مبنای تخصیص ارز به تولیدکننده در کشور توسعه و رشد تولید نیست

1402/11/04

مبنای تخصیص ارز به تولیدکننده در کشور توسعه و رشد تولید نیست
چالش‌های امروز کشور در حوزه ارزی نشات‌گرفته از تصمیم‌سازی‌های غیرکارشناسی گذشته است اما گروهی آن را به پای صادرکنندگان و فعالان حوزه تجارت خارجی می‌نویسند. اما حقیقت چیز دیگری است.
به عقیده بسیاری ار کارشناسان چالش‌های امروز کشور در حوزه ارزی نشات‌گرفته از تصمیم‌سازی‌های غیرکارشناسی گذشته است اما گروهی آن را به پای صادرکنندگان و فعالان حوزه تجارت خارجی می‌نویسند. اما حقیقت چیز دیگری است.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه تصمیمات و بخش‌نامه‌های خلق­‌الساعه وزارت صمت تولیدکنندگان لوازم خانگی را سردرگم کرده، گفت: این تصمیمات نه تنها مشکلات متعددی برای تولیدکنندگان به‌وجود آورده، بلکه برخلاف اظهارات مقام معظم رهبری و در جهت جلوگیری از رشد تولید داخل است. البته این تصمیمات فقط به وزارت صمت محدود نمی‌شود، بلکه ما در وزرات نیرو، گمرک و غیره هم با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

سیدسعید رضوانی با تاکید بر اینکه در بحث آزادسازی واردات توجهی به تولیدکننده و مشکلات آنها نمی‌شود، ادامه داد: در شرایطی صحبت از باز شدن درهای واردات است که تولیدکنندگان برای تهیه مواداولیه خود با مشکل روبه رو هستند.

او می‌افزاید: بنابراین هر وقت مشکلات تامین و تخصیص ارز به تولیدکننده حل شد و توانستیم مواداولیه را به‌راحتی تهیه و کالای نهایی را تولید کنیم، میتوان بحث آزادسازی واردات را مطرح کرد.

مدیرعامل شرکت نیکسان با اشاره به اینکه مبنای تخصیص ارز به تولیدکننده در کشور ما توسعه و رشد تولید نیست، گفت: تولیدکننده برای دریافت ارز باید در صف قرار گیرد و همین تاخیرها، روند تولید را دچار عقب افتادگی میکند و در برخی موارد تولیدکننده­ مجبور به ابطال سفارش خود می­شود.

به گفته وی از سوی دیگر تولیدکنندگان در حال حاضر به علت کمبود نقدینگی و عدم‌تامین ارز، به ناچار مواداولیه خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند و همین امر موجب شده تا تولید کاهش پیدا کند. وزارت صمت هم از جزئیات مشکلات تولیدکننده به خوبی آگاه است.
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما