گردش مالی صنعت لوازم خانگی چقدر است؟

1402/12/12

گردش مالی صنعت لوازم خانگی چقدر است؟
به گفته دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران، گردش مالی این صنعت هفت میلیارد دلار است و ۳۰۰ هزار نفر نیز در این حوزه مشغول به کار هستند.
امید فاضلی‌نیا در حاشیه برگزاری نشست مشترک بین تولیدکنندگان لوازم خانگی با حضور معاون ارزی و مدیران کل بانک مرکزی و معاون صنایع عمومی و مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: روز گذشته در نشستی سه ساعته که به میزبانی بانک مرکزی و بین اعضای انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران، بانک مرکزی و وزارت صمت برگزار شد، مسائل و مشکلات ارزی تولیدکنندگان لوازم خانگی مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت.

وی افزود: گفت‌وگوهای مناسبی میان تولیدکنندگان و مدیران ارشد بانک مرکزی و وزارت صمت انجام شد و مسوولان وزارت صمت و بانک مرکزی به عنوان دو ضلع اصلی دولتی دور یک میز با تولیدکنندگان نشستند و از نزدیک دغدغه‌ها و مشکلات شرکت‌ها را شنیدند.

دببرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران، با بیان اینکه البته مشکلات مرتبط با نظام ارزی از قبیل چگونگی تخصیص ارز، اولویت بندی های تخصیص، عدم ترخیص به موقع کالاها از گمرک، عدم امکان اصلاح ثبت سفارشات و غیره در این نشست به تبادل نظر گذاشته شد و نتایج خوبی نیز در برداشت، ادامه‌داد: در فضای مثبت و صمیمی موضوعات مطرح و در مواردی نیز قول پیگیری و حل مشکلات داده شد که امید است با پیگیری هایی که در آینده نیز انجام خواهیم داد، مشکلات به حداقل برسد.

وی با اشاره به اینکه صادرات لوازم خانگی امروز به عنوان یک مزیت رقابتی مثبت و ارزآور برای کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، عنوان‌کرد: در این نشست، تولیدکنندگان لوازم خانگی با گزارشی از صادرات انجام شده به کشورهای دیگر، ظرفیت های خود را تشریح کرده و البته مشکلات خود را نیز در این زمینه با مسوولان بانک مرکزی و وزارت صمت در میان گذاشتند؛ همچنین قرار شد در بحث صادرات و ارز حاصل از آن، مساعدت بیشتری با صادرکنندگان انجام شود.

فاضلی‌نیا بیان‌داشت: گزارشاتی که تولیدکنندگان در این نشست درباره عمق ساخت داخل لوازم خانگی و امکان رقابت آن با نمونه خارجی ارائه کردند، نشان دهنده آن است که اگر موانع دست و پا گیر بروکراسی داخلی و تحریم‌ها نبود، لوازم خانگی تولید داخل پا به پای نمونه خارجی در بازارهای جهانی پیش می‌رفت؛ البته با همه این مصائب، لوازم خانگی هم‌چنان جزو صنایع با ارزبری پایین و صادرات قابل توجه است.

فاضلی نیا گفت: امروز در حوزه تولید لوازم خانگی طبق آمار ۸۰ هزار اشتغال مستقیم و نزدیک به هفت میلیارد دلار گردش مالی داریم.

وی افزود: پیگیری مشکلات تولید، مستلزم کار شبانه‌روزی است که اراده آن هم در میان تولیدکنندگان به عنوان محور اصلی و هم در میان مسوولان به عنوان تسهیل‌گر این فرآیند وجود دارد؛ انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران نیز با همه قوا در راه رفع موانع زنجیره تامین، تولید و توزیع همراه تولیدکنندگان این صنعت خواهد بود.

پیشتر معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید لوازم خانگی در ۱۰ ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته که این روند به صورت مستمر با هماهنگی کلیه استان‌ها، جامعه کارآفرینی و ۱۸ نقشه راه که در صنایع مختلف تعریف شده، تحقق پیدا کرده است.
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما