لوازم خانگی وارداتی افزایش قیمت بیشتری داشته اند

1400/11/27

لوازم خانگی وارداتی افزایش قیمت بیشتری داشته اند
نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: کالا‌هایی که وارداتی بودند بیشتر از کالا‌های تولید داخل، افزایش قیمت داشته اند.

به گزارش دنیای لوازم خانگی، آقای امیر نصرالله زاده نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت در تعیین قیمت لوازم خانگی هم تولیدکنندگان ناراضی هستند و هم مصرف کنندگان، و بایدراهکاری اتخاد شود تا هر دو طرف راضی باشند. البته تولیدکنندگان قول داده بودند که قیمت‌ها را به قبل بازگردانند

نصرالله زاده گفت: بخش زیادی از تولیدکنندگان افزایش قیمت نداشتند و فقط تعداد انگشت شماری از تولیدکنندگان قیمت کالا‌ها را افزایش دادند که از روز شنبه گذشته، قیمت‌ها را به قبل برگرداندند.

وی درباره تعداد دفعات افزایش قیمت در سال جاری گفت: فقط یک مرحله تا سقف 25 درصد قیمت لوازم خانگی افزایش پیدا کرد.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در مورد اینکه برخی از تولیدکنندگان سه تا چهار مرحله قیمت لوازم خانگی را در سال جاری افزایش داده اند گفت: چنین افزایشی صحت ندارد اگر باشد در موارد محدودی بوده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام کالا‌ها افزایش قیمت بیشتری داشته اند افزود: کالا‌هایی که بیشتر وارد می‌شوند افزایش قیمت داشته اند مثل کولر گازی که حدود 70 تا 75 درصد وارداتی است، زیرا نرخ ارز و هزینه حمل و نقل بر روی آن تاثیر می‌گذارد.

نصرالله زاده ادامه داد: تولیداتی مثل یخچال و اجاق گاز که جزء لوازم خانگی پرمصرف هستند در داخل بومی سازی شده و کمتر از مواد اولیه خارجی استفاده می‌کند و، چون بازار حالت رقابتی است تولیدکننده به خود اجازه نمی‌دهد قیمت را افزایش دهد.

به گفته وی هم اکنون در یک رکود بسیار گسترده در بازار لوازم خانگی به سر می‌بریم.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: وقتی تولیدکننده با حجم بالایی از کالا‌های انبار شده مواجه می‌شود و فروشش مسدود شده، نمی‌تواند اقدام به افزایش قیمت کند.

وی درباره اینکه دخالت دولت در بازار، آفتی برای تولیدکنندگان است گفت: تولید و فضای تجارت رقابتی است و هرگز با دخالت دولت‌ها این کار بهبود پیدا نمی‌کند.

نصرالله زاده ادامه داد: در فضای رقابتی، تولید کنندگان برای اینکه سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند اقدام به تبلیغات می‌کنند.

وی گفت: اگر تولید کننده‌ای بدون تدبیر اقدام به افزایش قیمت کند کالا به فروش نخواهد رفت و متضرر می‌شود بنابراین کافی است اجازه دهیم تولیدکنندگان باهم رقابت کنند که در فضای رقابتی نیازی به دخالت دولت‌ها نخواهد بود.

نصرالله زاده معتقد است: مداخله دستوری باعث می‌شود عده‌ای از تولیدکنندگان تولیدشان را متوقف کنند و بازار با کمبود کالا مواجه شود و عده‌ای سودجو از این موقعیت استفاده کند.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی درباره گلایه اغلب تولیدکنندگان از افزایش هزینه تولید گفت: در شرایط فعلی تولید از نظر اقتصادی توجیه ندارد یعنی تولیدکننده با مشکلات بسیاری مواجه است و نمی‌تواند سودی از سرمایه گذاری اش داشته باشد.

وی افزود: وقتی هزینه مواد اولیه مانند فولاد و مس هر روز در بورس افزایش پیدا می‌کندک و تولید کنندگان مصرف کننده اصلی این مواد اولیه هستند، چطور می‌توان جلوی افزایش قیمت تمام شده کالا‌ها را گرفت؟


افزایش 176 درصدی قیمت برخی از لوازم خانگی


محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت در ادامه درباره اینکه افزایش قیمت لوازم خانگی در مقطعی که قرار بود قیمت‌ها تا روز شنبه 21 بهمن به قیمت قبل بازگردد به چه میزان رصد شده است؟ گفت: عمده تولیدکنندگان لوازم خانگی مثل یخچال و تلویزیون که جزء کالا‌های اساسی هستند رصد می‌شود.

وی افزود: چند ماه قبل نشستی با انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی داشتیم که قرار شد طبق روال هرساله افزایش قیمتی به اندازه 25 درصد داشته باشیم، زیرا هزینه‌های کشور هم از نظر تورمی افزایش داشته است.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت ادامه داد: این روند در دو سال قبل هم وجود داشت بطوریکه در پنج قلم اصلی لوازم خانگی به طور متوسط 176 درصد اقزایش قیمت داشتیم البته در صنایع تامین کننده مواد اولیه لوازم خانگی نیز افزایش قیمت در نتیجه افزایش تورم وجود دارد.

برادران ادامه داد: باوجود اینکه برخی از تولیدکنندگان از سازمان حمایت مصوبه‌ای دریافت کرده بودند، پس از تاکیدات مقام معظم رهبری بلافاصله قیمت‌ها را کاهش دادند.

وی خاطرنشان کرد: یک تفاهم نامه راهبردی مبنی بر حمایت از تولید و تولیدکنندگان لوازم خانگی طراحی شده است.

برادران افزود: البته حمایتی که به نفع همه مردم باشد یعنی هم قیمت مناسب باشد و هم کیفیت؛ و سطح رضایتمندی از خدمات پس از فروش همه داشته باشد این حمایت و تذکر، هم به نفع تولیدکننده است، هم به نفع مردم.

وی با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم افزایش قیمتی نداشتیم و اگر داشتیم دوباره به قیمت‌های ابتدای دولت سیزدهم برگشته است گفت: البته نوساناتی در بازار وجود دارد که برخی از قیمت‌ها با تاخیر به قبل بازمی گردد یعنی بین قیمت درب کارخانه و قیمت فروش کالا به مصرف کننده فاصله وجود دارد.

برادران ادامه داد: برخی از واسطه‌ها کالا را می‌خریدند انبار می‌کردند به امید اینکه سودی از آن نصیبشان شود، که هم اکنون این موضوع منتفی شده و در گفتگویی که با تولید کنندگان بزرگ تولید لوازم خانگی داشته ام مصر هستند که افزایش قیمت نخواهند داشت البته روند به سمت کاهش قیمت تمام شده محصول رفته است و این کار مقداری به بازار ثبات داده است.

نصرالله زاده در ادامه گفت: یک اجاق گاز معمولی پنج شعله در سال 97 قیمتش حدود چهار میلیون و 500 هزار تومان بوده و هم اکنون حدود هفت میلیون تومان است یعنی بیش از 60 درصد قیمتش افزایش پیدا کرده است.

برادران درباره اینکه آیا افزایش 60 درصدی قیمت در طول سه سال قانع کننده است گفت: این قانع کننده نیست و ما فقط می‌توانیم از رفتار‌هایی که خودمان در آن نقش داشته ایم دفاع کنیم.

به گفته وی از سال 97 در برخی از کالا‌ها مثل ماشین لباسشویی 168 درصد و در تلویزیون 131 درصد افزایش قیمت داشته ایم که قابل دفاع نیست.


چالش‌های تولید لوازم خانگی و کاهش تقاضا


امروزه افزایش قیمت لوازم خانگی، سبب نارضایتی مصرف کنندگان و کاهش عرضه و تقاضای محصولات داخلی شده است.

آقای امیر نصرالله زاده نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به گرانی مواد اولیه تولید لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: امسال در بخش مواد اولیه همانند آهن و مس، افزایش 20 درصدی را شاهد بودیم که تولید کننده مجبور است در قیمت نهایی محصول آن را اعمال کند در غیر این صورت تولید متوقف می‌شود البته دولت می‌تواند برای جلوگیری از افزایش قیمت، علاوه بر تولید کنندگان لوازم خانگی، از صنایع مادر یعنی تولید کنندگان مواد اولیه، هم نظارت داشته باشد.

وی یکی از عوامل تاثیرگذار در تولید را حامل‌های انرژی دانست و افزود: هرگاه مصرف گاز تولیدکننده، افزایش پیدا کند همانند مصرف کننده معمولی، جریمه می‌شود یعنی اگر شفیت تولیدکننده‌ای بیشتر شود بجای تشویق، جریمه می‌شود بنابراین دولت باید در این زمینه حمایت کند.

نایب رئیس انجمن لوازم خانگی درباره ممنوعیت واردات هم گفت: ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا ابد نخواهد بود و تا زمانی که تولیدکننده بتوانند توان رقابت با کالا‌های خارجی را داشته باشند این ممنوعیت ادامه دارد؛ بنابراین زمانی که این اتفاق افتاد با واردات لوازم خانگی هم رقابت ایجاد می‌شود و هم مصرف کننده می‌تواند حق انتخاب داشته باشد.

نصراله زاده همچنین از دستگاه دیپلماسی تقاضا کرد که به کمک تولیدکنندگان بیاید و برای صادرات لوازم خانگی و حذف تعرفه‌های گمرکی کمک کند.

در ادامه محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزیر صمت با اشاره به اینکه انحصار چه در بخش دولتی و خصوصی بد است افزود: تولید یخچال 10 درصد، ماشین لباسشویی 38 درصد در 10 ماهه امسال نسبت به سال قبل رشد داشته ضمن اینکه در این زمینه فرصت‌های اشتغالزایی مناسبی هم ایجاد شده است.


وی افزود: ما هنوز نتوانستیم انتظار بجای تولیدکنندگان در تعادل قیمت‌های برخی از قطعات و مواد اولیه را تامین کنیم البته بعضی از مواد اولیه که تعرفه بالایی دارند همانند ورقه‌های پیش رنگ شده که امکان تولید در داخل هم نبود کاهش دادیم که می‌تواند در کاهش قیمت تمام محصولات لوازم خانگی تاثیرگذار باشد.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت درباره رویکرد‌های اعمال شده در بخش لوازم خانگی گفت: جدا شدن دفتر لوازم خانگی از دیگرحوزه‌ها و اختصاص و تاسیس اداره کل و ارائه خدمات به تولید کنندگان، متمرکز شدن واردات، صادرات و قیمت گذاری در دفتر و پیوند صنف و صنعت در کنار هم، عنوان کسب و کار لوازم خانگی می‌توان نام برد.

محمد مهدی برادران همچنین خبر خوشی به زوج‌های جوان داد و افزود: با تفاهم چند شرکت بزرگ لوازم خانگی قرار شد تولیدکنندگان در تهیه تجهیزیه به زوج‌های جوان 18 درصد تخفیف دهند.

آریا

نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما