رفع ممنوعیت ورود لوازم خانگی، آری یا خیر؟

1402/08/26

تصمیم کارشناسی برای بازار لوازم خانگی بگیرید
رفع ممنوعیت ورود لوازم خانگی، آری یا خیر؟
با زمزمه لغو ممنوعیت ورود لوازم خانگی، صاحب نظران این حوزه واکنش های مختلفی داشتند، اما همه آنها بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که تصمیمات باید کارشناسی شده، انجام شود.
بازار لوازم خانگی در سال های اخیر با فراز و نشیب های بسیار روبرو بوده است، سختی هایی که نه تنها برای تولید و عرضه کننده بلکه برای خریدار نیز مشکلاتی را به وجود آورده است.

شاهد این بودیم که مسئولین سعی بر بهبود وضعیت این بازار را داشتند اما به دلیل تصمیمات غیر کارشناسی، وضعیت بدتر و این بازار بی رونق تر از قبل شد.

طرح های مختلف فروشگاه های بزرگ تولید و عرضه لوازم خانگی اعم از تخفیفات ویژه و یا شرایط اقساطی نتوانست قدرت خرید مردم را افزایش دهد و همچنان مردم قادر به خرید لوازم خانگی نیستند.

ممنوعیت واردات لوازم خانگی یکی از راهکارهای مسئولیت برای رونق بخشی به بازار داخلی بود که موافقین و مخالفین مختلفی داشت، برخی برای حمایت از تولید داخلی ممنوعیت را یک حسن دانسته و برخی این تصمیم را زمینه ای برای ورود این کالا ها به صورت قاچاق می دانستند.

اگر چه در مدت ممنوعیت، بازار کالاهای قاچاق به صورت عیان گرم بود و افراد بدون هیچگونه هراسی به عرضه کالاهای لوازم خانگی خارجی می پرداختند اما در کنار آن این ممنوعیت زمینه ساز معرفی تولیدات ایرانی در بین مردم نیز شد.

باید شرایط برای رقابت مساوی مهیا باشد

یکی از دارندگان مراکز عرضه لوازم خانگی تصمیم رفع ممنوعیت ورود لوازم خانگی خارجی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این ورود زمینه ساز رقابتی شدن در این بازار می شود.

وی افزود: باید مسئولین تلاش کنند شرایط رقابتی برای تولید کنندگان داخلی با تولیدات خارجی در یک شرایط برابری انجام شود.

صادق رسولی گفت: در حال حاضر تولیدات لوازم خانگی داخلی به خوبی به مردم معرفی گردیده و برخی از آنها با استقبال خوب خریداران روبرو شده است.

برای اینکه صنعت لوازم خانگی به بلوغ برسد نیاز به رقابت دارد

نایب رئیس دوم اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اظهار داشت: واضح و مسلم است، برای اینکه صنعت لوازم خانگی به بلوغ برسد نیاز به رقابت دارد و حتما باید در کنار حمایت از تولید واردات نیز انجام شود.

حسین شهرستانی با بیان اینکه در تمام دنیا روال حمایت از یک صنعت نوپا اینگونه است که مدتی جلوی واردات آن گرفته می شود، افزود: با اینکار اجازه می دهند صنعتگران و تولید کنندگان بتوانند در فضای رقابتی کمتری خود را پیدا کرده و شروع به تولید کنند، پس از چند سال واردات با تعرفه های ترجیحی آزاد می گردد تا صنعت رقابت پذیر شده و خود را به بلوغ برساند.

وی در ادامه گفت: صنعت لوازم خانگی در ایران از این موضوع جدا نبوده و حتما این روال باید طی شود تا صنعت به شکوفایی برسد اما متاسفانه مشکلی که وجود دارد، یک بام و دو هوایی سیاست گذار است.

نایب رئیس دوم اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی عنوان کرد: از طرفی سیاست گذار بحث واردات کالای داخلی را به صورت کامل مطرح می کند که قطعا ارز بری زیادی را دارد و متاسفانه تولید کننده برای واردات قطعات مورد نیاز خود دچار مشکلات زیادی بوده و گاها پس از ثبت سفارش بیش از ۹۰ روز زمان میبرد تا ارز به او تعلق گیرد.

شهرستانی با اشاره به اینکه تولید کنندگان برای سرمایه در گردش خود دچار مشکلات زیادی شدند و بانک ها برای تمدید پرونده های اعتباری پروسه بسیار طولانی و زمانبری را به وجود آوردند، افزود: این پرونده ها به سختی تمدید می شود و در نهایت برای اینکه تولید کننده بخواهد وام دریافت کند، باید مانند بخش بازرگانی ۲۰ درصد از مبلغی که میخواهد وام بگیرد رسوب داشته باشد و این موضوع تولید کننده را اذیت می کند.

وی گفت: روش صحیح این است که ما برای رقابت پذیر شدن صنعت لوازم خانگی با تعرفه های ترجیحی اجازه دهیم کالا ها خصوصا مواردی که در کشور با کمبود روبرو هستیم، وارد شود، به این نحو است که میتواند این صنعت به بلوغ برسد.

حسین شهرستانی، خاطرنشان کرد: البته شرط لازم واردات این است که دولت با درآمدی که از عوارض گمرکی و تعرفه های ترجیحی به دست می آورد، به تولید کننده کمک کند و زمینه ساز تسهیل در روند کار آنها گردد تا تولید کنندگان تنها دغدغه ارتقاء کیفیت و رقابتی کردن محصولاتشان را داشته باشند و به خوبی بتواند با کالا های خارجی رقابت کند.

کمبود تولید کالاهایی که در داخل کشور صرفه اقتصادی ندارد

یکی از دارندگان مراکز عرضه لوازم خانگی در خصوص رفع ممنوعیت ورود لوازم خانگی خارجی به کشور گفت: بسیاری از تولیدات داخل منتاژ هستند و تولید برخی از محصولات که درصد بالایی از قطعات آنها وارداتی هستند برای تولید کننده صرفه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه ما با کمبود این کالا ها در کشور روبرو بودیم، افزود: باید واردات لوازم خانگی در حال حاضر که سیاست های ورود آن تغییر کرده است به صورت هدفمند انجام شود و تولیداتی که در داخل با کمبود روبرو هستیم انجام شود.
ناصر کرمی خاطرنشان کرد: در این صورت هم نیاز داخل تامین شده و هم عرصه بر تولید کنندگان داخلی تنگ نمی شود.

در مجموع باید سیاستی اتخاذ شود که علاوه بر رقابتی کردن فضای تولید لوازم خانگی و همچنین رونق بخشی به این بازار، قدرت خرید مردم برای تهیه لوازم خانگی نیز افزایش یابد تا مردم بتوانند به راحتی نیاز خود را تامین کنند.

جهت رسیدن به تمامی این اتفاقات تجدید نظر در نحوه تصمیم گیری باید انجام شود، لطفا کارشناسی شده تصمیم بگیرید نه لحظه ای و احساسی.

بازار

نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما