مخالفان و موافقان ممنوعیت واردات لوازم خانگی چه می‌گویند؟

1402/09/12

مخالفان و موافقان ممنوعیت واردات لوازم خانگی چه می‌گویند؟
به گفته فعالان بازار لوازم خانگی تامین مواد اولیه و به کار گرفتن نیروی کار متخصص از اصلی ترین چالش هایی است که طی یک سال اخیر با آن مواجه هستند.
بازار لوازم خانگی ایران نیز جزو بازارهایی است که طی سال های اخیر تولید کنندگان و مصرف کنندگان آن با مشکلات و چالش های بسیاری همراه بوده اند. به طوری که با اعمال ممنوعیت واردات لوازم خانگی، بسیاری معتقدند رقابت پذیری در داخل از بین رفته است و به این ترتیب تولید کنندگان داخلی از کیفیت محصولات خود کاسته اند چرا که رقیب جدی در این بازار ندارند.

در شرایطی که بازاری به ارزش بالغ بر ۸۱۴ میلیارد دلار برای بازار جهانی لوازم خانگی تا ۲۰۳۰ برآورد می شود، فعالان داخلی نیروی متخصص و تامین مواد اولیه را چالش های کلیدی این حوزه می دانند.

تولید در هر بخشی که باشد اصولا با یکسری چالش ها و ناهمواری های برای تولید کنندگان همراه است و فعالان بخش های تولیدی معمولا بیش از اینکه متمرکز بر تولید باشد در حال رفع کردن مسائل حاشیه ای هستند. به این ترتیب بخش قابل توجهی از وقتی که باید صرف تولید شود صرف اموری می شود که می تواند تولید را نیز به حاشیه بکشد.

یکی از بخش های تولیدی که با چالش های زیاد همراه است بخش لوازم خانگی است که تولید کنندگان این حوزه از تامین مواد اولیه گرفته تا فروش تولیدات خود با انواع مسائل دست و پنجه نرم می کنند.

این در شرایطی است که بازار جهانی لوازم خانگی بازار بزرگی است و بر اساس آمارهای چهانی منتشر شده از جمله گزارش اخیر Globe News Wire انتظار می رود بازار جهانی لوازم خانگی در یک دوره هفت ساله یعنی از ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ به میزان ۴.۳ درصد رشد کند. به این ترتیب انتظار می رود ارزش بازار جهانی لوازم خانگی تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۸۱۴ میلیارد دلار برسد.

بر اساس این گزارش، عواملی مانند پیشرفت های تکنولوژیکی در لوازم خانگی، بهبود استانداردهای زندگی و موارد دیگر باعث تسریع تقاضا برای لوازم خانگی می شود که به نوبه خود رشد بازار را تقویت می کند. علاوه بر این افزایش سرمایه‌گذاری‌ های تحقیق و توسعه توسط بازیگران کلیدی باعث افزایش بیشتر رشد بازار در طول دوره پیش‌بینی می‌ شود.

دیدگاه مخالفان و موافقان ممنوعیت واردات لوازم خانگی

بازار لوازم خانگی ایران نیز جزو بازارهایی است که طی سال های اخیر تولید کنندگان و مصرف کنندگان آن با مشکلات و چالش های بسیاری همراه بوده اند. به طوری که با اعمال ممنوعیت واردات لوازم خانگی، بسیاری معتقدند رقابت پذیری در داخل از بین رفته است و به این ترتیب تولید کنندگان داخلی از کیفیت محصولات خود کاسته اند چرا که رقیب جدی در این بازار ندارند. ضمن اینکه در حوزه خدمات پس از فروش لوازم خانگی به صورت خاص، مشتریان و مصرف کنندگان گلایه های بسیاری دارند و معتقدند اصولا ارائه خدمات پس از فروش جزو اولویت های تولید کنندگان و شرکت های فعال در این بخش نیست و لذا این خود یکی دیگر از دلایلی است که موجب می شود خریداران نسبت به ممنوعیت واردات لوازم با کیفیت خارجی معترض باشند. این در حالی است که تولید کننده ها نیز معتقدند در صورت رفع ممنوعیت واردات، بازار داخل را محصولات بی کیفیت چینی می گیرد.

با این وجود کماکان تولید کننده ها با مشکل تامین مواد اولیه مواجه اند. به طوری که علی نامی فعال حوزه لوازم خانگی و تاسیسات به بازار می گوید: تامین مواد اولیه و به کار گرفتن نیروی کار متخصص از اصلی ترین چالش هایی است که طی یک سال اخیر با آن مواجه هستند.

او می گوید: در واقع چالش های بسیار زیادی نیز در این مسیر داریم. اینگونه می توان گفت که در کشورهای پیشرفته یک مدیر عامل که ۲۰ سال سابقه کار داشته باشد می تواند ۱۰ شرکت را اداره کند اما در ایران مدیریت یک شرکت هم کار سختی است. به این دلیل که کاری که ما انجام می دهیم نهایت ۱۰ درصد امور مربوط به مدیریت است و مابقی با مسائل حاشیه ای می جنیگم؛ چون در داخل و بیرون کارخانه با مسائل زیادی مواجه هستیم.

این تولید کننده می افزاید: از تامین مواد اولیه گرفته تا نیروی انسانی، واردات مواد اولیه و غیره همه چالش است. به عنوان مثال در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده بود سازمان و مراکز دولتی آنطور که باید و شاید امور را اجرا نمی کنند؛ در واقع در همان سال مجموعه ما تا مرز ورشکستگی پیش رفت آن هم به این دلیل که مواد اولیه ما (شیرهای برقی) در گمرک مانده بود و نمی گذاشتند کالاهای برقی که از خارج تامین می کردیم وارد کشور شود. نکته قابل تامل اینکه به بهانه اینکه این کالا در داخل تولید می شود جلوی واردات ما را گرفته بودند. در حالی که چنین حرفی اصلا صحت نداشت و تنها منجر به این شد که فروش ما پایین آمد.

نامی گفت: همچنین ما فعالان این بخش عمدتا در حوزه تامین مواد اولیه همیشه با یکسری نوسانات و استرس ها مواجه هستیم که قطعا روی کار تاثیر می گذارد. از سوی دیگر برای تامین نیروی کار مشکل داریم چون با قانون کار نیروی کار استخدام می کنیم اما غالبا نمی مانند در حالی که دستمزد و پاداش بالاتری می دهیم تا بتوانیم نیروها را حفظ کنیم با این وجود در تامین منابع انسانی مشکل زیاد داریم. در واقع مشکلات این چنینی از سال قبل شروع شده است و سال های قبل این مشکلات را نداشتیم.

فرایند سخت بازاریابی برای حضور در بازارهای خارجی

این فعال حوزه همچنین در خصوص مشکلات صادراتی تولیدات این بخش نیز می گوید: در رابطه با صادرات عمدتا محصولات ما به عراق، ارمنستان، گرجستان و ترکیه صادر می شود. ضمن اینکه یکسری محصولات خاص داریم که از تکنولوژی روز دنیا بهره مند است و ما این محصولات را به ترکیه و گرجستان صادر می کنیم. البته اگرچه در رابطه با صادرات چالش جدی نداریم با این وجود، فرایند صادرات بازاریابی بسیار سختی دارد.

او می افزاید: از سوی دیگر ما برای بازاریابی ها اصولا در نمایشگاه های خارجی حضور داریم اما مساله اینجا است که در نمایشگاه های خارجی که شرکت می کنیم هزینه های بسیار بالایی باید پرداخت کنیم، با این وجود برای بازاریابی در دیگر کشورها حضور در چنین رویدادهای بین المللی ضروری است.

بازار
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما