بازگشت نوستالژی به خانه

1397/03/07

کسانی که دکوراسیون خانه را سنتی می‌پسندند
بازگشت نوستالژی به خانه
هرچند که همه چیز در خانه‌ها به سمت مدرن شدن پیش می‌رود و همه دل‌شان می‌خواهد زندگی مدرنی را تجربه کنند اما هنوز هستند کسانی که با محیط زندگی سنتی و قدیمی آرامش می‌گیرند. فرش‌های لاکی قدیمی، پرده‌ها، چیدمان، جنس لوازم مورد استفاد و...
به گزارش دنیای لوازم خانگی،هنوز تنها نوستالژی مردم نیست، بعضی‌ها واقعا با همین سبک زندگی می‌کنند و خیلی‌های دیگر حاضرند سبک چیدمان خانه خود را به این شکل درآورند. اینجا قصد داریم نکاتی را در مورد تغییر شکل دکور خانه به شکل سنتی یادآوری کنیم. از مهم‌ترین چیزهایی که می‌تواند در این تغییر حالت موثر واقع شود می توان به فرش، پرده‌ها، رنگ وسایل و دیوارها، جنس پارچه‌های مورد استفاده و وسایل خانه اشاره کرد. این موارد از جمله چیزهایی هستند که در تغییر دکوراسیون تاثیر قابل توجهی دارند.

فرش و مبلمان
یکی از مهم‌ترین چیزهایی که می‌تواند فضای خانه را عینا مثل خانه‌های سنتی کند فرش است. در گذشته تمام کف اتاق‌ها و خانه توسط فرش و موکت پوشیده می‌شد، جدای از آن فرش نمادی از پاکیزگی بود. البته نه هر فرشی، فرش‌های طرح نو با رنگ‌های جدید و متنوع خیلی با بافت سنتی همخوانی ندارند. فرش‌های رنگ لاکی با نقش‌های ترنج و متناسب با رنگ فرش آن چیزی است که می‌تواند تغییر مورد نظر شما را اعمال کند.
در کنار این، هماهنگی ساختار نقش و نگار و هم‌چنین رنگ‌بندی فرش، با دیگر وسایل مورد استفاده در منزل از نکاتی کلیدی دکوراسیون است. یا فرش را با وسایل دیگر هماهنگ کنید، و یا وسایل را با فرش. گلیم و جاجیم را نه‌تنها برای مفروش کردن فضاها بلکه برای روکش پوف‌ها، کوسن‌ها، مبل‌ها و به عنوان تابلوفرش به کار ببرید.
حال نوبت به مبلمان رسیده، بهتر است از صندلی‌هایی که طرحِ گل روی آن‌ها چاپ شده است و یا پارچه‌های گل‌دار دارند، استفاده کنید. این مدل صندلی را گالری‌های هنری برای فروش گذاشته‌اند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را پیدا و خریداری کنید. هم‌چنین از مبلمان‌هایی استفاده کنید که پارچه آن‌ها از جنس مخمل باشد، زیرا این نوع مبل‌ها از قدیم تا به امروز طرفدار داشته و هیچ وقت از مد نمی‌افتند و ویژگی دیگر آن‌ها این است که برای دکورهای سلطنتی و هم‌چنین دکورهای سنتی استفاده می‌شوند.
مبلمان سنتی هم می‌تواند گزینه خوبی باشد، اما جای زیادی می‌گیرد و جابه‌جایی آن سخت است، اما به‌هر حال نمادی از بافت سنتی است که اگر فضا به قدر کافی دارید از آن غافل نشوید.

رنگ وسایل و دیوارها
اگر چه انتخاب رنگ و نوع مبل‌ها بستگی به رنگ و نوع وسایل اتاق شما دارد، اما معمولا رنگ‌های یشمی، فیروزه‌ای، زرشکی و قهوه‌ای طرفدار بیشتری دارند و با بیشتر دکوراسیون‌ها هارمونی ایجاد می‌کنند. پیشنهاد می کنم تمام مبل‌هایتان را از یک رنگ انتخاب و تنها یکی از آن‌ها را با رنگ دیگری که شادتر است، انتخاب کنید. سعی کنید رنگ هایی که مکمل هم هستند را در کنار هم قرار دهید. اگر چه رنگ دیوارها هم معمولا در دکوراسیون سنتی سفید است اما می‌‌توانید از کاغذدیواری‌های گل‌دار روشن نیز استفاده کنید.
هم‌چنین می‌توانید رنگ و بافت آجر و خاک را به صورت دیوارپوش یا هر نوع الحاق دیگر به خانه‌تان بیاورید، اما سعی کنید رنگ قرمز لاکی‌ رنگ عمده در دکوراسیون‌تان باشد تا گرمای سبک ایرانی در فضا حس شود.

پرده‌ها
پرده‌ها از مهم‌ترین عناصر این سبک از طراحی داخلی هستند. در گذشته از پرده‌ها تنها برای پوشاندن و زیبایی پنجره‌ها استفاده نمی شد، بلکه پرده بخشی از زیبایی منزل بود. پرده در دکوراسیون سنتی ایرانی در هر کجای منزل که فضای خالی بر روی دیوار وجود داشت، به کار می‌رفت. پرده‌ها جزئی تزئینی در منازل بودند.
حتما شما هم پرده‌های سبز رنگ با بته جقه‌های قرمز، مخمل زرشکی با شرابه های طلایی و پرده‌های سرمه دوزی دستی را دیده‌اید. این نوع پرده‌ها برای فضای سنتی شما بسیار مناسب است. حتما هم نیاز نیست پرده فقط برای پنجره‌ها باشد، فضاهای خالی بین دیوارها، گودی‌ها و فرورفتگی‌ها هم می‌توانید از پرده‌های گل‌دار ریزنقش استفاده کنید.

چیدن وسایل خانه
یکی از شرایطی که در منازل سنتی به وفور دیده می‌شود و دکوراسیون مدرن از آن اجتناب می‌کند، طراحی شلوغ فضا است. در دکوراسیون داخلی سنتی ایرانی معمولا محیط با وسایل و اشیا تزئینی مختلف پر می‌شود و فضای خالی بسیار کم است.
این نکته از نظر دکوراتورهای امروزی تایید نمی شود، ولی در گذشته افراد بر این باور بودند که این نوع طراحی بر صمیمیت اعضای خانواده می افزاید. البته این نکته را فراموش نکنید که فضای شلوغ باعث بهم ریختگی ذهن شده و در همه موارد این موضوع صدق نمی‌کند.
وجود وسایل تزئینی مانند انواع کشکول‌ها، شمشیرها و مانند آنها تنها ذهن را درگیر می‌کند، بنابراین از به کار بردن وسایل بیهوده اجتناب کنید. سماورها و سینی‌های سنتی ایرانی به خوبی می‌‌توانند جایگزین خوبی برای وسایل اضافی باشند. اگر به وسایل سفالی و سرامیکی علاقه داشته باشید، می‌توانید برای تزیین میز از آن‌ها استفاده کنید. مثلا انارهای سرامیکی آبی و قرمز را درون بشقاب بچینید، ظرف‌هایی که طرح‌های هندسی دارند را بر روی دیوار نصب کنید و یا از کوزه‌های میناکاری شده و ظرف‌های سفالی استفاده کنید. هم‌چنین ظرف‌ها و بطری‌های شیشه‌ای، کاربردهای زیادی دارند. می توانید از آن‌ها به جای گلدان استفاده کنید یا تعدادی از این وسایل را کنار هم بچینید. شیشه‌ها و بطری‌های سبز و آبی، فضای خانه را تحت تاثیر قرار می‌دهند و اگر گیاه و گل هم درون آن‌ها باشد زیبایی‌شان را دوچندان می‌کند. دسته‌های گل نرگس درون تنگ و یا گل‌های شمعدانی در اطراف خانه بسیار زیبا هستند.
از آینه غافل نشوید. آینه یکی از اساسی‌ترین وسایل برای هر خانه است، اما علاوه بر کاربردش، می‌توانید از آینه‌های کاشی‌کاری شده و یا طراحی‌شده به سبک سنتی، برای تزیین منزل استفاده کنید. آینه‌های طراحی‌شده که به سبک ویترای کار شده‌اند، برای این کار بسیار مناسب هستند. این نوع آینه‌ها با نقش‌های هندسی حال و هوای اتاق را سنتی می‌کنند.
در کنار موارد ذکر شده، برای وسایل آشپرخانه نیز می‌توانید از وسایل چوبی و سفالی استفاده کنید. لیوان‌های شیشه‌ای رنگی را به جایگزین ماگ‌های فانتزی کنید و ببینید چقدر می‌تواند جذاب باشند.

پارچه‌ها
اگر یادتان باشد ملحفه پتوها و روبالشی‌های منزل مادربزرگ و پدربزرگ‌ها همه از طرح‌های گل‌دار بودند. گل‌های ریز و درشت رنگی در زمینه سفید بیشترین طرحی بود که به کار می‌رفت. پیشنهاد می‌کنم پارچه‌های گل‌دار را جایگزین ملحفه‌های تک رنگ یا هندسی کنید. استفاده از روتختی‌های چهل تکه جلوه زیبایی به اتاق خواب شما خواهد داد.

نکات سلیقه‌ای
سرویس ظروف سفالی با رنگ فیروزه‌ای یا سورمه‌ای را به عنوان سرویس دم‌دستی خود استفاده کنید.
می‌توانید گوشه‌ای از خانه را به عنوان نشیمن بدون مبلمان داشته باشید و تعدادی پشتی به دیوار تکیه دهید.
کرسی‌ها از شاخص‌ترین المان‌های دکوراسیون سنتی هستند. اگر فضای کافی در اختیار دارید، فراموش‌شان نکنید.
از پارچه‌های ترمه و دست‌دوز با نقوش زیبای ایرانی را به عنوان رومیزی‌ استفاده کنید.
جای کتری‌های برقی امروزی، از سماور و قوری چینی استفاده کنید.
اگر در دیوارهای منزل‌تان فرورفتگی وجود دارد از آنها طاقچه بسازید و آینه شمعدان‌تان را روی آن قرار دهید.
از شیشه‌های رنگی در پنجره‌ها حتی پارتیشن‌های شیشه‌ای در کابینت‌ها استفاده کنید.
گل‌هایتان را با گلدان‌های سفالی رنگ نخورده روی لبه پنجره یا تراس‌تان بچینید.
قاب‌های خطاطی یا تایپوگرافی روی دیوار با خط نستعلیق از جلوه‌های جذابی است که می‌تواند در دکوراسیون سنتی شما جا داشته باشد.

برچسب ها:

دکوراسیون ،سنتی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما