پاسخ آقای فرش به رئیس اتحادیه فرش

1397/11/17

هایپر فرش ها گرانفروشی نمی کنند
پاسخ آقای فرش به رئیس اتحادیه فرش
مدیرعامل آقای فرش، درباره صحبت‌های رییس اتحادیه فرش ماشینی، گفت: اظهار نظر در خصوص هایپرهای فرش، تبلیغات و قیمت‌گذاری فرش در حیطه وظایف و تخصص اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی نیست.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، چندی پیش، هادی کمالیان، رئیس اتحادیه فرش ماشینی در مصاحبه‌ای پیرامون مسائل صنعت فرش عنوان کرد که تبلیغات هایپرها، بدون نظارت اتحادیه فرش ماشینی، مشکل‌ساز است.

به دنبال انتشار این مصاحبه، علی فرهی، مدیرعامل مجموعه آقای فرش یکی از هایپر مارکت‌های مطرح فروش فرش ماشینی به این اظهارات واکنش نشان داد و در زمینه نحوه کار فروشگاه‌های بزرگ فرش ماشینی و مسائل مطرح شده توضیحاتی را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

علی فرهی در این‌باره گفت: اخیراً رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی تهران طی مصاحبه‌ای عملکرد هایپر مارکت‌های فرش را زیر سوال برده و مطالبی را عنوان کرده که از منظر کارشناسی صحیح نیست. بدیهی است هیچ اتحادیه یا سازمانی نباید در اموری که در آن تخصصی ندارد، اظهارنظر کند.

اظهارنظر در خصوص هزینه‌های هایپرها، تبلیغات، قیمت‌گذاری فرش در حیطه وظایف و تخصص اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی نیست و هر کدام متولی و سازوکار مربوط به خود را دارد ضمن آن که اساساً هایپرها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تحت پوشش اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند، بنابراین ضمن پاسخ به موارد مطروحه ایشان توصیه می‌کنیم ایشان در حوزه کاری خودشان اظهارنظر کنند تا مصرف‌کنندگان با اظهارات غیرکارشناسی دچار گمراهی نشوند.

فرهی در پاسخ به سوالی در زمینه نحوه قیمت‌گذاری محصولات در فروشگاه‌های بزرگ فروش فرش ماشینی گفت: هایپر های فرش، اعتبار صنعت خرده‌فروشی فرش ایران و عامل اصلی توسعه بازار فرش کشور هستند. اعتبار هستند چون هایپرهای فرش، با دارا بودن یک فروشگاه چند هزار متری، تنوع بسیار بالایی از محصولات را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند و فروشگاه‌هایی شکیل، ضابطه‌مند، با نیروهای آموزش‌دیده و محصولاتی با قیمت‌گذاری اصولی و صحیح هستند.

هایپرها هرگز نمی‌توانند قیمت را غیرواقعی اعلام کنند، چرا که بسیار زیر ذره‌بین هستند. توقعاتی که مشتری‌ها از هایپرها دارند با توقعاتی که از اصناف یا فروشگاه‌های کوچک دارند قابل قیاس نیست؛ هرچند که در اصناف هم قیمت‌ها، قیمت‌های صحیحی است، اما انتظاری که یک مشتری از یک فروشگاه بزرگ و ضابطه‌مند، به لحاظ قیمت، کیفیت، خدمات پس از فروش و حتی برخورد دارد، بسیار متفاوت و بیشتر از آن چیزی است که از یک فروشگاه کوچک انتظار دارد.

طبیعتاً هایپرها روی قیمت‌های خود نظارت لازم را دارند. ضمن اینکه آن‌ها توانسته‌اند با ارتباطات صحیحی که با بانک‌ها در زمینۀ تسهیل شرایط فروش دارند، زمینه را برای خرید اقساطی، چک یا حتی مشارکت در طرح‌های خرید کالای ایرانی فراهم آورده و به مصرف‌کنندگان محصولات ایرانی وام بدهند. تمامی این عوامل کمک‌های شایانی به توسعه بازار کرده و آن را به یک بازار قوی، قانونمند و علمی تبدیل کرده است.

فرضا شما اگر به یک هایپر فرش مراجعه کنید، می‌بینید که از همان ابتدا از شما سوال می‌کنند: چطور با ما آشنا شدید؟ نحوه برخوردها علمی و نیروهای فروش آموزش‌دیده هستند، از طرفی فضا به نحوی طراحی‌شده که باب میل و مناسب یک خانواده باشد؛ امکانات جانبی مثل پارکینگ، رستوران‌ها در اختیار مشتریان قرارگرفته و همچنین در مکان‌یابی فروشگاه‌ها، مسیرهای اتوبانی و بدون ترافیک را انتخاب شده است تا دسترسی مراجعان با سهولت بیشتری انجام گیرد.

وی در خصوص مباحث بیان شده در زمینه نظارت کیفی بر محصولات این فروشگاه‌ها بیان داشت: تقریباً تمام هایپرهای شناخته‌شده، روی فرش‌هایشان گارانتی و ضمانت دارند؛ درصورتی که گارانتی دادن روی فرش ماشینی، امر متداولی نیست و مشتری‌ها هم پیش‌ازاین، انتظاری برای گارانتی گرفتن روی فرش نداشتند. اگر مواردی به لحاظ کمبود کیفی در محصولات باشد، به تولیدکننده عودت داده می‌شود، چرا که اعتبار یک هایپر، بزرگ‌ترین سرمایه آن است.

