1397/10/10

برگزاری کارگاه آموزشی صنایع دستی
کارگاه ملی صنایع دستی با حضور هنرمندان و صنعتگران استان های مختلف کشور و اساتید حوزه صنایع دستی به مدت چهار روز از 18 تا 21 دی در سرسرای اجتماعات هتل پارسیان کرمانشاه برگزار می شود.
به گزارش دنیای لوازم خانگی ، این کارگاه آموزشی به نمایندگی از انجمن حمایت از هنرمندان صنایع دستی و سنتی و هنرهای سنتی زیبا، توسط شرکت جهان تهاتر غرب برگزار می شود.
مدیرعامل شرکت جهان تهاتر غرب در نشست خبری برگزاری این کارگاه آموزشی گفت: تاکنون 600 نفر از استان های کرمانشاه، کردستان و مازندران برای حضور در این کارگاه آموزشی اعلام آمادگی کرده اند.
الهام حیدریان ، با اشاره به اینکه در این کارگاه چهار رشته صنایع دستی توسط اساتید برجسته صنایع دستی ایران آموزش داده می شود، افزود: کچه (نمد) و کار روی لباس، گلیم سوزنی و میناکاری از جمله رشته هایی است که توسط اساتید به هنرجویان آموزش داده می شود.
به گفته او ، خانم امیریان کچه و کار روی لباس را تدریس می کند، خانم حقیقی گلیم سوزنی و خانم اردهالی نیز تدریس میناکاری را بر عهده دارد.
وی دلیل انتخاب این چهار رشته را درآمدزایی بالا و امکان کارآفرینی و ایجاد شغل آنها دانست و گفت: بازار کار این چهار رشته و امکان بروز خلاقیت و نوآوری در آنها بالا است.
وی در ادامه با بیان اینکه این کارگاه را به صورت ملی طراحی کرده ایم، افزود: اگرچه از چند استان کشور افراد علاقه مند ثبت نام کرده اند اما تعداد متقاضیان استان کرمانشاه زیاد بود و به همین دلیل بیشتر شرکت کنندگان از کرمانشاه هستند.
وی با بیان اینکه کارگاه ها از روز 18 دی و از ساعت 8 صبح تا 15 عصر برگزار می شود، گفت: در مدت چهار روز برگزاری کارگاه از ساعت 15 تا 19 نیز موسیقی زنده اجرا می شود.
مجری برگزاری کارگاه ملی صنایع دستی در ادامه رونق دادن به کسب و کار در حوزه صنایع دستی را یکی از مهمترین اهداف برگزاری این کارگاه ذکر کرد و تصریح کرد: باید صنایع دستی متناسب با ذائقه مردم عرضه شود تا از آن استقبال شود.
حیدریان با بیان اینکه شرکت جهان تهاتر غرب در زمینه رونق بازار کار می کند، افزود: باید با حمایت از صنایع دستی مانع از بین رفتن این هنر و صنعت در استان شویم و از این محل به رونق کسب و کار، ایجاد اشتغال و درآمدزایی کمک نماییم.
او بازار پوشاک در کشور را امروز پررونق و پرطرفدار دانست و گفت: متاسفانه مردم گرایش بیشتری به استفاده از پوشاک خارجی دارند در حالیکه این توانمندی در کشور وجود دارد که پوشاک با کیفیت تولید شود.
وی روی آوری مردم به محصولات داخلی را نیازمند خلاقیت و نوآوری دانست و افزود: این موارد را باید از طریق آموزش های به روز و کاربردی به هنرمندان و صنعتگران آموزش داد.
وی هزینه هر نفر برای شرکت در این کارگاه را 50 هزار تومان اعلام کرد و گفت: هدف اصلی ما توانمندی علاقه مندان به صنایع دستی و حمایت و حفظ فرهنگ و هنر بومی است و از این رو ورودی پایینی برای علاقه مندان در نظر گرفتیم.
به گفته او به شرکت کنندگان در این کارگاه آموزشی، گواهینامه معتبر ملی اعطا می شود.
استان کرمانشاه به دلیل پیشینه قدیمی و فرهنگ مردمان آن یکی از مهدهای صنایع دستی و هنرهای سنتی است که آوازه جهانی دارد.
جاجیم بافی، چاقوسازی و ابزارآلات فلزی قلمزنی منبت، معرق، پارچه دستباف، نازک کاری چوب و ریزه کاری چوب، نمد مالی، مصنوعات چرمی و ساخت زیورآلات محلی، چیخ بافی و فلزکاری را می توان از جمله صنایع دستی کرمانشاه نام برد.
همچنین دوخت های سنتی (رودوزی)، گلیم گل برجسته، سفالگری، طراحی سنتی، سبد بافی، نساجی (موج بافی و اهرامی بافی) تراش شیشه، رنگرزی سنتی، طراحی فرش، تذهیب، نگارگری، خراطی و مجسمه سازی از جمله دیگر تولیدات کنونی استان کرمانشاه است.
ماشته بافی، دواتگری سنتی (مسگری)، علامت سازی یا علم سازی، دباغی سنتی، هور بافی، جاجیم بافی، رنگریزی سنتی، داور بافی (سیاه چادر)، موج بافی را می توان از جمله صنایع دستی فراموش شده کرمانشاه دانست که در گیلانغرب، کرمانشاه، دالاهو، اورامانات، سومار و در میان عشایر استان بیشتر وجود داشته است.

ایرنا
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما