کمبود لوازم خانگی یا بازارگرمی برای فروش؟

1402/11/17

کمبود لوازم خانگی یا بازارگرمی برای فروش؟
به گفته برخی از تولیدکنندگان، قطعات اولیه مورد نیاز به دنبال افزایش قیمت ارز صورت گرفته در چند روز اخیر حدود 20 درصد افزایش یافته است و چنانچه اضافه پرداخت نداشته باشند از ارائه قطعات مورد نیاز خودداری می‌کنند و در نهایت این وقفه تاثیر خود را در بازار به شکل کمبود و یا گرانی خواهد گذاشت.
نوسان نرخ ارز، بازار لوازم خانگی را نیز مانند بسیاری دیگر اصناف در عرضه محصولات و خدمات‌شان به ظن متضرر شدن با فروش دچار تردید کرده است و به این ترتیب توهم نایابی و گرانی را در این بازار ایجاد کرده که منجر به کاهش عرضه محصولات لوازم خانگی شده است.

به گفته برخی از تولیدکنندگان، قطعات اولیه مورد نیاز به دنبال افزایش قیمت ارز صورت گرفته در چند روز اخیر حدود 20 درصد افزایش یافته است و چنانچه اضافه پرداخت نداشته باشند از ارائه قطعات مورد نیاز خودداری می‌کنند و در نهایت این وقفه تاثیر خود را در بازار به شکل کمبود و یا گرانی خواهد گذاشت . از سوی دیگر برخی از کارشناس و مسئولان ضمن رد این ادعا معتقدند؛ فروشندگان در روزهای پایانی سال به منظور درآمدزایی با تمام توان خود در بازار حضور یافته‌اند و کمبود لوازم خانگی، شایعه‌ای برای بازارگرمی و جلب مشتری بیشتر است.

شایعه یا واقعیت کمبود لوازم خانگی

اکبر پازوکی، رییس اتحادیه لوازم خانگی درباره دلیل کمبود محصولات لوازم خانگی در سطح بازار به «آرمان ملی» گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال جاری به سر می بریم و کارفرماها نیاز به درآمد بیشتر برای پرداخت حقوق و مزایا و عیدی و ... هستند، با تمام توان خود در بازار حضور دارند و محصولات مختلفی را با قیمت مناسب عرضه می کنند تا از فرصت شروع سال نو برای فروش محصولات خود بهره جویند، از این رو به گمان من کمبود یا گرانی محصولات لوازم خانگی، شایعه یا ابزاری برای جذب بیشتر به این بازار تلقی می شود. او اضافه کرد: البته قطعاً تحریم و ... باعث نامساعد شدن وضعیت تولید و همچنین کاهش قدرت خرید مردم شده است و به این ترتیب بازار از رونق سال های پیش برخوردار نیست، این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل نبود سرمایه و .... در شرایط دشواری به سر می‌برند، بسیاری از فروشگاه‌ها و سراهای بزرگ فروش لوازم خانگی اقدام به فروش محصولات با اقساط و قیمت‌هایی می کنند جای سوال دارد و در عین حال وضعیت فروشندگان کوچک تر را با چالش مواجه می سازند و به راستی ادامه حیات برای آنها را دشوار می سازند.


در انتظار ورود شورای رقابت

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در مورد ورود شورای رقابت به مسئله سراهای لوازم خانگی، گفت: ما نامه‌های زیادی به نهادهای مختلفی از جمله دفتر رهبری، دفتر ریاست قوه قضائیه، دفتر ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی ارسال کرده بودیم که در نهایت شورای رقابت وارد این ماجرا شد که امیدواریم به نتیجه برسد. این کارشناس مسئول ادامه داد: بی توجهی به صنعت لوازم خانگی باعث شده واردات لوازم خانگی بی کیفیت منافع ملی در عرصه‌های مختلف تولید، عرصه و مصرف را تهدید کند، از سوی دیگر همزمان با دست و پنجه نرم کردن تولیدکنندگان داخلی با مشکل نبود سرمایه و رونق کالاهای بی کیفیت، شاهد قاچاق لوازم خانگی با برندهایی هستیم که فرصتی برای رقابت باقی نگذاشته است، در حالی که موانع تولید و ... نیز در حال افزایش است و به این ترتیب توان تولید داخلی را کاهش می‌دهد، در حالی که توان حضور در بازارهای صادراتی را نیز داریم.

دلیل عقب ماندن از رقابت با کشورهای خارجی

پازوکی توضیح داد: حمایت از تولید داخلی می تواند زمینه حضور در بازارهای خارجی و ارزآوری برای کشور را نیز فراهم سازد، در حال حاضر بسیاری از کشورها مانند ترکیه با برخورداری از برنامه ریزی مسئولان و حمایت از آنها توانسته اند صاحب نام و برند در دنیا شوند، در حالی که هم اکنون حمایت دولت فقط ازمراکز فروش لوازم خانگی به شکل اقساط با حمایت بانک ها صورت می گیرد و تولیدکنندگانی که خارج از این دایره قرار دارند، توانایی ادامه حیات نخواهند یافت. او درباره مشکلات و ناتوانی در عرصه رقابت با محصولات خارجی گفت: یکی از مشکلات اصلی ما نبود ثبات در قوانین موجود در کشور و نرخ دلار است، در این خصوص به این نکته می‌توان اشاره کرد در کدام کشور مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان را به نرخ دلار، آن هم در شرایط که نرخ دلار پی‌درپی در حال تغییر است تهیه کرد؟ در حال حاضر قیمت ورق آهن، مس، فولاد، آلومینیوم، پلاستیک و ... که مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید است مدام در حال تغییر است و ثبات قیمت در خصوص این مواد وجود ندارد، با این شرایط وقتی نمی توان برای 6 ماه یک کالا رو با قیمت ثابت تولید کنی، چطوری می‌خواهیم بری بازار خارج از کشور صادرات داشته باشیم. پازوکی ابراز امیدواری کرد دولت با نگاهی حمایتگر از سه راس تامین مواد اولیه، تولید و توزیع لوازم خانگی امکان سرپا بودن آنها را شرایط دشوار اقتصادی فراهم کند.

توقف عرضه تولیدکنندگان لوازم خانگی به‌بهانه گرانی ارز

بر اساس این گزارش، با نزدیک شدن به بازار شب عید هنوز رونق خرید و فروش در بازار لوازم خانگی نیست و رکود چندین‌ماهه این بازار هر روز تشدید می‌شود. همین امر باعث شده است تولیدکنندگان به فروش اقساطی محصولات اقدام کنند تا از این محل ضمن فروش کالا تأمین مالی خود را نیز انجام دهند. در این میان فروشگاه‌های بزرگ نیز در سطح شهر به فروش اقساطی لوازم خانگی اقدام می‌کنند، اما نکته جالب اینجاست سختی‌های دریافت وام و تأمین نقدینگی باعث شده است مردم کالا‌ها را به‌صورت اقساطی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خریداری کنند و آن‌ها را با قیمت پایین‌تر در سطح بازار به فروش برسانند. در این شرایط که بازار قسطی‌فروشی و حتی ارزان‌فروشی در بازار لوازم خانگی هر روز به‌طرق مختلف انجام می‌شود اما بنا بر برخی شنیده‌ها چند روزی‌است تولیدکنندگان لوازم خانگی به‌بهانه‌های مختلف فروش کالا به نمایندگی‌ها را متوقف کرده‌اند.

افزایش قیمت ارز، آغازی بر مطالبه گرانی

کسبه معتقدند افزایش نرخ دلار عاملی شده است تا تولیدکنندگان بر طبل گرانی بکوبند و خواستار تغییرات قیمتی در انواع محصولات خود باشند البته هنوز تغییرات قیمتی در بازار لوازم خانگی توسط تولیدکنندگان اعمال نشده است، اما فعلاً فروش متوقف شده است. توقف عرضه تولیدکنندگان لوازم خانگی به‌بهانه گرانی ارزدر بازار راکد براساس کدام استدلال تولیدکننده می‌خواهد افزایش قیمت را اعمال نماید مگر تولیدکننده منابع ارزی خود را از بازار آزاد تأمین می‌کند که با هر نوسان قیمتی خواستار تغییر قیمت در محصولات خود است.

ورود شورای رقابت به بازار لوازم خانگی

مشخص نیست تولیدکنندگان چه‌زمانی می‌خواهند فروش کالا را مجدداً آغاز کنند، اما نکته اینجاست بازار شب عید نیازمند کالاست و در این شرایط معلوم نیست تولیدکنندگان براساس کدام منطق به‌دنبال افزایش قیمت هستند. هم‌اکنون بررسی بازار لوازم خانگی نشان از آن دارد که کمتر معامله‌ای در بازار صورت می‌گیرد و همه به قسطی‌فروشی گرایش پیدا کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد وزارت صمت باید به این موضوع ورود پیدا کند که در بازار راکد براساس کدام استدلال تولیدکننده می‌خواهد افزایش قیمت را اعمال نماید، مگر تولیدکننده منابع ارزی خود را از بازار آزاد تأمین می‌کند که با هر نوسان قیمتی خواستار تغییر قیمت در محصولات خود است؟ بر اساس این گزارش، ایجاد بازار رقابتی به منظور حفظ منافع مصرف کننده و تعدیل بازار یکی از رویکردهایی به شمار می آید که در همه صنایع در حوزه های مختلف صدق می کند، اما آنچه که بدیهی است و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکیده کرده اند؛ حمایت از تولید و رونق ملی است که در برخی از موارد حتی به مرحله صادرات و ارزآوری برای کشور نیز می انجامد، هر چند با بررسی روند صادرات لوازم‌خانگی به خصوص ماشین‌ لباسشویی و تجهیزات جانبی آن نشان می‌دهد که صادرکنندگان در این زمینه کارنامه موفقی نداشته‌اند که البته نیازمند بررسی های بیشتر و جامع است.

آرمان ملی
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما