1397/12/06

بانوان حافظ هنر صنایع دستی
کارآفرینی فرآیند شروع یک تجارت برای سودآوری یا تأمین نیازهای اجتماعی است که یک کارآفرین با استفاده از سرمایه شخصی خود اقدام به تجارت می ‌کند تا علاوه بر افزایش سرمایه به توسعه حوزه فعالیتی خود و نیازمندان به کار و اشتغال کمک کند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، در این راستا زنان ایرانی توانسته ‌اند در بخش‌ های هنری و فنی همچون صنایع ‌دستی، آشپزی و امثال آن با کارآفرینی و کمک به تولید داخلی، چرخ صنایع کوچک و زودبازده را با کمترین هزینه به حرکت درآورند.


Image result for ‫صنایع دستی‬‎



صنایع ‌دستی امروزه با تبدیل شدن به یک صنعت در دنیا موجب افزایش گردش مالی و جذب گردشگران داخلی و خارجی شده و به دلیل تنوع آن حوزه فعالیتی گسترده ‌ای داشته است.

شهرستان قوچان که قدمت آن به حدود 250 سال پیش از میلاد برمی‌ گردد به ‌عنوان دروازه ورودی استان خراسان رضوی از مسیر شمال کشور، مهد فرهنگ و تمدن شناخته می ‌شود که بانوان کارآفرین آن در حوزه صنایع ‌دستی توانسته ‌اند در کنار ایجاد اشتغال، هنر اصیل این خطه همچون گلیم ، ‌جاجیم، نمد، چارق و ‌گبه را زنده نگه ‌داشته و با عرضه و فروش داخلی و حتی خارجی این محصولات علاوه بر درآمدزایی برای خانواده ‌ها، هنر گذشتگان را حفظ کنند.

هنر در کنار سرگرمی می‌ تواند به اشتغال و درآمدزایی کمک کند

یک بانوی کارآفرین حوزه صنایع ‌دستی قوچان که بیشترین فعالیت خود را به چرم اختصاص داده و از سال 88 وارد این عرصه شده است به خبرنگار ایرنا گفت: ‌انگیزه من برای هنر ذاتی بود و با شرکت در کلاس ‌های چارق ‌دوزی وارد این رشته شده و با چرم آشنا شدم و با علاقه آن را ادامه دادم.

فهیمه جوان بابیان اینکه فعالیت در این حوزه را با سرمایه 30 هزار ریال و کار با آینه‌ های تزئینی و سوزن‌ دوزی روی چرم آغاز کردم افزود: در ابتدای کارم چون پول نداشتم تمام هنرم را روی تکه‌ های کوچک چرم پیاده می‌ کردم و با ساخت دستبند چرمی و فروختن آن ‌ها توانستم سرمایه اندک خود را افزایش داده و به فکر کارآفرینی افتادم.
وی اظهار داشت: در ابتدای کار برای سه نفر شغل ایجاد کردم که به ‌مرور تا امروز برای 25 نفر اشتغال ایجاد شده است.

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه محدودیت مکان مانع از ایجاد کارگاه شده است گفت: در نمایشگاه ‌های بین ‌المللی با نیت ورود به بازارهای جهانی شرکت می‌ کنم و به ‌صورت غیرمستقیم از طریق بازاریاب ‌های ترکیه و فرانسه سعی کرده ‌ام آثار هنرمندان قوچانی را به خارج از کشور صادر کنم.

وی هنر را علاوه بر سرگرمی، موجب درآمدزایی دانست و افزود: ورود به عرصه هنر، نیازمند سرمایه بسیار نیست و می‌ توان با ابتدایی ‌ترین وسایل، ذوق و هنر خود را به نمایش گذاشت.

کارآفرینی بانوان راهی برای ایجاد انگیزه و اعتماد به ‌نفس است

یکی دیگر از بانوان کارآفرین عرصه صنایع ‌دستی در قوچان که امسال به ‌عنوان بانوی برتر کارآفرین در استان خراسان رضوی نیز انتخاب ‌شده است با اشاره به ورود به عرصه صنایع ‌دستی با وجود داشتن شغل معلمی گفت: بر اساس عشق و علاقه ‌ای که داشتم به ساخت صنایع‌ دستی پرداختم و برای اولین بار نمایشگاهی از صنایع ساخته شده توسط مواد زائد و دورریز در زمینه صدف و وسایلی مثل قوطی های آبمیوه و جعبه ‌های خرما ایجاد کردم.

محترم محمدابراهیمی بابیان اینکه استقبال مردم در این نمایشگاه سبب ایجاد انگیزه برای ساخت صنایع ‌دستی مثل گلیم پادری، کناره و خورجین شد افزود: هنرهای تلفیقی مثل چرم و گلیم را برای اولین بار ایجاد کردم و حتی در خراسان رضوی برای نخستین بار مبل ‌های سنتی با روکش گلیم بافت عشایری تولید کرده و توانستم در هر زمینه ‌ای افراد بسیاری از نوجوانان و بانوان روستایی، عشایر و خانه‌ دار را برای فعالیت هنری جذب کنم.

این کارآفرین با اشاره به کارآفرینی 200 نفر در شهر و روستا به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه ‌های سفال، گلیم، کارهای تلفیقی، لباس محلی و کارهای تبدیلی، اظهار داشت: باید دست واسطه ‌ها را در بازاریابی و فروش محصولات صنایع ‌دستی قطع کرد و از هنرمندان حمایت نمود.

وی گفت: حضور در نمایشگاه ‌های مختلف و عرضه مستقیم محصولات به شناساندن هنر دست بانوان کارآفرین کمک می‌ کند و می‌ تواند توان و ظرفیت ‌ها در این زمینه را به همه معرفی نماید.

وی مهمترین انگیزه خود از کارآفرینی را ایجاد اعتماد به نفس در میان بانوان دانست و افزود: بانوان می‌ توانند در کنار فعالیت ‌های خانه‌ داری و تربیت فرزندان با تولید صنایع ‌دستی کمک خرج خانواده خود نیز باشند.

راضی نگه‌ داشتن مردم راهی برای ماندن کارآفرین صنایع‌ دستی در بازار

بانوی هنرمند دیگری نیز عشق به هنر را انگیزه اصلی خود در ورود به این عرصه خواند و گفت: طی سال‌ های گذشته گلیم ‌بافی در قوچان در حال فراموشی بود که بسیاری از هنرمندان با حفظ این هنر اصیل سعی در زنده نگه‌ داشتن آن کردند.

عزت ساجدی که سابقه 25 ساله در زمینه گلیم، جاجیم، گبه و قالی دارد، سابقه علاقه ‌مندی خود به فعالیت ‌های هنری را مربوط به دوران دبیرستانش دانست و افزود: کسی در هنر موفق است که تمام ابعاد آن را بشناسد، بدون آموزش نمی ‌توان وارد هنر شد و برای پیشرفت باید آموزش های بسیار فرا گرفت.

وی اظهار داشت: از کارآفرینی برای پنج نفر از بانوان آغاز کردم و از آنجایی ‌که تمام‌ کار در خانه انجام می ‌شد و علاقه‌ مندی بانوان به این کار بیشتر بود هم اکنون برای 40 نفر به‌ صورت مستقیم اشتغال ‌زایی کرده ‌ام.

وی گفت: به ‌صورت غیررسمی سعی در صادرات گلیم و صنایع ‌دستی قوچان داشته ‌ام و محصولاتم توسط واسطه ها در تهران به نمایشگاه‌ های بین‌ المللی برده شده و سفارش‌ های مختلف گرفته می ‌شود.

ساجدی افزود: کارآفرین برای ماندن در بازار کار باید مردم را راضی نگه دارد و صنایع ‌دستی با ظرافتی که دارد وقتی درست‌ کار شود بازار خودش را دارد.

فعالیت 200 بانوی کارآفرین در حوزه صنایع دستی قوچان

فرماندار قوچان نیز در این زمینه گفت: صنایع دستی به عنوان شغل دیرینه در کنار کار اصلی، هنر و میراث گذشتگان را زنده نگاه داشته اند.

هادی رجایی نیا افزود: رویکرد شهرستان نیز حمایت از صنایع دستی به ویژه در حوزه بانوان است که باید زیرساخت‌ های لازم برای توسعه آن ایجاد شود.

وی با بیان اینکه آمار دقیق از تمام افراد مرتبط و فعال در حوزه صنایع دستی قوچان نداریم اظهار داشت: ‌در حال حاضر حدود 200 بانوی هنرمند این شهرستان در حوزه صنایع دستی در مجموعه ‌های مختلف میراث فرهنگی، کمیته امداد و اداره فنی و حرفه‌ ای مشغول کار هستند که سازمان یافته و شناسنامه دار بوده و بیش از یک هزار نفر زیرپوشش آنها فعالیت می ‌کنند.

وی گفت: هر سال تسهیلاتی در حوزه صنایع دستی از مجموعه ‌های مختلف همچون تسهیلات مشاغل خانگی، صندوق توسعه روستایی، کمیته امداد، بهزیستی و صندوق کارآفرینی امید پرداخت می ‌شود که در سال جاری نیز بیش از پنج میلیارد ریال در این شهرستان پرداخت ‌شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش 2 برابری داشته است.

جماران

برچسب ها:

صنایع دستی ،صنعت ،تولید ،فرش 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما