شرط تهاتر فرش دستباف چیست؟

1397/10/12

شرط تهاتر فرش دستباف چیست؟
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: مشکلات گمرکی، اعاده فرش‌های مرجوعی، مالیات بر ارزش افزوده، پیمان سپاری ارزی و تحریم‌ها از مشکلات و موانع عمده صادرات فرش است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، فرشته دستپاک در نشست امروز با اعضای کمیسیون تجارت و توسعه اتاق بازرگانی تهران افزود: باید با آموزش به فرشبافان تولیدات خود را با توجه به سلایق کشور‌های خریدار فرش و حفظ اصالت فرش ایرانی انجام دهیم.
وی با اشاره به اینکه از طریق شورای عالی فرش به عنوان تصمیم گیرنده در این عرصه، سیاست گذاری فرش را انجام می‌دهیم گفت: قرار شد کارگروه فرش استان داشته باشیم تا مشکلات و چالش‌های فرش استان‌ها از طریق استانداری‌ها حل شود.
دستپاک افزود: تعدادی از شرکت‌های وارد کننده کالا‌های مختلف نیز به دلیل وجود مشکلات ارزی اعلام آمادگی کردند اگر فرش دستبافت ما نشاندار و شناسنامه دار باشد می‌توانند فرش را تهاتر کنند.
در این نشست شناسنامه دار کردن فرش از موضوعاتی بود که اعضای کمیسیون و بخش خصوصی بر آن تأکید داشتند تا فرش در سراسر ایران با شناسنامه شناخته شود و به فروش برسد.
نجفی یکی از اعضای کمیسیون تجارت و توسعه اتاق تهران گفت: موقعیت فعلی را باید در نظر بگیریم و بر اساس آن، تصمیم گیری کنیم به طور مثال؛ تهیه مواد اولیه فرش یکی از موضوعاتی است که باید برای آن چاره اندیشی شود و بدانیم نیاز ما به مواد اولیه چقدر است تا بتوانیم این موضوع را پیگیری کنیم.
وی افزود: برای حضور در بازار‌های جهانی نیز باید چاره اندیشی کرد و راه‌هایی را برای تهاتر در شرایط تحریم پیدا کنیم.
محمد لاهوتی یکی دیگر از اعضای کمیسیون تجارت و توسعه اتاق تهران نیز پیمان سپاری ارزی را یکی از مشکلات صنعت فرش برشمرد و گفت: افزایش غیرمنطقی هزینه حمل و نقل یکی از موانع جدی صادرات فرش به شمار می‌آید.
وی افزود: برای مشوق‌های صادراتی در دو سال گذشته اعداد بزرگی دیده شده، اما تخصیص آن اندک بوده و همخوانی با شعار حمایت از فرش دستبافت ندارد.
یکی از اعضای حاضر در این نشست نیز گفت: باید به بازار‌های جدید برای صادرات فرش بیندیشیم به عنوان مثال؛ اندونزی، مالزی، هند، چین با جمعیت چند میلیاردی می‌توانند بازار جدیدی برای صادرات فرش ایران باشند گرچه باید بازاریابی خوبی در این زمینه انجام شود.
وی انتقال پول را یکی از مشکلات این صنعت برشمرد و افزود: در این زمینه سفارتخانه‌ها باید به تجار و بخش خصوصی صادر کننده فرش کمک کنند همچنین برای بازاریابی نیز به کمک دولت نیازمندیم.
عضو دیگر این نشست نیز گفت: باید بین بخش خصوصی تفاهم ایجاد شود تا مشکلات فرش دستبافت به صورت منسجم و یکپارچه مطرح شود و به بازار‌های هند، چین، افغانستان و پاکستان بیندیشیم و از ظرفیت موجود تولید فرش دستبافت و صادرات آن در این بازار‌ها که جمعیت زیادی را در خود دارد استفاده کنیم.
محسن بهرامی ارض اقدس نیز گفت: آمریکا خریدار ۴۵ درصد صادرات فرش دنیا است که بخشی از آن را نیز در سال‌های گذشته از ایران وارد می‌کرد، اما با وجود تحریم‌ها سهم آمریکا از خرید فرش ایران کم شده و کشور مصر سهم عمده‌ای از صادرات فرش را در سال‌های اخیر به دست گرفته است.
وی در جمع بندی جلسه امروز افزود: تشکیل کمیته تخصصی فرش در کمیسیون تجارت و توسعه اتاق تهران و تنظیم و مطالبات با توجه به شرایط فعلی، رفع اختلافات بخش خصوصی و یکسان سازی آن، حل موضوع پیمان سپاری ارزی، اولویت دادن به مشوق‌های صادرات، مساعدت بیشتر سفارتخانه‌ها برای صادرات فرش و​ رفع موانع آن، تبلیغ برای بازاریابی به خصوص بازار‌های جدید، تقبل بخشی از هزینه حمل و نقل در حوزه هوایی و دریایی و تشکیل یک شرکت بزرگ و کنسرسیوم در زمینه فرش از اولویت‌هایی است که توجه به آن صنعت فرش را می‌تواند در جهان پررنگ‌تر نشان دهد.

صداوسیما

برچسب ها:

فرش ،فرش دستبافت ،تهاتر ،صادرات