برپایی نمایشگاه صنایع دستی در آبادان

1398/10/11

برپایی نمایشگاه صنایع دستی در آبادان
نمایشگاه صنایع دستی شامل آثاری از ۲۴ بانوی هنرمند آبادانی سه‌شنبه شب در مسجد تاریخی رنگوری‌ها برپا شد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان در آیین افتتاح این نمایشگاه اظهار داشت: این نمایشگاه به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) با آثاری از ۲۴ بانوی صنعتگر شاخص صنایع دستی شهرستان آبادان برپا شده است.

جمال عامری‌نسب افزود: در این نمایشگاه آثاری از صنایع چوب و حصیر، معرق، منبت و مشبک انواع گلیم و فرش دست بافت، چاپ باتیک، هنرهای تلفیقی، دست دوزهای چرمی، سازهای سنتی، سفال، قلاب‌بافی، هنرهای کاربردی، کار روی شیشه و پارچه و موزیک‌کاری، هنرهای بازیافتی و زیورآلات سنتی در معرض دید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه به مدت ۱۰ روز برای بازدید عموم دایر باز است گفت: مسجد رنگوری ها بهترین مکان برای نمایش و معرفی آثار هنرمندان آبادان است تا مردم در کنار بازدیدهای عمومی از صنایع دستی بتوانند آثار شاخص و تاریخی را نیز مورد بازدید قرار دهند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان افزود: صنایع دستی در ایجاد اشتغال پایدار نقش مهمی دارد و از این رو حمایت از آنها حمایت از صنعت و اشتغال است.

معاون برنامه‌ریزی فرمانداری آبادان نیز در این مراسم به صدور ۲۰۰ کارت صنعتگر برای هنرمندان آبادان اشاره کرد و بیان داشت: ۹۰درصد از این هنرمندان را بانوان تشکیل می‌هند.

بتول سعیدی‌زاده اظهار داشت: کارت شناسایی صنعتگری در واقع هویت فرد هنرمند است و هنرمند پس از کسب مهارت در یکی از رشته های صنایع دستی صاحب کارت صنعتگری می‌شود.

از نخستین گروه‌هایی که به آبادان آمدند کارکنان پالایشگاه رنگون پایتخت کشور برمه و عمدتاً رنگونی الاصل و مسلمان بودند به همین لحاظ درصدد تأسیس عبادتگاه در زمین‌های شرکت نفت برآمدند ساخت مسجدرنگوریها به دست کارگران پاکستانی پالایشگاه آبادان در سال ۱۲۹۹ خورشیدی آغاز شد

مسجد رنگونی‌ها، به سبک معماری شبه قاره هند با گچ‌بری‌هایی زیبا و برجسته و آرایه‌هایی سیمانی و منحصربفرد دارای شبستان و حیاط اصلی است. ساخت این مسجد در سال ۱۲۹۹ خورشیدی به دست کارگران پاکستانی پالایشگاه آبادان برای کارگران مسلمان رنگونی پایتخت کشور برمه آغاز شد.

این بنای تاریخی در تاریخ ۹ فروردین ماه ۱۳۷۸ به شماره ۲۲۸۹ به عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید.

ایرنا
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما