لوازم خانگی داخلی؛ بی کیفیت اما بی رقیب

1402/09/28

حکمرانی محصولات قاچاق در بازار اصفهان
لوازم خانگی داخلی؛ بی کیفیت اما بی رقیب
بی کیفیت و بی رقیب، دو شاه کلیدی هستند که در بازار لوازم خانگی ایرانی حکمرانی می کند؛ بازاری که به واسطه بی ثباتی دلار و گرانی، رکود را نیز به چشم دیده است.
خیابان حافظ اصفهان را می توان بورس لوازم خانگی برشمرد اما در شرایط کنونی فصل مشترک سخنان همه فروشندگان این بازار می رسد به «رکود و نبود خریداران واقعی».

گرچه با نمایشگاه های مختلف که جای پایی در دل مردم باز کرده اند و لوازم خانگی را به شکل قسطی در اختیار خریداران می گذارند، وضعیت خرید این کالاها کمی رونق یافته است اما باز هم به گفته فروشندگان، مثل قبل، مردم لوازم خانگی را نمی خرند و از این قضیه فروشگاه های لوازم خانگی ضرر کرده اند؛ حالا چه لوازم خانگی بزرگ باشد و چه خُرد.

محمد حاجی محمدی، یکی از فروشندگان و شرکت کنندگان در نمایشگاه لوازم خانگی است که در این زمینه به بازار می گوید: مردم به این نگرش رسیده اند که جنس خارجی کیفیت بهتر و دوام بیشتری داشته و به همین سبب اگر پول بیشتری هم برای آن بپردازند حداقل می توانند از کیفیت مناسب تری سود ببرند؛ بنابراین سعی می کنند که کالای قاچاقی بدون خدمات بخرند تا اینکه کالای ایرانی را انتخاب کنند.

رضا صدر از دیگر کسانی است که نمایندگی یکی از محصولات لوازم خانگی ایرانی را دارد. او در گفت و گو با بازار، علت این همه رکود را انتظار و دودلی مردم می داند و می گوید: این قیمت ها کاذب است و مثل حبابی است که فقط بازار را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی می افزاید: مغازه داری که هزینه کرده است، می خواهد سودی هم در برداشته باشد اما دولت حمایتی در قبال کاهش قیمت ها نمی کند و در نتیجه فروشنده نیز حاضر است جنسش در انبار بماند تا اینکه ضرر کند و این باعث می شود که تولید کننده هم کمتر تولید کنند و ضرر ببیند.

این همان موضوعی است که رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی اصفهان هم در مورد آن اظهار نظر کرده و در گفت و گو با بازار می گوید: هم اکنون به دلیل نبود برخی از قطعاتی که باید از خارج وارد کنیم و به دلیل نوسانات ارزی و گرانی این کالاها تولید کننده با مشکلات جدی روبرو است.

علیرضا قندی با اظهار خشنودی از اینکه ما در زمینه تولید لوازم خانگی بزرگ توانسته ایم موفق باشیم اما در زمینه لوازم خانگی خُرد با مشکلاتی روبرو هستیم، می افزاید: در عین حال برخی از لوازم و برای نمونه موتور یخچال را باید از خارج وارد کنیم. به خاطر نوسانات ارزی و گرانی دلار، لوازم خانگی تولید شده در داخل کشور پای تولید کننده گران درمی آید و همین باعث می شود که مردم کمتر رغبتی برای خرید داشته باشند.

وی تاکید می کند: با وجود اینکه ایران توانسته در زمینه تولید لوازم خانگی پیشرفت های زیادی داشته باشد اما به این دلیل که برای برخی از محصولات وابستگی وجود دارد و به خودکفایی نرسیده ایم همچنان به دلیل نوسانات ارزی و گرانی دلار تولید کننده با مشکلات زیادی روبرو است؛ در حال حاضر خرید و فروش کمی در این بازار دیده می‌ شود.

به اعتقاد او مردم منتظر تغییر هستند اما رکود ایجاد شده به هیچ وجه به نفع فروشندگان نیست و به همین سبب دولت باید تسهیلاتی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد تا اجناس با قیمت مناسب‌ تر عرضه شود و با دلار ارزان کالاهای مورد نیاز وارد کشور شود و بازار از خواب زمستانی بیرون بیاید.

به گفته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی اصفهان، بازار لوازم خانگی خواهان شفافیت درآمد، عدالت مالیاتی و نصب پایانه فروشگاهی هستند، گاهی از برخی افراد مالیات زیاد و از برخی مالیات ناچیز گرفته می‌ شود.

مواد اولیه گران و کالاهای مصرفی بی کیفیت

بسیاری از فعالان بازار لوازم خانگی در این رابطه معتقدند هستند که سال پیش وضعیت بهتر از امسال نبوده و از زمانی که دلار، دچار نوسان شده و ارزش پول ایران یک باره کاهش شدیدی را تجربه کرده، کار کسانی که در این حوزه کار می کردند نیز کساد شده است و شاید همه اینها باعث شد که آنچنان که باید و شاید از خرید و فروش خبری نباشد.

این ها همه در حالی است که تولیدکنندگان لوازم‌ خانگی سال گذشته چندین‌ بار قیمت لوازم‌ خانگی را خودسرانه افزایش دادند. همزمان با افزایش قیمت‌ ها هر بار سازمان حمایت با انتشار اطلاعیه‌ هایی افزایش قیمت لوازم‌ خانگی را ممنوع اعلام کرد و از برخورد با متخلفان خبر داد. با این ‌حال تولیدکنندگان گوششان به خط ‌و نشان‌ کشیدن‌ های سازمان حمایت بدهکار نبود و تخلفاتی در این رابطه تکرار شد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی اصفهان در این ارتباط نیز به بازار می گوید: گرچه برخی از تولید کنندگان این کار را انجام داده اند اما مربوط به داخل اصفهان نیست و اگر تخلفی ببینیم برخورد خواهیم کرد؛ ولی خوشبختانه تولیدکنندگان اصفهان برای تغییر کد محصولاتشان کاری نکرده‌ اند و آن دسته از تولیدکنندگان لوازم‌ خانگی که برای افزایش قیمت‌ ها به تغییر کد محصول مبادرت کرده‌ اند، تولیدکنندگان لوازم‌ خانگی کلان هستند که خارج از اصفهان فعالیت می‌ کنند.

قندی ادامه می دهد: تنها زمانی این شرکت ها می توانند کد کالاییشان را تغییر دهند که برای خرید مواد اولیه خود هزینه بیشتری پرداخت کرده باشند و در آن زمان می توانند نرخ گذاری جدیدی داشته باشند.

وی همچنین تأکید می کند: با توجه به اینکه واردات لوازم‌ خانگی ممنوع است بنابراین هر چیزی با این عنوان وارد شود بدون مجوز بوده و قاچاق محسوب می شود و این کالاها ضمانتی ندارند و ضمانت های ارائه شده نیز تقلبی است و این به ضرر خریدار است.

رواج قاچاقی ها در رکود بازارهای ایرانی

طبق بررسی های انجام شده در بازار لوازم خانگی اصفهان، به خوبی مشاهده می شود که قیمت لوازم خانگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت را به چشم دیده است؛ موضوعی که هر بار بازار لوازم خانگی را خلوت تر می کند و با روی آوردن مردم به تعمیرات لوازم خانگی موجب می شود که تولید کنندگان بیش از پیش متضرر شوند.

دی‌ ماه سال گذشته برخی تولیدکنندگان قیمت‌ ها را تا ۱۵ درصد هم افزایش دادند. گرچه افزایش قیمت لوازم خانگی فقط محدود به تیرماه نشد و بازار شب عید در سال گذشته نیز فرصتی فراهم کرد تا قیمت محصولاتشان را افزایش دهند. امسال هم افزایش قیمت لوازم خانگی از سوی برخی شرکت‌ ها خبرساز شد؛ افزایش قیمتی که خودسرانه اعمال شده است.

در مقابل اما سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد که ستاد تنظیم بازار هنوز مصوبه‌ ای برای افزایش قیمت لوازم خانگی صادر نکرده است و افزایش قیمتی خودسرانه اعمال شد. به طوری که اکنون اجاق گاز فردار اسنوا که کالایی کاملاً ایرانی است از ۱۵ میلیون شروع می شود و تا ۲۶ میلیون هم در بازار عرضه می شود. ماشین لباس‌شویی ۹ کیلویی اسنوا نیز از ۱۴ میلیون شروع می شود و تا ۲۰ میلیون به بالا ادامه دارد در حالیکه به گفته مصرف کنندگانش کیفیت محصولات اسنوا به اندازه ای که برای آن هزینه می کنی نیست. اما در مقابل اجناس خارجی قاچاقی با همین مشخصات دو برابر قیمت می گیرد؛ به عنوان مثال لباسشویی ال جی R۵ ظرفیت ۹ کیلویی ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت گرفته است اما مردم حاضرند این قیمت های گران را بپردازند اما کیفیت در آنها ملموس باشد.

واردات ممنوع شد اما ....

واردات لوازم‌ خانگی از سال ۹۷ ممنوع شد و در حال حاضر عمده کالاهای خارجی موجود در بازار قاچاق هستند که با گارانتی‌ های تقلبی فروخته می‌ شوند و در حالی که برای رشد و پویایی صنعت لوازم خانگی باید از تولیدکنندگان این بخش حمایت کرد. اما به دلیل نبود رقابت و گرانی لوازم اولیه آنطور که باید و شاید تولیدکنندگان نتوانسته اند در این بازار رشد کنند.

در همین رابطه معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با بازار معتقد است: واردات لوازم خانگی به تعدیل قیمت ها کمک می کند.

حمید رضا فولادگر در پاسخ به این سوال که آیا با واردات لوازم خانگی موافق هستید یا خیر گفت: به نظر بنده اگر واردات لوازم خانگی به حدی باشد که به تولید داخلی ضربه نزند می تواند در ایجاد رقابت موثر باشد.

این نماینده ادوار مجلس اصفهان افزود: این موضوع می تواند از وارد شدن قاچاقی لوازم خانگی جلوگیری کرده و اگر لوازم خانگی از مبادی رسمی وارد کشور شود با احتساب تعرفه گمرکی و سود بازرگانی است اما اگر به شکل قاچاق وارد شود این تعرفه ها نیز اعمال نخواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگر، مبنی بر اینکه آیا این موضوع در تعدیل قیمت ها تاثیر گذار خواهد بود نیز بیان کرد: بله تا حدی به تعدیل قیمتی کمک خواهد کرد اما تا زمانی که ما با تورم بالا روبرو باشیم و تولید کننده مواد اولیه را گران بخرد نمی تواند قیمت را پایین بیاورد.

فولادگر ادامه می دهد: در این زمینه که واردات تا چه حد می تواند به تولید کمک کند می توان گفت که باعث رقابت شده و کیفیت محصولات را بالا خواهد برد؛ بنابراین بهتر است که در مقاطعی واردات انجام شود و بعد دوباره به واسطه ضربه نخوردن تولید این واردات ممنوع شود.

وی ادامه می‌دهد: واردات لوازم‌ خانگی نیز در تعدیل قیمت‌ ها تأثیرگذار است. البته واردات به میزانی که برای تولیدکننده داخلی امکان رقابت باشد و منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی نشود، باید انجام شود. به اعتقاد بنده ممنوعیت واردات لوازم خانگی نباید دایمی باشد. باید برای مدتی واردات انجام شود تا برای تولیدکننده داخلی امکان رقابت فراهم شود.

در حال حاضر بر اساس آمارهای متولیان بازار لواز م‌خانگی این کالاها در رتبه های بالای کالاهای قاچاق قرار گرفته است و این خود ضربه محکمی است که می تواند به تولید کننده داخلی وارد کند.

بازار

نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما