تمام وسایل برقی خانه‌تان را شبكه كنید

1397/03/07

به عصر تکنولوژی خوش آمدید
تمام وسایل برقی خانه‌تان را شبكه كنید
اگر از 2 یا 3 دهه پیش ورود تلویزیون‌های كنترل‌دار به بازار نهایت تكنولوژی به حساب می‌آمد و کنترل به ما اجازه داد از همان‌جایی كه نشسته ایم تلویزیون ببینیم، یا اگر با آمدن اسپیلت و ریموت آن دیگر نیاز نبود برای فرار از گرما از جای خود تكان بخوریم.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، امروزه علم و تكنولوژی آنقدر پیشرفت كرده كه از آن هم جلوتر برویم و حتی لازم نباشد برای آوردن كنترل تلویزیون و دیدن فیلم و سریال هم از جای خود بلند شویم. این قابلیت با فناوری DLNA امكان‌پذیر شده است. DLNA قابلیتی است كه امکان شبكه كردن وسایل الكتریكی درون خانه را به ما می‌دهد و با این كار به ما اجازه می‌دهد فیلم‌ها، موزیك‌ها، عكس و ... را كه روی لپ‌تاپ یا كامپیوتر یا حتی موبایل خود داریم بدون نیاز به تبدیل فرمت یا کپی و استفاده از وسیله دیگری به طور مستقیم روی تلویزیون تماشا کنیم. این فناوری از سال 2004 در اكثر لوازم دیجیتالی استفاده شده است.

فناوری DLNA چیست؟
این كلمه مخفف Digital Living Network Alliance است که ترجمه کلمه به کلمه فارسی آن «اتحادیه شبکه زندگی دیجیتالی» می‌شود. در واقع DLNA استانداردی است که توسط تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی استفاده می‌شود تا برای لوازم الکترونیکی موجود در یک خانه، روی بستر شبکه‌های تحت آی پی امکان به اشتراک‌گذاری محتویات رسانه‌ای دیجیتالی (مانند فیلم، عکس و موسیقی) در یک شبکه خانگی بوجود آید به طوری که مشکلی در هماهنگی در پخش و اجرای انواع فایل‌ها در دستگاه‌های مختلف وجود نداشته باشد.
این ائتلاف در سال 2003 ابتدا توسط شركت سونی پایه‌گذاری شد و اكنون بیش از 245 شركت سازنده و تولیدكننده‌های شاخه‌های الكترونیك، كامپیوتر و وسایل موبایل را شامل می‌شود.
دستگاه‌های که از این فناوری استفاده و پشتیبانی می‌کنند به سه دسته تقسیم می‌شوند: 1. دستگاه‌هایی که رسانه‌ها (Media) را ذخیره می‌کنند 2. دستگاه‌هایی که رسانه‌ها را پخش می‌کنند (مانند تلویزیون) 3. دستگاه‌هایی که پخش رسانه‌ها را مدیریت می‌کنند (مانند گوشی یا تبلت)

قابلیت‌های DLNA را بشناسید
تصور کنید زوج جوانی هستید که به تازگی ازدواج کرده‌اید و می‌خواهید با اعضای خانواده فیلم‌ها و عکس‌های جشن عروسی خود را ببینید. یا قصد دارید آخر هفته را با دیدن فیلم در منزل بگذرانید، بدون این فناوری یا باید کابل اچی دی ام آی HDMI لپ‌تاپ را به تلویزیون وصل کنید و هر بار برای رد کردن قسمتی از آن یا بازگرداندن به عقب از جای خود بلند شوید و به سراغ لپ‌تاپ بروید، یا در بهترین حالت جلوی تلویزیون و کنار لپ‌تاپ بنشینید، اما با DLNA می‌توانید از جایی که نشسته‌اید فرمان پخش یا قطع و وصل و رد کردن تصاویر را از موبایل یا تبلت دست‌تان به لپ‌تاپ بدهید. نگران پشتیبانی کردن تلویزیون خود هم نباشید، گفتیم که این فناوری از سال 2004 روی تقریبا تمام دستگاه‌های الکتریکی سونی نصب شده است. خبر خوب این‌که این کار فقط برای فیلم و عکس از لپ‌تاپ یا کامپیوتر برای تلویزیون نیست، چرا که این ارتباط بین پرینتر و سایر تجهیزات منزل هم می‌تواند برقرار باشد. راه‌اندازی یک شبکه خانگی کار پیچیده‌ای هم نیست و کافی‌ست که تجهیزاتی که می‌خواهید از آنها استفاده کنید، مبتنی بر IP باشند تا بتوانید تمام وسایل الکتریکی خود را از لپ‌تاپ، تلویزیون، موبایل، پخش کننده صوتی، پرینتر و... را با هم شبکه کنید.
شاید خوشحال‌تر شوید که بگوییم برای این کار نیازی به اینترنت هم ندارید، داشتن یک مودم وایرلس کفایت می‌کند. نگران متنوع بودن برند سایر وسایل هم نباشید، می‌توانید از هر مدل لپ‌تاپ یا موبایلی استفاده کنید. بله، به عصر تکنولوژی خوش آمدید.
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما