پوست‌اندازی روش فروش لوستر

1402/07/10

پوست‌اندازی روش فروش لوستر
لوستر یکی از کالاهای لوازم خانگی است که نقش مهمی در بهبود و تقویت نور خانه‌ها دارد. با وجود این برخی هنوز آن را یک کالای لوکس تلقی می‌کنند.
در حالی که تولید لوستر و روشنایی در ایران سابقه ۵۰ ساله دارد، نایب رئیس اتحادیه لوستر‌سازان تهران، در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» تاکید کرده این اتحادیه در حال برنامه‌ریزی برای کمک به پوست‌اندازی و عبور شیوه‌های سنتی فروش در این صنف و رفتن به سمت شیوه‌های مدرن‌تر است.

مریم شهبازی ابتدا در مورد آخرین وضعیت تولیدکنندگان و شرایط این اتحادیه تازه تاسیس گفت: این اتحادیه در حدود ۴۰ سال با صنف چینی و بلور‌سازان ادغام شده بود. اما بنا به درخواست اعضای صنف تولیدکنندگان لوستر و موافقت وزارت صمت، این اتحادیه از یک سال پیش مستقل شد و بنابراین نگاه تخصصی بیشتری به این کالای لوازم خانگی شد. اتحادیه لوستر در طول یک سال گذشته تلاش کرده با توجه به بضاعت و پتانسیلی که داشته بستر و زیر‌بنای مناسبی را برای اعضای خود ایجاد کند.

اتحادیه‌ها به صورت NGO (سازمان‌های غیردولتی) اداره می‌شوند و باید هزینه‌های خود را به صورت مستقل پوشش دهند. بعد از استقلال این اتحادیه از صنعت چینی و بلور، متاسفانه هنوز تفکیک اموال انجام نشده و همین موضوع کار تولیدکنندگان لوستر را با چالش‌هایی مواجه کرده است. اعضای هیات‌مدیره سعی دارند در سال‌های باقی مانده تا انتهای زمان فعالیت خود، بستر و زیرساخت مناسبی را ایجاد کنند تا تولید لوستر در کشور با شرایط بهتری انجام شود. یکی از کارهایی که برای اعضا در نظر گرفتیم بحث ایجاد کلاس‌های آموزش حقوقی، خدمات کار و تامین اجتماعی و خصوصا موضوع مالیات‌ها بوده است.

مشکل ضرایب مالیاتی

این مسوول صنفی تولیدکنندگان لوستر در ادامه در خصوص مشکل مالیاتی این صنعت نیز گفت: موضوع ضرایب مالیاتی یکی از مشکلات و چالش‌های بزرگ صنف تولیدکنندگان لوستر است. در طول ماه‌های گذشته چند درخواست برای تجدیدنظرضریب مالیات داشتیم که تا به حال مورد توجه قرار نگرفته است. تاکید ما این بوده که صنف لوستر و روشنایی برای بسیاری صنعت لوکس محسوب می‌شود. اما بخش دشوار آن این است که تولیدکننده و سیستم توزیع ما عملا و به طور متوسط سه ماه از سال قادر به فروش محصولات خود نیستند. این سه ماه شامل ماه‌های محرم و صفر و همچنین فروردین ماه است که مصرف‌کننده در روزهای ابتدایی سال تمایلی برای خرید کالایی مانند لوستر را ندارد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه فروشندگان لوستر در این سه ماه فروش مناسبی ندارند، درخواست ما برای تجدیدنظر در ضرایب مالیاتی عادلانه به نظر می‌رسد. به دلیل افزایش مالیات‌ها که تناسبی با درآمد ندارد، متاسفانه برخی از تولیدکنندگان لوستر در ماه‌های اخیر فعالیت خود را تعطیل کردند. افزایش مالیات‌ها در کنار هزینه‌های دیگر شامل تهیه مواد اولیه، دستمزدها، حامل‌های انرژی، حمل‌ونقل و... باعث افزایش فشار به تولیدکنندگان می‌شود. بنابراین بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان که امروز هنوز در حال فعالیت هستند به دلیل عشق و علاقه خود به این کار ادامه می‌دهند.

رکود در بازار

در حالی که بسیاری از بازارها درگیر رکود تورمی هستند، بازار لوستر نیز همین شرایط را دارد. نایب رئیس اتحادیه لوستر تهران در این خصوص گفت: در کنار تمامی مشکلاتی که تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان کالا دارند، رکود بازار نیز باعث شده که شرایط به مراتب بغرنج‌تر شود. البته رکود در صنایع و بازارهای مختلف قدری متفاوت است. اما در ارتباط با صنف لوستر که کالایی لوکس محسوب می‌شود، طبیعتا در بین نیازهای مهم و اولیه خانواده‌ها قرار ندارد. بنابراین غذا، مسکن، خدمات درمانی و همچنین سیستم آموزشی در جایگاه‌های اول اولویت‌های مردم محسوب می‌شوند و خرید کالای لوازم خانگی و به‌خصوص لوستر در اولویت‌های چندم قرار می‌گیرد.

این اتفاق خود باعث ایجاد رکود در بازار می‌شود. در این میان توان خرید مردم و مصرف‌کننده نیز کاهش داشته که این نیز باعث گرفتار شدن بازارها به رکود بسیار موثر بوده است. در چنین شرایطی تولید به صورت مستمر وجود داشته اما کالای تولید شده به فروش نمی‌رود که این موضوع خود چالشی بزرگ محسوب می‌شود. وی با تاکید بر لزوم حمایت دولت ادامه داد: در چنین شرایطی کسب و کارها و فروشندگان نیاز بیشتر به حمایت دولت دارند و دولت می‌تواند به شکل‌های مختلف مانند پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت برای خرید کالای ایرانی، شرایط رکود بازار را بهبود بخشد.

پروژه ایجاد شهر نور و روشنایی

یکی از اهداف مهم چهارساله هیات‌‌‌مدیره فعلی اتحادیه لوستر تهران، ایجاد شهر لوستر است که تلاش برای ایجاد آن آغاز شده است. مزیت ایجاد این شهر این خواهد بود که با تجمیع تولیدات، نمایشگاه دائمی لوستر ایجاد خواهد شد و خریداران داخلی و خارجی آسان‌تر می‌توانند کالای خود را انتخاب کنند.

مریم شهبازی در این خصوص نیز گفت: ایجاد شهر لوستر تبدیل به یکی از آرزوهای تولیدکنندگان شده است. این فضا در بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین وجود دارد و کمک زیادی به معرفی محصولات آنها می‌کند. در خصوص احداث این مجموعه، صحبت‌هایی با فرمانداری تهران و برخی ارگان‌های دیگر انجام شده و نظرها مساعد بوده است. در خصوص جانمایی این پروژه بزرگ پیشنهادهایی شده و ما درخواست کردیم از منابع طبیعی زمین مورد نظر را دریافت کنیم. طبیعتا مناسب است این مجموعه در جایی ساخته شود که فاصله زیادی با شهر تهران نداشته و همچنین سیستم حمل‌ونقل عمومی نیز آن مکان را پوشش دهد. در این میان کمک‌های دولتی برای ساخت این ابر پروژه بسیار ضروری به نظر می‌رسد. در این خصوص قول‌های مساعد داده شده و امیدواریم به سمت اجرایی شدن پیش برود.

تلاش برای تغییر شیوه فروش

مسوولان این اتحادیه تلاش می‌کنند در کنار فروش سنتی، شرایط فروش اینترنتی را نیز گسترش دهند. وی در این مورد تاکید کرد: به دنبال ایجاد بسترهای فروش لوستر از طریق فضای وب برای اعضای اتحادیه هستیم و با نظارتی که اتحادیه خواهد داشت خریدار می‌تواند با خیالی آسوده اقدام به تهیه آن کند. اما برخی از اعضا از سال‌ها قبل اقدام به فروش لوستر از طریق اینترنت کردند که از تجربه آنها استفاده خواهد شد. البته باید در نظر داشته باشید که به شکل عمده ترجیح بیشتر مردم به‌خصوص در مورد خرید کالاهایی که قیمت بالاتری دارند این است که کالا را از نزدیک دیده و بعد خریداری کنند. با این حال اتحادیه با بستر‌سازی که در حال انجام دارد سعی می‌کند که شرایط فروش اینترنتی لوستر را توسعه دهد.

حرکت به سمت ایجاد برند

این فعال صنفی با تاکید بر اینکه در بخش تهیه مواد اولیه و به‌خصوص ماده برنز که جایگاه ویژه‌ای در تهیه لوستر دارد، به دلیل نوسان‌های ارزی، برخی از تولیدکنندگان با مشکلاتی مواجه هستند در مورد برندسازی در صنعت لوستر گفت: صنف تولید لوستر تا چند سال پیش به صورت سنتی فعالیت می‌کرده است. اما نسل جدید به فکر ایجاد برند در این حوزه هستند. تولیدکنندگان و مجموعه‌هایی که در صنعت لوستر روی برندینگ خود کار کردند در حال حاضر در حدود ۱۰ واحد هستند. جالب اینکه بسیاری از لوسترسازهای بزرگی که برای مکان‌های مذهبی تولید و نصب داشته‌اند به فکر ایجاد برندینگ برای خود نبوده‌اند اما حالا شرایط متفاوت شده و تولیدکننده‌ها باید برای توسعه این صنعت بیشتر از قبل به ایجاد و گسترش برندینگ زمان و هزینه داشته باشند.

شرایط صادراتی

مریم شهبازی در ادامه به موضوع شرایط صادراتی و مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد پرداخت و گفت: طبیعتا در حالی که همچنان تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران وجود دارد، بنابراین وضعیت صادراتی کالاهای ما نباید مطلوب باشد. این وضعیت در صنعت لوستر نیز وجود دارد. در حال حاضر صادرات لوستر آن قدر درگیر مشکلات ریز و درشت است که تولیدکننده ما میل و رغبتی برای آن نشان نمی‌دهد. در حال حاضر ارتباط تولیدکنندگان و تجار ما با بانک‌های بین‌المللی کاملا قطع است و نمی‌توان به پول فروش محصولات صادراتی دسترسی پیدا کرد. این خود یکی از بزرگ‌ترین موانع صادراتی است. این درحالی است که در گذشته صادراتی زیادی به کشورهای منطقه و حتی اروپا و آمریکا داشتیم.

او در همین خصوص ادامه داد: برطرف کردن این مشکلات برعهده دولت و حاکمیت است و اگر هر زمان این محدودیت‌ها کاهش چشمگیری پیدا کرد یقین داشته باشید که صادرات لوستر ایران ارزآوری بسیار زیادی خواهد داشت. اگر دولت اقدام به ترمیم زیرساخت‌ها نکند و به صورت کلی دست‌اندازهای صنایع را برطرف نکند، متاسفانه صنعتگران و تولیدکنندگان ما روز به‌روز ضعیف‌تر شده و جایگاه منطقه‌ای و جهانی خود را از دست خواهند داد.

خسارت قطعی برق

نایب رئیس اتحادیه لوستر تهران در پایان با چالش قطعی‌ها برق در فصل تابستان پرداخت و گفت: قطعی‌های مکرر برق در تابستان اخیر، مشکل بزرگی برای تولیدکنندگان این صنف بود که خسارات زیادی هم برای آنها ایجاد کرد. کارفرما که نمی‌تواند برخی از هزینه‌های جاری خود را نیز پرداخت کند، با قطعی‌های برق آسیب مضاعفی را تحمل کرد. همین مشکلات باعث می‌شود که تولیدکننده به ناچار به سمت تعدیل نیرو رفته یا قید سرمایه‌گذاری را زده و حتی سرمایه خود را از کشور خارج کند.

برچسب ها:

لوازم خانگی ،لوستر 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما