کارشکنی‌های دو برند خاص کره‌ای در بازار لوازم‌ خانگی

1398/09/26

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری مطرح کرد:
کارشکنی‌های دو برند خاص کره‌ای در بازار لوازم‌ خانگی
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری با اشاره به کارشکنی‌های دو برند معروف کره‌ای لوازم‌خانگی که سهم عمده‌ای در بازار داخلی دارند، گفت: این برندها، قطعات انحصاری خود را در اختیار شرکت‌های ایرانی برای مونتاژ قرار نمی‌دهند، به همین دلیل این بازار با کمبود کالا مواجه شده است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، محمدرضا شهیدی دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری با بیان اینکه قاچاق تلویزیون در چندماه گذشته رشد چشم‌گیری داشته است، گفت: با توجه به میزان مصرف و تولید داخلی، می‌توان حجم قاچاق در این حوزه را برای سال جاری رقمی در حدود ۷۰۰ هزار دستگاه عنوان کرد.

قاچاق لوازم‌ خانگی به شیوه ته‌لنجی گسترده شده است

شهیدی با اشاره به اینکه در حال‌حاضر افزایش قاچاق موجب دپو شدن اجناس تولیدکنندگان برتر داخلی در انبار‌ها شده است، افزود: از سوی دیگر مسائلی از جمله مقررات سخت‌گیرانه واردات رسمی، منجر به گستردگی قاچاق به شیوه ته‌لنجی از بنادر جنوبی کشور شده است.

وی با بیان اینکه قاچاق لوازم خانگی در این صنعت با قاچاق سوخت همبستگی دارد، گفت: در حال‌حاضر بخش عمده‌ای از لوازم‌خانگی قاچاق، با بنزین و گازوئیل تهاتر شده و ما به ازای مبلغ فروش این سوخت‌ها، لوازم خانگی قاچاق توسط قاچاقچی به کشور وارد می‌شود.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در ادامه با اشاره به اینکه لوازم‌خانگیِ متعلق به قاچاقچیان با حاشیه سود کم و حتی ارزان‌تر از بازار دبی، در تهران عرضه می‌شود، عنوان کرد: این ارزان‌فروشی منجر به اختلال در بازار شده و از آنجاییکه سود قاچاقچیان سوخت هنگفت است، بنابراین از سوی آنان پافشاری برای فروش لوازم‌خانگی به قیمت رایج در بازار دیده نمی‌شود.

شهیدی ظرفیت داخلی تولید تلویزیون را رقمی در حدود ۴ میلیون دستگاه در سال دانست و افزود: قاچاق در این حوزه موجب شده ظرفیت خط تولید کارخانجات به حدود یک‌چهارم در سال تقلیل پیدا کند.

وی افزود: این در حالیست که به دلیل حجم کم قاچاق تلویزیون در سال‌های گذشته، شرکت‌های داخلی به‌راحتی تمامی نیاز بازار داخلی را تامین کرده و تولیدشان به سالی ۲ میلیون دستگاه می‌رسید.

کارشکنی‌های دو برند خاص کره‌ای در بازار داخلی

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن اشاره به کمبود کالا در بازار لوازم‌خانگی اظهارداشت: هم‌اکنون دو برند معروف کره‌ای که سهم عمده‌ای از بازار داخلی را در اختیار دارند، قطعات انحصاری خود را در اختیار شرکت‌های ایرانی برای مونتاژ قرار نمی‌دهند، به همین دلیل این بازار با کمبود کالا مواجه شده است.

وی ادامه داد: عواملی از جمله «کمبود کالا در داخل» و «گرایش مردم به مصرف کالا‌های خارجی» موجب شده است تا قاچاقچیان به واردات یکی از این برند‌های خاص کره‌ای رغبت زیادی پیدا کنند.

اقدامات مثبت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

شهیدی در پایان با مثبت ارزیابی کردن اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای مبارزه با قاچاق لوازم خانگی گفت: این ستاد ورود خوبی به این معضل داشته و ضمن برگزاری جلسات متعدد با مسئولان ذی‌ربط قرار است در اسرع وقت، راه‌حل عملیاتی برای جلوگیری از قاچاق لوازم خانگی ارائه کند.

دانشجو

برچسب ها:

لوازم خانگی ،قاچاق ،صنعت 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما