1397/11/11

صادرات بیش از 8هزار محصول تولید ایران
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: هشت هزار محصول تولید ایران اعم از کشاورزی، صنعتی، معدنی و نفتی به خارج از کشور صادر می شود.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، محمدرضا مودودی در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان قزوین با اشاره به فرار سیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: در سال 57 وابستگی ایران به نفت بسیار زیاد بود اما خوشبختانه بخش صادرات غیر نفتی کشور در این 40 سال تحول زیادی را تجربه کرد و حجم وابستگی کشور به این ماده کاهش یافت.

این مسئول گفت: سهم صادرات غیر نفتی کشور در سال 57 کمتر از پنج درصد بود و در تراز تجاری با صادرات نفتی حرفی برای گفتن نداشت.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران بعد از گذشت 40 سال تقریبا در بین کشورهای نفتی دنیا جزو معدود کشورهایی است که وابستگی بسیار پایین تری به نفت دارد.

مودودی با بیان اینکه زیرساختهای صادرات غیرنفتی در کشور شکل گرفته و در حال تقویت است، افزود: سبد کالایی صادرات کشور از اقلام زعفران، پسته، فرش و ... توسعه یافته و هم اکنون بیش از هشت هزار محصولات صنعتی، معدنی، پایه نفتی از کشور صادر می شود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران افزود: سهم کالاهای غیر نفتی در سبد صادرات کشور بالای 50 تا 60 درصد است و اگر شرایط تحریم سخت بشود به بیش از 70 درصد خواهد رسید.

مودودی اضافه کرد:رشد اقتصادی کشور نسبت به 40 سال قبل 6 برابر شده است که نشان می دهد که اتفاقات خوبی در این عرصه رخ داده است.

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت اضافه کرد: به لحاظ تنوع صادرکنندگان نیز امروز تعداد صادرکنندگان خارجی کشور به بیش از 9 هزار نفر رسیده است که نشان می دهد کشور در شرایط سخت جنگ و تحریم 40 سال کارنامه موفقی را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه امسال نیز در شرایط خاصی قرار داریم و دشمنان تیغ تحریم را علیه ایران نشانه رفته اند، افزود: با همه این دشمنی ها در عرصه تجارت آهنگ رشد خوبی را در 9 ماه تجربه کرده ایم و امسال نیز یک رکورد جدید را در عرصه صادرات ثبت خواهیم کرد.

مودودی با بیان اینکه شرایط سخت و دشوار تولید و صادرات را قبول داریم، افزود: صادرکنندگان هم اینک با مشکلات ارزی مواجه بوده و در چند جبهه تلاش می کنند و امیدواریم بانک مرکزی که رسیدگی بر رژیم ارزی را برعهده دارد برای تامین نیازهای خطوط تولید و جلوگیری از ضربه به صادرات اقدام کند.

وی گفت: امروز باید فاصله بین بخش خصوصی و دولتی را هرچه سریعتر کمتر کنیم و با بیشتر کردن آزادی عمل صادرکنندگان برای رونق اقتصادی کشور تلاش نماییم.

این مسئول خاطرنشان کرد: صادرکنندگان مهم ترین نقش را در ارزی آوری و چرخاندن چرخ اقتصادی کشور ایفا می کنند.

ایرنا

برچسب ها:

صادرات ،تولید ،اقتصاد ،تحریم 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما