«لوازم خانگی قاچاق» قانون ممنوعیت را به سخره گرفته است

1402/11/15

بازار سرد وسایل گرمایشی
«لوازم خانگی قاچاق» قانون ممنوعیت را به سخره گرفته است
با وجود اینکه واردات کالاهای خارجی به داخل کشور ممنوع است اما در پستوی مغازه های لوازم خانگی هنوز اجناس متعددی با برند های خارجی برای توزیع و فروش موجود است.
در راستای حمایت از تولید ملی و تولید کنندگان داخلی سالهاست که واردات کالاهای خارجی به داخل کشور ممنوع اعلام شده و تعزیرات حکومتی و نیرو های انتظامی نیز به عنوان مهمترین عوامل بازدارنده از واردات و فروش قاچاق کالامشغول انجام وظیفه هستند اما مشاهدات خبرنگار ما نشان می دهد که مدل ها و کالاهای متنوع خارجی با برند های نام آشنا در بازار به وفور توزیع و فروخته می شود!

در بازار مشهد شاید نتوان کالاهای خارجی را در پشت ویترین ها به نظاره نشست اما با طلب جنس خاص برخی از مغازه داران با یک تماس تلفنی و در کسری از ثانیه کالای مورد نظر را برای شما تهیه می کنند.

برای مثال از یکی از فروشگاه های لوازم خانگی سراغ اتوی بخار با برند «تفال فرانسه» را می گیریم و در کمال ناباوری مشاهده می کنیم که جدید ترین مدل های این برند در انبار فروشگاه مورد نظر موجود است.

اتو بخار را تحویل می گیریم اما نوع بسته بندی و نبود لایه های محافط در کارتن و برخی متعلقات ما را به سوال وا می دارد که چرا این محصول به این شکل عرضه می شود و لذا فروشنده در پاسخ به ما می گوید: این اتو ها از دبی و به صورت قاچاق وارد کشور شده است و ما آن ها را از بندر لنگه خریداری می کنیم لذا برای کمتر اشغال کردن جا بسته بندی های آن ها قبل از این باز و فشرده شده است.

بخاری‌های ژاپنی گازسوز با قدمت ۲۰ سال نیز یکی دیگر از کالاهای قاچاق موجود و به وفور یافت شده در بازار است که این روزها از استان‌های شرقی و جنوبی به‌صورت قاچاق وارد ایران می‌شود و جالب اینجاست که حتی برخی از مغازه ها برای اطمینان خاطر مشتری حتی گارانتی هم صادر می کنند!

در حال حاضر بسیاری از فروشگاه‌های لوازم گرمایشی و الکتریکی‌ها تعداد زیادی از این بخاری‌های گازسوز را به نمایش گذاشتند که هیچ برگه خرید و یا سندی که نشان از اصالت کالا و یا مجوز واردات داشته باشد موجود نیست.
بخاری‌های ژاپنی دست‌دوم با سال ساخت ۲۰۳۳ تا ۲۰۰۶ معمولاً باقیمت‌های کمتری اما محصولاتی که سال ساخت آن‌ها بعد از ۲۰۱۲ میلادی است باقیمت‌های گزافی به فروش می‌رسد.

بازار سرد لوازم گرمایشی

حسین معظمی یکی از فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه افزایش قیمت ها بازار را نیز به رکود و کما فرو برده است به بازار می گوید: با وجود اینکه بازار فروش لوازم سرمایشی در زمستان باید داغ باشد اما متاسفانه افزایش قیمت ها اجازه خرید را به مشتری ها نمی دهد و این بازار در سردی کامل فرو رفته است.

وی ادامه می دهد: لوازم گرمایشی شامل بخاری های گازی، پکیج ،آبگرمکن ،بخاری‌های برقی و بدون دودکش است که در بحث بخاری‌های برقی استقبالی چندانی وجود ندارد.

وی بیان می کند: در خصوص فروش پکیج نیز چون وابسته به صنعت ساخت و ساز است متاسفانه فروش این محصول نیز چنگی به دل نمی زند و بازار بسیار سنگین است.

این فروشنده لوازم خانگی در خصوص اجناس قاچاقی که در بازار توزیع و فروخته می شود به ما می گوید: بسیاری از لوازم خانگی سنگین مانند تلویزیون و یا یخچال و فریزر معمولا از مرز های غربی وارد کشور می شود و با این که قاچاق است اما در کل کشور توزیع می شود.

وی ادامه می دهد: بسیاری از بخاری های گازسوز دست دوم نیز از مرز های شرقی و استان سیستان و بلوچستان و حجم بسیاری از مرز های جنوبی و از طریق دریا وارد کشور می شود لذا به نظر می رسد که تمامی مرز های غربی، شرقی و جنوبی برای ورود این کالاها باز است و یا نظارت ضعیف موجب شده تا اینگونه بازار شاهد وفور کالاهای بدون شناسنامه و قاچاق باشد.

وی می گوید: جالب اینجاست که برخی افراد کالاهای دست دوم را با تعمیرات جزئی به عنوان کالای نو به فروش می رسند و برخی از مشتریان بعد ها متوجه می شوند یخچالی را که امسال خریده اند اما بیش از ۵ سال پیش تولید و استفاده شده است.

این فروشنده لوازم خانگی در خصوص کالاهای قاچاق و تاثیر آن بر بازار نیز توضیح می دهد: بدون شک جولان کالاهای قاچاق در فروش کالای ایرانی بی تاثیر نیست.

معظمی اذعان می کند: در حال حاضر عده ای از مردم به خرید بخاری های ژاپنی دست دوم استقبال بیشتری نشان می دهند.

وی می گوید: البته دلیل این استقبال مصرف کم سوخت در این بخاری هاست و الا استاندارد این محصولات که برخی ۲۰ سال از عمر آن ها نیز می گذرد توسط هیچ مرجعی تائید نشده است.

معظمی می گوید: یکی از مشکلاتی که در خصوص کالای قاچاق باید عنوان کرد این موضوع است که برخی از همکاران به فروش وسایل گرمایشی قاچاق دست می زنند و سود خوبی نیز به جیب می زنند اما عده ای از کسبه که درستکاری و قانون را سرلوحه کار خود قرار دادند به دلیل دوری کردن از اقدامات غیر قانونی وارد این بازار نشده و لذا مشتری های خود را از دست می دهند.

این فروشنده معتقد است کالای قاچاق به هر دلیل باید از سطح بازار جمع آوری و شرایط کاسبی برای همه به طور یکسان فراهم شود.

تقاضا برای خرید کاهش یافته است

این فروشنده لوازم خانگی با اشاره به آنکه رونق بازار به تقاضا برمی گردد و زمانی تقاضا وجوددارد که قدرت خرید وجود داشته باشد یا بحث کاهش قیمت مطرح باشد ادامه می دهد: متاسفانه نرخ کالا این روز ها متناسب با توان مصرف کننده ها نیست.

معظمی در خصوص قیمت های فعلی بازار می گوید: شروع قیمت‌هابرای پکیج از ۱۰ میلیون تا ۲۸ میلیون تومان است. در بخاری گازی این رقم از یک میلیون و ۹۰۰ الی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان متغیر است و همچنین نرخ بخاری برقی از ۷۵۰ هزار تومان الی دومیلیون و ۵۰۰هزار تومان خرید و فروش می شود و گرمکن نیز قیمت آن از دومیلیون و ۸۰۰هزار تومان تا شش میلیون و ۹۰۰ بسته به نوع کالا متغیر است.

معطمی می گوید: وقتی بازار با رکود مواجه می‌شود ،بحث تامین نقدینگی پر رنگ می شود و لذا در این وضعیت بیشتر فروشگاه‌ها به دنبال فروش نقد برای تامین نقدینگی هستند.

ئی در خصوص فروش های اقساطی نیز می گوید: به اعتقاد من بحث اقساط و اینگونه طرح‌های ویژه تا قبل از فروش فصل خوب است اما برای رونق گرفتن بازار باید شرایط اقتصادی به گونه‌ای ایجاد شود که مردم تقاضای خرید کالا داشته باشند.

وی اذعان می کند: متاسفانه فروش لوازم گرمایشی نسبت به سال‌های قبل با کاهش مواجه است و لذا این موضوع با توجه به اجاره بهاء سنگین ادامه کار را بسیار سخت می کند.

قاچاق آفت تولید داخلی

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز اظهار می کند: بحث قاچاق لوازم خانگی باید با جدیت بیشتری توسط مسئولان مربوطه در راستای بحث حمایت از تولید انجام گیرد زیرا زمانی می توانیم تولیدات ملی باکیفیت ومناسب داشته باشیم که جلوی کالاهای قاچاق راباجدیت بگیریم.

سید مرتضی مدنی با تائید این موضوع که متاسفانه در بازار گاهی شاهد کالاهای خارجی هستیم به ما می گوید: از آن جا که واردات کالاهای خارجی ممنوع است لذا کالاهای بدون شناسنامه و برند های خارجی در بازار به صورت قاچاق وارد کشور شده اند که در راستای حمایت از تولید ایرانی و اشتغال باید جدی‌تر به موضوع قاچاق لوازم خانگی ورود پیدا کنیم.

وی بیان می کند: از آن جا که واردات کالای خارجی و هم چنین مقابله با کالای قاچاق درراستای حمایت از تولید کنندگان داخلی در دستور کار قرار دارد لذا تولید کنندگان لوازم خانگی و سایر محصولات نیز باید در تولید کالاهای داخلی ارتقای کیفیت را مد نظر قرار دهند و از طرفی از این فرصت استفاده کرده و کالاهایی را تولید کنند که برای مردم صرفه اقتصادی داشته باشد و مصرف کنندگان را به خرید کالاهای ایرانی تشویق کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی با اشاره به آن که مردم باید درجهت حمایت از تولید ایرانی از کالای ایرانی استفاده کنند ادامه می دهد: ما باید خانواده ها را به سمت استفاده از کالای ایرانی تشویق کنیم که برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌توانددر راستای حمایت از تولیدات ایرانی گام موثری باشد.

مدنی یادآور می شود: از این رو مجموعه تعزیرات حکومتی این آمادگی را دارد که درکنار سایر دستگاه‌ها به منظور حمایت از تولید ایرانی بخصوص در حوزه لوازم خانگی با موضوع قاچاق باکمک سایر دستگاه در این راستا گام بردارد تا هم از قاچاق پیشگیری شود وهمچنین برخورد قاطع در این خصوص انجام پذیرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی خاطر نشان ساخت: موضوع برخورد با قاچاق برعهده تعزیرات حکومتی است وما این آمادگی را داریم که با دستگاه های دیگر و متولیان حوزه پیشگیری به مبارزه جدی‌تر ورود پیدا کنیم .
وی تاکید می کند: تولید کنندگان بخش‌های خصوصی باید این موضوع را از سازمان‌های مربوطه مطالبه نمایند زیرا یکی از مشکلات اصلی که در بحث تولید و به خصوص موضوع لوازم خانگی وجوددارد بحث کالای قاچاق است که مانع رشد تولید می‌شود و مطمئناً آن را به مخاطره می‌اندازد.

مدنی حمایت از تولیدات باکیفیت داخلی را از وظایف همه مردم و مسئولان عنوان کرده و ادامه می دهد: با توجه به آنکه درحال حاضر واردات لوازم خانگی ممنوع است، لازم است که تولید کنندگان در موضوع کیفیت و قیمت، حقوق مصرف کننده رابیشتر مد نظر قرار بدهند.

ضعف گارانتی ها

با افزایش قیمت کالاها و هم چنین گرانی قطعات لذا یکی دیگر از مشکلاتی که این روز ها موجب افزایش اعتراض مصرف کنندگان شده است ضعف گارانتی ها در ارایه سرویس مطلوب به مشتریان است.

در این راستابسیاری از مصرف کنندگان مدعی هستند که برخی شرکت های فروشنده لوازم خانگی برای تعمیر و یا تعویض قطعه خراب شده بهانه های متعددی می آوردند تا از ارایه خدمات به مشتریان خودداری کنند.

برخی از شهروندان ادعا می کنند که در هنگام خرید به هیچ وجه از اصالت گارانتی و یا شرکت ارایه دهند گارانتی اطلاعاتی در دست ندارند و اصالت گارانتی دهنده برای آن ها مشخص نیست.

بر این اساس در حال حاضر شهروندان می‌توانند در سامانه جامع گارانتی به آدرس irangs.ir در بخش «استعلام اصالت گارانتی کالا بر اساس شناسه رهگیری» شناسه رهگیری کالاها را وارد کنند که اطلاعات کالا از جمله شرکت گارانتی کننده، شرکت تولید کننده یا وارد کننده، مدت زمان گارانتی، نحوه فعال‌سازی گارانتی، تاریخ شروع و انقضای گارانتی، شناسه کالا و شناسه رهگیری، اطلاعات کامل دستگاه (شرح کالا) و تعهدات گارانتی قابل مشاهده است.

همچنین با کلیک روی نشان شرکت گارانتی، وارد صفحه شرکت گارانتی شده و می‌توانند اطلاعات کامل‌تر شرکت گارانتی مثل آدرس و تلفن همراه، نمایندگی‌ها، نظرات کاربران و غیره را مشاهده کنند.

امکان ثبت شکایت از شرکت‌های گارانتی‌کننده غیرمجاز نیز در سامانه وجود دارد و شکایت از آن‌ها مستقیم به سامانه ۱۲۴ ارسال می‌شود.

بازار

نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما