سرانجام شهر فرش با چند همت وام و چندصد میلیارد آگهی تلویزیونی!

1402/11/30

سرانجام شهر فرش با چند همت وام و چندصد میلیارد آگهی تلویزیونی!
هفته پیش گزارشی نوشتیم از دو شرکت تولیدکننده لوازم خانگی که مجموعا دو هزار و ۱۰۰ میلیاردتومان هزینه واردات قطعات لباسشویی و تلویزیون را از طریق بورس تامین کرده بودند و به واسطه شفافیت بورسی مجبور بودند این نکته را تایید کنند که تقریبا ۸۰درصد قطعات تلویزیون و لباسشویی را از یک شرکت چینی خرید می‌کنند و تحت عنوان تولید داخلی، در واقع مونتاژکاری می‌کنند.
تامین مالی از طریق اوراق مرابحه بورسی، نکته جذابی که برای روزنامه‌نگاری شرکتی دارد و آن،‌ این است که حتی یک شرکت غیربورسی و غیرشفاف هم مجبور به اعلام جزئیات مالی و دارایی خود است و این‌گونه با مستندات کافی می‌توانیم در مورد عملکرد آن شرکت بنویسیم.

امروز سراغ ابرشرکت فرشی رفته‌ایم که به تازگی 800میلیارد تومان از طریق اوراق مرابحه تامین مالی کرده است. این گزارش روخوانی از گزارشی است که شرکت تولید شهر فرش ایرانیان در کدال بورس منتشر کرده است. 10 نکته جالب این گزارش را بخوانید:

یک: شرکت تولید شهر فرش ایرانیان با این وام 800 میلیارد تومانی می‌خواهد 890 هزار متر مربع فرش ماشینی بخرد؛ تقریبا 150هزار فرش 6 متری. فروشندگان، سه شرکت مجتمع نساجی آسایش کاشان، نگین گلستان کاشان و فرش سروش پایتخت هستند و البته فرصت چندانی برای بررسی مالکیت این فروشندگان و نسبت آنان با شرکت اصلی نداشتیم.

دو: متوسط قیمت فرش ماشینی خریداری شده از شرکت نخست 889 هزار تومان، شرکت دوم 788 هزار تومان و شرکت سوم یک میلیون تومان است. جالب است بدانید هیچ تخفیفی از فروشنده به خریدار به این بزرگی هم داده نشده است.

اگر کنجکاو هستید بدانید شرکت همین فرش‌ها را به مشتری چقدر می‌فروشد، نمی‌توانید به سایتش مراجعه کنید چون محصولات هیچ قیمتی ندارند. در بخش بهای تمام شده بهای بازرگانی که در انتهای گزارش منتشر شده در کدال آمده است خود شرکت اعلام کرده که امسال نرخ بهای خرید به ازای هر متر 530 هزار تومان بوده و پیش‌بینی کرده در سال 1403 این مبلغ 690 هزار تومان شود!

سه: ‌شرکت باید به مدت 4 سال هر سه ماه یک بار قسط 45میلیارد تومانی را به خریداران اوراق بدهد؛ در مجموع هزار و 500 میلیارد تومان (‌اصل مبلغ به علاوه سود) را باید برگرداند. در گزارش منتشر شده در کدال بورس، نرخ سود این تامین مالی 23درصد به علاوه 5 درصد نرخ سالیانه کارمزد ذکر شده است.

چهار: این شرکت از سال 89 شروع به فعالیت کرده و 94 درصد سهامش هم متعلق به شرکت صنعت ماندگار شهر است. (نمودارسازی از این شرکت‌ها و نسبت‌شان با همدیگر خودش سوژه جذاب برای یک خبرنگار شرکتی است). ارزش دارایی‌های این شرکت، هشت هزار و 610 میلیارد تومان است که تقریبا نصف آن دارایی‌های ثابت مشهود و سرمایه‌گذاری است. چیزی که به زبان ساده آن را می‌توانیم خرید و ساخت فروشگاه‌های بزرگ بنامیم. نصف دیگر هم دارایی جاری شرکت است که بیشتر صرف پیش پرداخت خرید شده است.

پنج: ‌اما سود شرکت؛ در سال 1401 سود خالص 623 میلیارد تومان بوده و در شش ماهه اول امسال 318 میلیارد تومان سود اعلام شده است.

شش: ‌در بخش وضعیت اعتباری این شرکت اما نکته جالبی است. اگر می‌خواهید بدانید برای اینکه این همه آگهی در صداوسیما از این ابرشرکت فروشنده فرش ببینید چقدر عاید صداوسیما شده است. طبق این گزارش 720 میلیارد تومان قرارداد 5 ساله بین این شرکت و صداوسیما بسته شده که384 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

هفت: این شرکت چقدر از بانک تسهیلات گرفته؟ پاسخ 4 هزار و 348 میلیارد تومان است که 2 هزار و 773 میلیارد تومان را فقط از شعبه خودروسازان بانک صادرات گرفته است. بانک‌های اقتصاد نوین، کارآفرین و بانک ملی به ترتیب 697 ، 586 و 290 میلیارد تومان به این شرکت وام داده‌اند (همان اشتیاق بانک‌ها برای وام‌های کلان به شرکت‌ها که همه می‌دانیم برای چیست).

هشت: مالیات این شرکت برای سال 1400، 12 میلیارد تومان بوده است که با احتساب سود 622 میلیارد تومانی آن سال نزدیک دو درصد سود است. البته در انتهای گزارش توضیح داده شده که نرخ پایین مالیات به دلیل معافیت مالیاتی شرکت از محل فروش فرش صادراتی و نیز تولید است.

۹ : این شرکت در سال 1402، 5 میلیون و 459 هزار متر مربع فرش فروخته است که حدود یک میلیون و 400 هزار متر مربع آن را خود تولید کرده است. هدف توسعه‌اش فروش 6 میلیون مترمربع در سال 1406 است.

۱۰: این شرکت 1462 کارمند و پرسنل دارد که 138 نفر آنان در بخش تولیدی کار می‌کنند و بقیه در بخش فروش و اداری هستند.

روز نو
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما