رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت لوازم خانگی

1403/01/25

قرار نیست محصولی کاهش قیمت داشته باشد
رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت لوازم خانگی
یک فروشنده لوازم خانگی می‌گوید مردم قدرت خرید ندارند و همین سبب شده بازار رکود سنگین داشته باشد.
از هفته‌های پایانی سال گذشته که ارز و سکه دچار نوسان‌های شدید قیمتی شد، دیگر بازارها هم دستخوش تغییرات شدند.

اساساً هر زمان که بازار طلا و ارز با تلاطم مواجه می‌شود جامعه منتظر افزایش نرخ در دیگر بازارها هم هست به‌خصوص چنانچه در انتهای سال و یا آغاز سال جدید باشد، این افزایش نرخ‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهند.

چند روزی است بازار لوازم خانگی همچون بازار خودرو به‌ استقبال افزایش قیمت رفته و سال جدید را با رشد چشمگیر قیمتی آغاز کرده است به ‌همین منظور سری به ‌بازار لوازم خانگی زدیم.

برخی شرکت‌ها لیست قیمتی جدید داده‌اند

یکی از فروشندگانی که لوازم برقی می‌فروشد می‌گوید: در برخی محصولات همچون پلوپز با افزایش قیمت شدید نسبت به ‌انتهای سال گذشته مواجه شدیم، به‌ طوری که اواخر سال گذشته یکی از برندهای پلوپز حدود ۵ میلیون تومان بود اما با آغاز سال جدید این مدل به ‌بیش از ۸ میلیون تومان رسیده است.

وی ضمن بیان اینکه متأسفانه بازار غیر قابل پیش‌بینی شده و نمی‌توان گفت هفته آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد، ابراز کرد: نسبت به‌ پیش از نوروز برخی از شرکت‌ها لیست قیمت جدید داده‌اند و قیمت کالاها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد کرده است. متأسفانه بازار در حال حاضر به‌ دلیل قیمت‌های بالا در رکود است و امیدی به‌ بهبود وضعیت بازار نداریم.

یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی ضمن گلایه از وضعیت بازار لوازم خانگی آن را خراب توصیف کرد و با اشاره به‌ یکی از برندهای ایرانی تولید ظروف چینی، گفت: خانواده‌هایی که اقدام به‌ خرید جهیزیه می‌کنند تا پیش از نوروز می‌توانستند با ۹ میلیون تومان یک سرویس ۱۲ نفره از این برند را تهیه کنند اما امروز همین برند به‌ ۱۱ میلیون تومان رسیده است.

وی می‌گوید: پس از سال نو برخی از شرکت‌های داخلی قیمت‌های خود را به‌روز کرده‌اند اما برخی دیگر خیر و احتمالاً تا کمتر از ۲۰ روز دیگر آنان نیز لیست قیمتی جدید ارائه می‌کنند.

یکی دیگر از فروشندگان ابراز کرد: نکته‌ای که در سال جدید وجود دارد، افزایش قیمت ارز و سکه است که آن هم مزید بر علت شده است.

وی ضمن بیان اینکه در چند روز آینده تولیدکننده ظروف چینی که نمایندگی فروش آن را دارد حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت روی محصولاتش اعمال می‌کند، بیان کرد: به‌ نظر می‌رسد چنانچه مردم قصد خرید دارند باید همین امروز اقدام به‌ خرید کنند؛ چراکه قرار نیست محصولی کاهش قیمت داشته باشد.

فروشنده دیگری ضمن گلایه از وضعیت بازار آن را در حال رکود توصیف و خاطرنشان کرد: مردم قدرت خرید ندارند و همین سبب شده بازار رکود سنگین داشته باشد.

افزایش قیمت نداشته‌ایم

در حالی فروشنده‌ها از افزایش نرخ لوازم خانگی از ابتدای سال جاری خبر داده‌اند که سعید رضوانی، عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفت‌وگو با رسانه‌ها هر گونه افزایش قیمت لوازم خانگی را تکذیب کرده و گفته: به ‌دلیل رکود اقتصادی هیچ کارخانه‌ای در سال گذشته قیمت محصولات خود را افزایش نداده است.

تنها افزایش قیمتی که در سال گذشته اتفاق افتاد در خرداد بود و پس از آن هیچ تغییری در قیمت‌ها در هیچ یک از واحدهای تولیدی رخ نداده است.وی ابراز کرده بود: افزایش قیمت تمام‌شده لوازم خانگی به ‌کاهش قدرت خرید مردم انجامیده است زیرا درآمد جامعه همگام با افزایش هزینه‌های تولید رشد نیافته و این موضوع در یک سال گذشته برجستگی بیشتری داشته است و در نتیجه این‌ها، تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور امروز با مازاد تولید نسبت به‌ تقاضا روبه‌رو هستند.

افزایش قیمت رسمی نداشته‌ایم

همچنین اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران ابراز کرد: زمانی می‌توانیم در ارتباط با افزایش قیمت به‌ صورت مستند صحبت کنیم که لیست قیمتی از شرکت برای تاریخ یک تا چند ماه قبل داشته باشیم و شرکت با مهر پای لیست جدید افزایش قیمت را تأیید کرده باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ افزایش قیمتی به‌ صورت رسمی رخ نداده است اما غیررسمی خبر دارم که بازار اعلام کرده شرکت‌ها گران کرده‌اند، تصریح کرد: چنانچه فروشندگان به ‌صورت رسمی مدرک ارائه دهند که شرکت‌ها اقدام به ‌افزایش قیمت لوازم خانگی کرده‌اند ما می‌توانیم شکایت کنیم؛ چراکه شرکت‌ها برای افزایش قیمت باید مستندات لازم را به ‌سازمان حمایت ارائه دهند تا این سازمان اقدام به ‌تصمیم‌گیری کند.

پازوکی ضمن تأکید بر اینکه هیچ فروشگاهی اجازه تغییر قیمت ندارد، خاطرنشان کرد: قانون رصد بازار، لیست قیمت شرکت است و شرکت‌ها تاکنون هیچ لیست قیمتی ارائه نکرده و هیچ افزایش قیمت رسمی نداشته‌اند و چنانچه افزایش قیمتی به‌صورت غیررسمی داشته‌اند، ما بی‌اطلاعیم.

وی اظهار کرد: فروشندگانی که ادعا دارند شرکت‌ها اقدام به‌ افزایش نرخ کرده‌اند باید سند و مدرک به ‌خریدار ارائه دهند و بگویند بر اساس لیست و فاکتوری که پیش و پس از تعطیلات نوروز از شرکت دریافت کرده‌ام، اقدام به ‌افزایش نرخ کرده‌ام و چنانچه فروشنده این لیست را ارائه دهد تعزیرات را به‌ سراغ شرکت خواهیم فرستاد.

قدس آنلاین
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما