاده می‌کند با دیگری متفاوت است و نوع ترکیب است که کیفیت و قیمت سینک را مشخص می‌کند. اما به‌طورکلی، قیمت سینک سرامیکی معمولاً بیشتر از سینک گرانیتی است. علت این امر این است که تولید سینک سرامیکی نیاز به‌صرف زمان و هزینه بیشتری دارد و معمولاً در ایران تولید نمی‌شود به همین دلیل در مقایسه با سینک‌های گرانیتی قیمت بیشتری دارند.


اقتصادآنلاین
عکس های مرتبط