پاسخ به ۶ سوال متداول در مورد تابلوفرش

1398/11/13

پاسخ به ۶ سوال متداول در مورد تابلوفرش
هر فرش و تابلو فرش، یک سری مشخصات دارد. اما دو شاخص مهمی که نام آن ها را در هنگام خرید فرش، به خصوص فرش ماشینی بیشتر می شنوید.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، هر فرش و تابلو فرش، یک سری مشخصات دارد. اما دو شاخص مهمی که نام آن ها را در هنگام خرید فرش، به خصوص فرش ماشینی بیشتر می شنوید، شانه و تراکم است. سوالاتی درباره ی این دو مشخصه مطرح است که ما سعی کرده ایم به آن ها در این مطلب پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید تا به سوالات زیر پاسخ دهیم:

* شانه و تراکم چیست؟
* شانه و تراکم چه تاثیری بر قیمت و وزن فرش دارد؟
* آیا شانه و تراکم تاثیری بر زیبایی فرش دارد؟
* شانه و تراکم تاثیری هم در کیفیت دارد؟
* آیا ارتباطی بین لطیف بودن فرش با شانه و تراکم وجود دارد؟
* شانه و تراکم تابلو فرش ها چگونه است؟

شانه و تراکم چیست؟

معمولا این دو اصطلاح را برای فرش های ماشینی به کار می برند. هر فرش، دو نوع تراکم دارد: تراکم طولی که به تراکم معروف است و تراکم عرضی که به شانه معروف است. حالا می خواهیم با یک مثال، این دو تراکم را بیشتر بشناسیم و از آنجا که تراکم عرضی (شانه) اولین اصطلاحی است که در هنگام خرید به گوش شما می خورد، ابتدا آن را بررسی می کنیم.

فرض کنید که مشغول تماشای فرشی ۱۲۰۰ شانه با تراکم ۳۶۰۰ هستید، می‌خواهید که هم مفهوم شانه و تراکم را به خوبی درک کنید و هم از اصالت فرش مطمئن شوید. کافی است ابتدا ۱ یا ۱۰ سانتی متر از عرض فرش را در نظر بگیرید و شروع به شمارش گره‌ها کنید. اگر به ترتیب ۱۲ یا ۱۲۰ گره وجود داشت، این فرش واقعا ۱۲۰۰ شانه است و شکی در آن نیست.

حالا نوبت طول فرش است که همان کار قبلی را با آن انجام دهید؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که شمارش تراکم نسبت به شانه سخت تر است و در مواقعی امکان پذیر نیست.

شانه و تراکم چه تاثیری بر قیمت و وزن فرش دارد؟

مسلم است که هرچه شانه و تراکم و به طبع آن کیفیت و زیبایی فرش ماشینی، افزایش پیدا می کند؛ نخ و چله ی بیشتری استفاده شده و قیمت هم به همان میزان بالا می رود.

اما این موضوع در ارتباط با وزن صدق نمی‌کند و برای مثال فرش‌های ۷۰۰ شانه معمولا وزنی در حدود ۴۲ کیلوگرم دارند و فرش‌های ۱۲۰۰ شانه وزنی بین ۳۶ تا ۳۸ کیلوگرم وزن دارند. چرا که وقتی قرار است تعداد گره بیشتری در یک مترمربع قرار گیرد، کیفیت نخ هم افزایش پیدا کرده و وزن آن هم کمتر است.

آیا شانه و تراکم تاثیری بر زیبایی فرش دارد؟

قطعا وقتی تعداد گره ها در یک متر مربع افزایش پیدا می کند، از نخ های ریز تر استفاده شده و جزئیات طرح با دقت بیشتری دیده می شود. هرچقدر جزئیات طرح بیشتر دیده شود، زیبایی آن هم افزایش پیدا می کند.

شانه و تراکم تاثیری هم در کیفیت دارد؟

قطعا پاسخ این سوال بله است. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که هرچه شانه فرش بالاتر می‌رود به دنبال آن تراکم هم بالا می‌رود. به طوری که در دستگاه‌های قدیمی که معمولا با آن‌ها فرش‌های ۳۵۰، ۴۴۰ و ۵۰۰ شانه را می‌بافند به ازای هر گره که در طول فرش است دو ردیف پود استفاده می‌شود و یک فرش ۵۰۰ شانه با تراکم ۱۰۰۰ است.

همچنین در دستگاه‌های جدید که با آن‌ها فرش‌های ۷۰۰ شانه، ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه را می‌بافند، به ازای هر گره که در طول فرش است، سه ردیف پود استفاده می‌شود و یک فرش ۱۰۰۰ شانه با تراکم ۳۰۰۰ عرضه می‌شود.

آیا ارتباطی بین لطیف بودن فرش با شانه و تراکم وجود دارد؟

خیر؛ لطیف بودن فرش با شانه و تراکم کاملا بی ارتباط است. لطافت و نرم بودن فرش، ارتباط مستقیمی با آهار، نوع تکمیل و جنس نخ دارد و هیچ ارتباطی با شانه و تراکم ندارد.

شانه و تراکم تابلو فرش ها چگونه است؟

دقیقا از همان قوانین فرش ها استفاده می کند. چرا که تابلو فرش، معمولا در زمان بافت فرش 9 متر و در کنار آن بافته می شود و مجبور است تا از همان توابع دستگاه تبعیت کند.

باشگاه خبرنگاران

برچسب ها:

فرش ماشینی ،تابلوفرش