در چند سال اخیر هایپرها نه‌تنها سودی نکرده‌اند، بلکه گاهی حتی زیان هم داده‌اند، اما در مقابل توانسته‌اند برندینگ خوبی ایجاد کنند. در چند سال ابتدایی، سود و درآمد خود را حذف کرده و در مقابل توسعه و معرفی برندشان را به دست آورده‌اند.

فرهی در خصوص هزینه‌های این فروشگاه‌ها و تأثیر آن بر قیمت محصولات گفت: هزینه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای به نسبت فروش‌شان بالا نیست. اگر هزینه‌های یک فروشگاه زنجیره‌ای را به صورت کلی، نسبت به یک فروشگاه ۵۰۰ یا ۲۰۰ متری مقایسه کنید، بالاتر است، اما هزینه را به نسبت فروش می‌سنجند و طبعاً هزینه‌ی یک کارخانه ۱۰۰ هزار متری نسبت به کارگاه ۱۰ هزار متری بالاتر است، اما میزان تولید آن کارخانه ۱۰۰ هزار متری هم به مراتب بالاتر است.

هایپرها در مکان‌یابی فروشگاه‌ها مناطق بورس و گران‌قیمت را برای اجاره انتخاب نمی‌کنند تا هزینه کمتری پرداخت کنند، در مقابل هزینه‌های تبلیغاتشان بالاست.

ضمن آن که به واسطه حجم خرید بالا می‌توانند فرش را به قیمت مناسب‌تری مستقیماً از تولیدکنندگان خریداری کنند (حدود ۱۰% پایین‌تر) بنابراین هایپرها با هزینه کمتر اجاره و قیمت خرید پایین‌تر نسبت به مغازه‌داران کوچک‌تر می‌توانند هزینه تبلیغات بیشتری داشته باشند. فرش ماشینی کالای ضروری مردم نیست ضمن آن که این محصولات تابع مد بوده و بر اساس هنر به‌کاررفته و برند محصول ارزش متفاوتی دارند.

زمانی که عرضه کالایی بیش از تقاضای آن است، عرضه‌کنندگان همیشه سعی می‌کنند آن کالا را با بهترین قیمت عرضه کنند، بنابراین قیمت‌گذاری کالا صحیح نیست، ضمن اینکه طبعاً اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی صلاحیت تخصصی برای قیمت‌گذاری ندارند و فرضا اگر بنا بر قیمت‌گذاری فرش ماشینی باشد، لازم است توسط افرادی که کارشناس تولید هستند انجام شود، مثل اتحادیه فرش ماشینی کاشان و یا انجمن صنایع نساجی ایران، اما به هر صورت طرح این موضوع اساساً صحیح نیست و مطابق قانون این محصول مشمول قیمت‌گذاری نمی‌باشد.

از طرف دیگر اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی تهران اعلام کرده که تبلیغات شهر با مجوز اتحادیه باشد این سخن غیرکارشناسی است و نمی‌دانم چرا این موضوع را گفته‌اند. شما فرض کنید چند ده هزار کارخانه، بخواهند برای دریافت مجوز، به اتحادیه‌های صنفی مراجعه کنند! صداوسیما شورای بازبینی دارد که بسیار نسبت به مسائل تبلیغاتی حساسیت دارد و همان‌طور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر بیلبوردهای تبلیغاتی و امور چاپی نظارت دارد. هم به لحاظ فنی و هم مذهبی ایرادات بسیاری را وارد می‌کنند.

فرهی در زمینه مشکلات به وجود آمده برای اصناف به واسطه حضور فروشگاه‌های بزرگ گفت: باطل کردن جواز کسب، فقط مختص صنف فرش ماشینی نیست و در همه اصناف دیده می‌شود و علت آن نیز وجود هایپرها نیست، هایپرها بیش از آن که بخواهند از بازار سهم بگیرند به آن اضافه کرده‌اند.

این مسائل ناشی از کسادی بازار، نوسانات اقتصادی رکود حاکم است که در کنار شرایط اقتصادی کشور، تحریم‌ها و مسائل متعدد باعث بروز مشکلات برای همه از جمله کسبه شده است.

طبق بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم در هرکجا که هایپرها ایجاد شده‌اند با تبلیغات مؤثر و تسهیل شرایط فروش، حجم بازار حداقل ۲۰% رشد داشته درحالی که میزان کمتری از این توسعه بازار به فروشگاه‌های بزرگ اختصاص یافته است.

در پایان باید بگویم کسبه صنف فرش ماشینی، برای ما محترم هستند. کسانی که در این صنف کار می‌کنند، از کاسبان معتبر و خوش‌نام هستند اما شرایط اقتصادی کشور مناسب نیست لذا فعالیت اقتصادی را دشوار و رقابت را بیشتر کرده است. معتقدم در این شرایط رقابت‌ها نباید غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی باشد و با طرح موضوعات خلاف واقع جایگاه اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای خود را زیر سوال ببریم بلکه باید به دنبال راهکارهای سازنده بود تا بتوانیم این بحران‌ها را سپری کنیم.

ایسنا
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما