کاهش قدرت مصرف‌کننده باعث کاهش فروش لوازم خانگی شده است

1403/02/03

کاهش قدرت مصرف‌کننده باعث کاهش فروش لوازم خانگی شده است
بررسی‌‌‌های میدانی نشان می‌دهد که در بازار لوازم خانگی معاملات متوقف شده است و فروشندگان تنها حاضرند به صورت دلاری لوازم خانگی وارداتی را بفروشند.
تقریبا همه بازارهای لوازم خانگی کشور در نخستین ماه از سال جدید نیز مانند سال گذشته با رکود روبه‌رو بوده و خریدار در این بازار به سختی پیدا می‌شود. به این ترتیب رونقی در معاملات این بازار دیده نمی‌شود که بخش بزرگی از این اتفاق حاصل کاهش قدرت مصرف‌کننده است. البته نقش و رد پای تورم نیز در این ماجرا به خوبی دیده می‌شود.
اما نکته مهم در خصوص این بازار اینجاست که به دلیل افزایش قیمت ارز و به‌خصوص دلار در روزهای گذشته، بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح داده‌اند کالای خود را به بازار عرضه نکرده و بنابر این توزیع کالای جدید لوازم خانگی محدود و قطره‌چکانی شده است. البته فعلا افزایش نرخ دلار و همچنین تورم باعث نشده تا کالا در بازار لوازم خانگی با رشد قیمت مواجه شود هر چند که قیمت‌گذاری در لوازم خانگی سنگین مانند یخچال، لباسشویی، تلویزیون و… از مدت‌ها پیش دستوری بوده و دولت در قیمت آنها مداخله می‌کند. بنابراین افزایش قیمت در بخش زیادی از این بازار باید با اجازه سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده انجام شود.

چالش تورم و کاهش قدرت خرید

علیرضا محمدی‌دانیالی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی کشور با اشاره به مشکل جدی بازار لوازم خانگی که مدت‌هاست در رکود قرار گرفته است گفت: یکی از چالش‌‌‌های بزرگ تولیدکنندگان در سال پیش رو که امیدوار هستیم با تلاش دولت شاهد کمرنگ شدن آن باشیم، کاهش قدرت مصرف‌کننده است که باعث کاهش فروش شده است، چرا که تولیدکننده در حال ضرر و ایجاد خسارت مالی است. چالش دیگر وجود تورم بالاست که شرایط فعالیت بنگاه‌‌‌های اقتصادی را بسیار مشکل کرده است. امیدواریم در این سال رابطه کشور با دنیا بهبود پیدا کند تا منافع ملی بیش از این هدر نرفته و شاهد افزایش کمی و کیفی تولیدات باشیم.

خلوتی مشهود بازار لوازم خانگی

در بازار امین حضور تهران که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای فروش لوازم خانگی کشور است خلوتی غیرعادی وجود دارد. خلوتی که در چند سال گذشته اصلا نمی‌شد آن را تصور کرد. اما امروز به واسطه اتفاقات مختلف این خلوتی واقعی شده است. پس از تاثیری که سراها و مراکز بزرگ فروش لوازم خانگی بر کسب و کار امین حضور گذاشت حالا سیاست خارجی و ناپایداری بازار ارز آن را شدت بخشیده است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در مورد وضعیت بازار لوازم خانگی گفت: هم اکنون ۹۹‌درصد کالاها در بازار با قیمت پارسال عرضه می‌شود و تولیدکننده هنوز کالای جدیدی عرضه نکرده است. اکبر پازوکی گفت: با توجه به تعطیلی کارخانه‌ها در شب عید به دلیل انبارگردانی، تعیین نرخ‌های جدید و… معمولا شرکت‌ها تا اواخر فروردین ماه عرضه ندارند، به همین خاطر هم بازار لوازم خانگی هر سال در فروردین ماه دچار تلاطم می‌شود که البته این تلاطم ثابت نیست.

وی افزود: هم اکنون ۹۹‌درصد کالاها در بازار با قیمت پارسال عرضه می‌شود و تولیدکننده هنوز کالای جدیدی عرضه نکرده است؛ در واقع تولیدکننده منتظر ثبات نرخ دلار یا اعلام نرخ‌های جدید است اما به هر حال هنوز قیمتی در بازار اعلام نشده و با قیمت‌های قبلی در حال فروش هستیم. به صورت کلی به نظر می‌رسد تولیدکننده منتظر این است که ببیند چه اتفاقی می‌‌‌افتد. پازوکی با بیان اینکه بازار به شدت راکد بوده و خرید و فروش خاصی انجام نمی‌شود به خبرگزاری مهر گفت: از سویی دیگر نیز برخی از تولیدکنندگان اعلام می‌‌‌کردند که در ایام عید گمرک تعطیل بوده و کالاها از گمرکات ترخیص نشده است؛ به نظر می‌رسد همه موارد دست به دست هم می‌دهند تا توقفی در روند تولید ایجاد شود بنابراین نباید همه تقصیرها را گردن تولیدکننده انداخت.

وی در مورد اینکه قیمت لوازم خانگی افزایش می‌‌‌یابد؟ تصریح کرد: فعلا قیمت‌ها به صورت رسمی تغییری نکرده و با قیمت پارسال در فروش کالاها هستیم. قیمت‌های درج‌شده در فضای مجازی رسمی نیست. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در پایان گفت: هیچ‌کس راضی به گران شدن نیست زیرا هر چه کالاها گران‌‌‌تر شوند عملا مردم نمی‌توانند کالا را بخرند اما تولیدکننده هم نباید متضرر شود.

ادامه فروش کالای قاچاق

از سوی دیگر مشاهده بازار نشان می‌دهد به‌رغم تمام وعده‌‌‌ها در جمع‌آوری کالای قاچاق، همچنان لوازم خانگی قاچاق در بازار به وفور یافت می‌شود و مشتری با مراجعه به برخی از فروشگاه‌ها هزینه محصول را پرداخت و ظرف دو یا سه روز بعد محصول خارجی را در درب منزل تحویل می‌گیرد. جالب اینجاست در سطح فضای مجازی نیز تبلیغ کالاهای قاچاق بی‌کیفیت رونق بیشتری دارد حتی در بعضی از ویدئوها فروشنده‌‌‌ها مردم را ترغیب به خرید کالای قاچاق کرده و به آنها تاکید می‌کنند با ارزان بودن این کالاها چرا سراغ جنس ایرانی می‌‌‌روید!

در بحث قیمت کالاهای ایرانی نیز تعدادی از شرکت‌ها در اسفندماه سال گذشته قیمت برخی از محصولات خود را ۲۵‌درصد افزایش دادند اما امسال هنوز افزایش قیمتی به صورت رسمی توسط شرکت‌ها اجرایی نشده و تولیدکنندگان به نوعی در بلاتکلیفی قرار دارند. از یک طرف نوسانات نرخ ارز و از طرف دیگر تعلل در ترخیص کالاها از گمرکات تولیدکنندگان را با چالش روبه‌رو ساخته است. در بازار نیز مردم دست از خرید کشیده و منتظر ثبات بازار هستند. در مجموع خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه‌های آینده موکول کرده‌‌‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان قطره‌چکانی شده اما به دلیل رکود خرید این کاهش عرضه محسوس نیست.

فروش دلاری لوازم خانگی وارداتی‌!

بررسی‌‌‌های میدانی نشان می‌دهد که در بازار لوازم خانگی معاملات متوقف شده است و فروشندگان تنها حاضرند به صورت دلاری لوازم خانگی وارداتی را بفروشند. به گزارش اکونگار، در پی تنش‌های اخیر در منطقه بازارها در سکوت عمیقی فرو رفته‌‌‌اند و در این بین هستند افرادی که از همین موقعیت سوءاستفاده کرده و برای کسب سود بیشتر برنامه‌ریزی می‌کنند. در امین حضور به تعبیر یکی از فروشندگان سکوت مطلق است. رفت و آمدها کم شده و در مغازه‌‌‌ها مشتری به ندرت دیده می‌شود. از هر ۱۰ مغازه دست کم یک مغازه تعطیل است و خیال معامله در روزهای پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل را ندارد. اثر هر تکانه در روابط خارجی ایران به وضوح در بازارها مشاهده می‌شود.

از بلاتکلیفی خارج شدیم

بازار لوازم خانگی هم به اغما رفته است. با این حال یکی از فروشندگان می‌گوید: «اتفاقا خوب شد ایران حمله کرد. چون در روزهای گذشته در یک بلاتکلیفی بودیم و مشخص نبود ایران چه موضعی مقابل اسرائیل می‌گیرد، اما الان همه چیز مشخص شده. هم موضع ایران، هم موضع اسرائیل و هم موضع کشورهایی همچون آمریکا و چین.» او اضافه می‌کند: «‌اما برای بازگشت به روال عادی قطعا زمان نیاز است. نه فروشندگان حاضر به معامله هستند و نه خریداری به بازار می‌آید.» همه می‌دانستند افزایش قیمت دلار موقتی است و به دلیل هیجانات پس از حمله ایران قیمت‌ها افزایش یافته، به همین دلیل بازار راکد شد تا شرایط دلار ثابت شود. اما با توجه به ناپایدار بودن قیمت‌ها بعضی از فروشندگان کالا‌‌‌های وارداتی مورد تقاضای مشتری را به دلار یا درهم می‌‌‌فروشند. یکی از فروشندگان می‌گوید: «همه محصولات وارداتی تقریبا به دلار یا درهم فروخته می‌شود. از آنجا که حواله‌‌‌های ارزی بیشتر با درهم انجام می‌شود فروشندگان نیز مایلند با این دو ارز کالاها را بفروشند.»

این فروشنده می‌گوید‌: هر اتفاقی در سیاست داخلی و خارجی ایران بیفتد در بازارها نمود پیدا می‌کند. قبلا میزان تاثیرگذاری سیاست‌ها بر بازار این مقدار نبود، اما امروز ثانیه‌‌‌ای روی بازار ارز و طلا تاثیر می‌گذارد و بازار ارز هم سایر بازارها را متاثر می‌کند. فروش، عدم‌فروش، افزایش یا کاهش قیمت، تنوع سبد کالایی و حتی برنامه‌ریزی‌‌‌ها برای آینده به سیاست‌‌‌ها وابسته شده است. به گفته او این شرایط تولیدکنندگان را هم متاثر کرده است. آنهایی که به ما کالا می‌فروختند فعلا از هرگونه فروشی خودداری می‌کنند.

دنیای اقتصاد
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما