1397/12/06

سفالگری، هنر جانبخشی به خاک
صنایع دستی هر قوم و ملتی ریشه در سنت‌ های آن جامعه دارد. ریشه‌های محکمی که هویت هر ملیتی را می‌سازد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، در میان انواع صنایع دستی، سفالگری را هنر آمیختگی عناصر چهارگانه‌ی حیات یعنی آب، خاک، باد و آتش می ‌دانند. هنری کامل و غنی، با قدمتی به درازای عمر بشریت که باارزش ‌ترین و محترم ‌ترین هنر تجسمی در میان ایرانیان است. هنری شگفت ‌انگیز که در آن، دست‌ های سفالگر به گِلی بی ‌جان و بی ‌شکل، زندگی و هویت می ‌بخشد.

آینده‌ روشن کودکان با آموزش هنر سفالگری

در این هنر تجسمی برای خلق یک اثر، قابلیت‌ های تن و روان هم ‌زمان به کار گرفته می ‌شوند و به ‌مرور موجب پرورش و شکوفایی استعدادهای نهفته فکری و جسمی هنرمند می‌ شود. به همین خاطر چنانچه سعی کنیم در فرزندانمان از کودکی با ایجاد علاقه به گِل بازی، آن‌ ها را به سمت هنر سفالگری سوق دهیم بدون شک اثرگذاری شگفت ‌انگیز جسمی و روحی این هنر را در آینده شان خواهیم دید.

تحقیقات علمی نیز نشان داده است که بازی با خاک و گِل، سبب افزایش سلامتی، ارتقای هوش و اعتمادبه‌نفس در کودکان می ‌شود. به همین سبب امروزه بازی با گِل رُس اهمیت ویژه ‌ای در میزان آموزش ‌پذیری خردسالان پیدا کرده است. به‌طوری ‌که گل بازی به ‌عنوان یکی از نیازهای اولیه و اساسی کودکان شناخته می ‌شود.

تماس گِل نرم و انعطاف ‌پذیر با دست و بدن کودک، او را سرشار از لذت می ‌کند و سبب ارضای روح کنجکاو و کُنشگرش می‌ شود. همچنین با پرورش حس لامسه‌ کودک او را با مفاهیمی مانند نرم، سفت، مرطوب، خشک و ... آشنا خواهد کرد.

کار با گِل و ساخت اجسام و اشیای سفالی توسط کودکان، علاوه بر ایجاد یک سرگرمی لذت‌ بخش سبب رشد و پرورش خلاقیتشان هم می ‌شود. همچنین به رشد و کنترل ارتباط اعصاب، عضلات و هماهنگی میان چشم و دست‌ کمک می ‌کند. ساخت اشیای سفالی مختلف با اشکال و حجم ‌های متفاوت به ادراک فضایی و هندسی کودکان کمک می‌ کند و مفاهیم هندسی را به‌وسیله گِلی نرم و با دست‌ هایشان عینیت می ‌بخشند.

تجربیات روان ‌درمانگران نیز نشان داده است که سفالگری تاثیر درمانی چشمگیری بر سلامت روانی کودکان دارد چراکه کار با گِل این فرصت را به کودک می ‌دهد تا احساسات نا خوشایند و سرکوب‌ شده‌اش را ابراز و روحش را تخلیه و سبک کند.

به سبب همین مزایای بی ‌شمار است که شرکت کودکان در کلاس های آموزشی و هنری سفالگری توصیه‌ بسیاری از متخصصین حوزه ‌های علمی و روانشناسی است، زیرا طی روند مهارت ‌آموزی این هنر، حس اعتماد به ‌نفس، توانایی برقراری ارتباط موثر با پیرامون و ایجاد قابلیت حل مسائل در کودک افزایش پیدا می ‌کند و می ‌توان امید داشت که او در آینده به انسانی توانمند تبدیل خواهد کرد.

سفالگری تسکینی برای تشویش‌ های روزمره

ارزشمندی آموزش سفالگری از کودکی باعث نمی ‌شود که از مزایای آموزش این هنر برای بزرگسالان غافل شویم. سفالگری آمیزش خاک با روح انسان است. کار کردن با خاک و گِل سرگرمی آرامش ‌بخشی است که در عین ‌حال به تخلیه انرژی ‌های سرکوب‌شده‌ درونی و استرس ‌های اجتماعی انباشته ‌شده کمک فراوانی می ‌کند. هنری که برقراری ارتباط را بهبود می ‌دهد و استعدادهای ناشناخته را شکوفا خواهد کرد.

روانشناسان، سفالگری را مُسکن طبیعی روح و روان می ‌دانند که با ایجاد فرصتی برای رشد و پرورش قابلیت‌ های فکری و روان، کیفیت زندگی فرد را ارتقا می ‌دهد. ازلحاظ جسمی نیز حرکاتی که لازمه انجام سفالگری است باعث تقویت دست‌ ها، مچ‌ ها و بازوها می ‌شود و حرکات مفصلی را بهبود خواهد بخشید.

از سوی دیگر می ‌توان به سفالگری به ‌عنوان هنری درآمدزا نیز نگاه کرد. به‌ویژه این روزها که ساخت و فروش انواع ظروف سفالی، وسایل تزیینی و زیورآلات سفالی بسیار رونق پیدا کرده و علاقمندان زیادی را نیز به خود جلب کرده است. علاقه ‌ای که بدون شک ریشه در فرهنگ و ذهنیت تاریخی ما دارد.

مهر

برچسب ها:

صنایع دستی ،سفالگری 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما