رکود تولید در قطب فرش ابریشم کشور

1398/05/16

رکود تولید در قطب فرش ابریشم کشور
كاهش صادرات فرش موجب از رونق افتادن این هنر صنعت در شهرستان مراغه دومین قطب تولید فرش ابریشم كشور شده است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، به علت كاهش صادرات و رکود در بازار فرش و نبود حمایت از تولید كنندگان و بافند گان فرش ابریشم ، كارگاه های تولیدی یكی پس دیگری در حال تعطیلی است.

بافت فرش ابریشم در مراغه قدمتی 100 ساله دارد و 95 درصد دست بافته های قالی بافان این شهرستان به خاطر بافت ریزو استفاده از مواد اولیه مرغوب صادراتی است.

این روزها بخش عمده فرش های ابریشمی كه در مراغه بافته می شود به دست واسطه ها صادر می شود كه این امرموجب پایین آمدن ارزش این هنرصنعت و دلسرد شدن تولید كنندگان شده است.

نبود حمایت بیمه ای از قالی بافان ، پایین بودن دست مزدها و بالا بودن قیمت مواد اولیه از دیگر عوامل از رونق افتادن بافت فرش ابریشم در مراغه است.

به گفته رئیس اتحادیه فرش دست بافت مراغه ، تولید فرش ابریشم در این شهرستان به نصف رسیده است.

محمدی افزود : در سال های گذشته در این شهرستان 50 تا 60 هزار متر مربع فرش ابریشم تولید می شد كه این میزان در زمان حاضر به حدود 30 هزار متر مربع رسیده است.

وی ، با بیان اینكه نبود صادرات عامل ركود در بازار فرش ابریشم است افزود : ایجاد بازارهای جدید در خارج از كشور تنها راه خروج از ركود در بازار فرش ابریشم است.

فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز عمده مشكل فرش این شهرستان را نبود چرخه تولید دانست.

شكری با بیان اینکه مسئولان شهرستان برای حمایت و رونق این هنر صنعت به دنبال برنامه ریزی برای ایجاد شهر فرش در مراغه هستند گفت : در این شهر تمامی زیرساخت ها برای تولید فروش از جمله رنگرزی گرفته تا فروش مواد اولیه ، پرداخت و صادرات از این شهر انجام خواهد شد.

معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی هم گفت : تجارت بیشتر فرش های ابریشم دست بافت مراغه در تهران و قم انجام می شود.

جهانگیری ادامه داد : ارزش افزوده فرش ابریشم تولید شده در مراغه بیشتر نصیب تجار و صادركنندگان تهران و قم می شود و این امر از دیگر عوامل كاهش تولید است.

وی افزود : تلاش مسئولان استانی ، برنامه ریزی ایجاد امكانات و هموار كردن مسیر برای صادرات فرش ابریشم برای حمایت از تولید است.

صداوسیما

برچسب ها:

فرش ،ابریشم ،تولید ،صنعت ،صادرات 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما