تولیدکنندگان لوازم خانگی در قیمت باهم رقابت می‌کنند، نه در کیفیت

1402/08/21

واردات محدود، به سود تولید و مصرف‌کننده است
تولیدکنندگان لوازم خانگی در قیمت باهم رقابت می‌کنند، نه در کیفیت
در حالی که وزارت صمت به تازگی به واردات لوازم خانگی چراغ سبز نشان داده، یک پیشکسوت این حوزه معتقد است واردات محدود و کنترل شده، تولیدکننده داخلی را برای ارتقای کیفیت و بهبود قیمت‌ها از خواب بیدار می‌کند و در راستای تأمین سالم و امن تقاضا برای مصرف کالاهای خارجی نیز مفید واقع می‌شود.
در روزهای جاری، وزیر صمت از صدور مجوز برای واردات لوازم خانگی در آینده و به منظور رقابت‌پذیر کردن کالاهای ایرانی با تعرفه‌های مناسب سخن گفته و مدیر کل دفتر صنایع لوازم خانگی این وزارتخانه هم از رفع مشکل تأمین ارز برای واردات قطعات لوازم خانگی در یک ماه آینده خبر داده است.

به گفته رئیس اسبق اتحادیه لوازم خانگی در حال حاضر این حوزه از نبود رقابت به ویژه در زمینه کیفیت رنج می‌برد و با وجود ممنوعیت واردات، کالای قاچاق در بازار به وفور یافت می‌شود و مردم با پرداخت هزینه‌های گزاف یا کالای کم‌کیفیت ایرانی و یا کالای تقلبی خارجی می‌خرند، اما با واردات محدود و تحت نظارت، می‌توان ابعاد کیفی و قیمتی را در این حوزه ارتقا داد تا خیال مصرف‌کنندگان کالاهای خارجی هم نسبت به اصالت و گارانتی کالای خریداری شده راحت باشد.

نمی‌توانیم قدرت انتخاب مردم را محدود کنیم

مرتضی میری،فعال حوزه لوازم خانگی در خصوص تأثیر واردات لوازم خانگی بر بازار داخلی، میزان رقابت‌پذیری و کاهش قیمت‌ها به خبرنگار ما می‌گوید: در تأثیر واردات بر بازار لوازم خانگی هیچ شکی نیست. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های واردات این است که تولیدکنندگانی که محصولاتشان را با هر قیمتی می‌فروشند، کمی به خودشان می‌آیند و برای ایجاد رقابت در بعد کیفی و قیمتی به تکاپو می‌افتند ضمن اینکه مردم هم آنچه را می‌خواهند می‌خرند و دستشان در انتخاب محصولات باز است.

وی تأکید می‌کند: نمی‌توانیم قدرت انتخاب مردم را محدود کنیم تا حتماً از شهر لوازم خانگی یا سرای ایرانی، کالا بخرند. واقعیت این است همین حالا هم آن‌هایی که به دنبال تهیه لوازم خانگی خارجی هستند به این لوازم دسترسی دارند و در بازار هر آنچه اراده کنند، موجود است. حتی به نظر می‌رسد چند روزی است که واردات در بازارچه‌های مرزی آزاد شده و به جای کولبری، کالاها با وانت از آن سوی مرز به بانه و بعد نقاط مختلف کشور منتقل می‌شود و همین آسانی در دسترسی به کالای خارجی در جنوب کشور هم دیده می‌شود.

این پیشکسوت حوزه لوازم خانگی ادامه می‌دهد: در تمام نقاط ایران به خصوص شهرهای بزرگ، لوازم خانگی خارجی در فروشگاه‌ها موجود است یا فروشندگان از ترس اینکه محصولات به عنوان کالای قاچاق ضبط نشود، آن‌ها در انبار گذاشته‌اند و در صورت تقاضا بلافاصله برای مشتری تأمین می‌کنند.

دولت حامی است و تولیدکننده ناراضی

این فعال حوزه لوازم خانگی در خصوص حمایت‌های دولت از لوازم خانگی و شیوه بهینه واردات در آینده می‌گوید: دولت به خصوص از سال ۹۷ تاکنون بهترین فرصت‌ها را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار داد و بر اساس اصل حمایت از تولیدات داخلی، تلاش‌های زیادی از جمله وضع ممنوعیت برای واردات و حمایت‌های ارزی به خرج داده اما تولیدکنندگان ما نتوانسته‌اند محصولات خود را حتی در سطح منطقه به خوبی توزیع کنند و یا صادراتی جزئی داشته باشند و امروز نیاز است تولیدکننده به خود بیاید و بیدار شود.

میری ادامه می‌دهد: صرف نظر از برخی تولیدکنندگان سالم که تمام هم و غم خود را روی کیفیت و قیمت مناسب گذاشته‌اند، اغلب این آقایان ارز ۲۵ تا ۲۸ هزر تومانی گرفتند اما محصولات را با ارز ۵۰ و حتی ۶۰هزار تومانی به بازار عرضه کردند و تاکنون هیچ‌کسی هم به این تخلفات رسیدگی نکرده است و جالب اینکه همچنان ناراضی و قاطعانه با واردات مخالف هستند.

واردات محدود، به سود تولید و مصرف‌کننده است

به گفته وی بازگشت به اجرای تجربه کارت سبز می‌تواند تا حدود زیادی به بهبود حوزه لوازم خانگی کمک کند. میری می‌گوید: در زمان اجرای کارت سبز، هر فرد می‌توانست یکی دو قلم کالای خارجی را از کیش تهیه کند و به مقصد مورد نظرش برساند. می‌توان همین تجربه را امروز در بندر گناوه و بانه اجرا کرد تا اگر خانواده‌ای برای تهیه جهیزیه خارجی مراجعه کرد ضمن پرداخت حقوق دولتی، از صحت و اصالت خرید خود مطمئن باشد و در این صورت با دقت و تمرکز بیشتری می‌توان مانع از حضور کالاهایقاچاق در شهرهای بزرگ شد.

میری معتقد است قاچاق همچنان در حال وارد آوردن ضرباتی سنگین به پیکره صنعت لوازم خانگی کشور است و در حالی که قیمت لوازم خانگی داخلی تفاوت آنچنانی با کالاهای خارجی ندارد، با توجه به کیفیت بهتر کالای خارجی، خرید کالای قاچاق برای مردم صرفه بیشتری دارد.

به عقیده این پیشکسوت حوزه لوازم خانگی هم اکنون رقابت خاصی میان تولیدکنندگان در حوزه کیفی نیست و آنچه دیده می‌شود رقابت در عرصه قیمت‌هاست.

وی تأکید می‌کند: بهتر است واردات لوازم خانگی به صورت محدود، کنترل شده و با نظارت باشد. به این ترتیب هم تولیدکننده برای ارتقای کیفیت و بهبود قیمت‌ها بیدار می‌شود و هم مصرف‌کننده حق انتخاب بیشتری دارد و با مشکلاتی همچون کالای بدون گارانتی، قاچاق و قلابی مواجه نمی‌شود.

به گفته وی در بسیاری موارد، کالای قاچاق از تهران به بانه منتقل می‌شود و در آنجا با الصاق برچسب برندهای معتبر به مردمی که برای خرید جهیزیه خارجی آمده‌اند، فروخته و یا به دیگر شهرهای کشور منتقل می‌شود و مردم کالاهایی را به عنوان خارجی با قیمت‌های گزاف می‌خرند که نمی‌دانیم حقیقتاً تولید فلان برند معتبر جهانی است و یا در یکی از شهرهای ایران تولید شده است!

میری تأکید می‌کند: واردات نباید رها باشد تا پای هر کسی به این حوزه باز شود بلکه با کارشناسی و بررسی شرایط حوزه لوازم خانگی می‌توان واردات محدود و تحت نظارت را آغاز کرد.

قدس آنلاین
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما