عمر مفید لوازم خانگی چقدر است؟

1402/12/08

عمر مفید لوازم خانگی چقدر است؟
عمر مفید لوازم خانگی به نوع استفاده و مراقبت و نگهداری مناسب از آن ها بستگی دارد و ممکن است برای هر لوازم خانگی متفاوت باشد.
برای مثال برخی از لوازم های خانگی مانند یخچال، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی بیشتر از چراغ های لامپ LED عمر می کنند. با این حال مراقبت و نگهداری و استفاده درست و طبق دستورالعمل تولید کننده می تواند به افزایش عمر مفید آن ها کمک کند.

طول عمر یخچال

طول عمر یخچال ها معمولا ۱۰ تا ۱۵ سال است. اما ما در اینجا راه کار هایی برای افزایش و عمر مفید یخچال را برای شما توضیح می دهیم. سیم های یخچال را تمیز کنید تا گرد و غباری روی آن ها نباشد. فاصله یخچال تا دیوار حدود ۲۰ سانتی متر باشد تا جریان هوا وجود داشته باشد و باعث گرم شدن یخچال نشود و یخچال را در کنار اجاق گاز و وسایل گرمایشی قرار ندهید. لاستیک ها و درزگیر ها را هر ماه چک کنید و در صورت پارگی و خرابی آن ها را تعویض کنید.

طول عمر ماشین لباسشویی

معمولا طول عمر مفید ماشین لباسشویی ها بین ۱۰ تا ۱۳ سال است. برای افزایش طول عمر بهتر ماشین لباسشویی نکات زیر را رعایت کنید.

اگر در طول روز چند بار از آن استفاده کردید بعد از هربار چرخه شستشو یک ساعت به ماشین لباسشویی استراحت دهید.
نسبت به جنس، نوع و حجم لباس ها، میزان مایع شوینده، دما و فرایند شستشو را انتخاب کنید.
مقدار لباس ها متناسب با ظرفیت حجم ماشین لباسشویی باشد.
هر چند وقت یکبار جاپودری، فیلتر و لاستیک دور درب را تمیز کنید.
برای تمیز کردن ماشین لباسشویی از پودر های جرم گیر و قرص های شوینده استفاده کنید.

طول عمر ماشین ظرفشویی

طول عمر مفید انواع ماشین های ظرفشویی 10 الی 13 سال می باشد. استفاده نادرست و غیر اصولی از ماشین ظرفشویی باعث خشک و پوسیده شدن شلنگ، واشر و قطعات پلاستیکی می شوند. ماشین ظرفشویی را هر چند وقت یکبار تمیز کنید. برای این کار می توانید از سرکه سفید استفاده کنید چون علاوه بر قدرت پاک کنندگی و جرم گیری، بوی بد و باکتری ها را از بین می برد. تا حد ظرفیت ماشین ظرفشویی ظرف در آن بگذارید و بیش از مقدار لازم از شوینده استفاده نکنید که باعث آسیب رساندن به ماشین ظرفشویی می شود.

طول عمر تلویزیون

طول عمر مفید تلویزیون ها معمولا ۱۰ تا ۱۵ سال است. از قرار دادن تلویزیون در کنار وسایل سرمایشی و گرمایشی پرهیز کنید و تلویزیون را در جایی قرار دهید که ضربه ای به آن وارد نشود. بعضی از کودکان از روی شیطنت یا حین بازی کردن ممکن است وسیله یا اسباب بازی ای را سمت تلویزیون پرتاپ کنند و در صورت وارد شدن ضربه ای شدید ممکن است باعث از یین رفتن پیکسل ها یا حتی سوختن آن ها شود. برای تمیز کردن تلویزیون اول آن را خاموش کنید و از دستمال های مخصوص استفاده کنید و توجه داشته باشید که شوینده را به طور مستقیم به تلویزیون اسپری نکنید. وقتی که قصد دیدن فیلم و سریال ندارید، تلویزیون را خاموش کنید زیرا روشن ماندن بیش از حد تلویزیون، علاوه بر کاهش روشنایی آن بلکه باعث کاهش طول عمر آن هم می شود.

طول عمر مایکروویو

طول عمر مفید مایکروویو 9 الی 10 سال می باشد. برای پخت و پز غذا در ماکروویو از پوشش برای غذا استفاده کنید زیرا انجام اسن کار هم باعث بالا بردن افزایش سرعت پخت می شود و هم باعث می شود که غذا به طور یکنواخت پخته شود. یکی از خطرناکترین کار ها، روشن کردن ماکروویو به صورت خالی یا قرار دارن کیسه های کاغذی و غذا های چرب و مواد غذایی که منفجر می شود، در ماکروویو است. برای به وجود نیومدن مشکل یا خرابی از انجام این کار ها بپرهیزید. تمیز کردن ماکروویو را فراموش نکنید، چه فضای بیرونی چه داخل ماکروویو. فضای داخلی ماکروویو را می توانید بعد از هر بار استفاده از محلول آب و لیموی تازه تمیز کنید.

طول عمر هود

معمولا طول عمر مفید هود آشپزخانه 15 سال می باشد. از آنجایی که برای هر بار آشپزی کردن هود آشپزخانه را روشن می کنید، به مرور زمان فیلتر های هواکشی هود به خاطر چربی های غذا مسدود می شوند، در این صورت باید آن ها را تعویض کرد، اما برای استفاده طولانی مدت از آن ها باید هر چند وقت یکبار فیلتر های هواکشی را تمیز کنید.

طول عمر اجاق گاز

طول عمر مفید اجاق گازها معمولاً 15 الی 18 سال است. برای طول عمر بهتر اجاق گاز ها باید مخرج مشعل های اجاق گاز را هر چند وقت یکبار با سنجاق یا سیم نازک تمیز کنید تا کیپ نشوند. برای شستن اجاق گاز از شلنگ آب استفاده نکنید و از شوینده های مناسب استفاده کنید. بعد از هر بار غدا پختن و سرازیر شدن غذا روی گاز حتما آن را تمیز کنید. اگر زمانی شیشه فر گاز دچار ترک خوردگی شد تا زمان تعویض شیشه از آن لستفاده نکنید. اجاق گاز را سالی یکبار سرویس کنید تا در صورت بروز مشکل یا خرابی بتوانید جلوی آن را بگیرید و مشکل را حل کنید.

طول عمر جاروبرقی

اکثراً جاروبرقی ها بین ۸ تا ۱۰ سال عمر می‌کنند و بسته به مدل و برند طول عمر آن هم تغییر می کند. برای بالا بردن طول عمر جاروبرقی باید از آن به درستی استفاده کنید. یکی از خطراتی که عمر جاروبرقی را کاهش می دهد وارد شدن آب به آن است. تمیز کردن فیلتر های جاروبرقی و مرتب تخلیه کردن کیسه جاروبرقی هم باعث افزایش طول عمر آن می شود. اگر کیسه جاروبرقی را دیر به دیر تخلیه کنید آشغال ها وارد فیلتر و موتور جاروبرقی و در نهایت باعث سوخته شدن جاروبرقی می شوند.

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم راه کار هایی را برای افزایش طول عمر لوازم خانگی توضیح دهیم. به طور کلی برای افزایش طول عمر لوازم خانگی می‌توان به استفاده از محافظ برقی، استفاده از سیم ارت، پرهیز از استفاده نادرست از دستگاه بیش از ظرفیت آن، تمیز کردن مداوم و منظم لوازم و انتخاب تعمیرکار مناسب در زمان خراب شدن لوازم، اشاره کرد. با این حال ممکن است که شما با انجام این کار ها طول عمر لوازم خانگی را افزایش دهید، اما مواقعی ممکن است دستگاه دچار مشکلی شود که برای تعمیر آن نیاز به خضور یک تکنسین مجرب داشته باشد.

ال کا ایران