خانه‌های كوچك را چگونه بچینیم؟

1397/03/07

نُقلی اما زیبا
خانه‌های كوچك را چگونه بچینیم؟
این روزها دیگر تعداد کمی از جمعیت شهرهای بزرگ در خانه‌های بزرگ با حیاط‌های پر از دار و درخت زندگی می‌كنند. به جای آن خانه‌ها که حوض داشت و باغچه، همه اسیر آپارتمان‌های نقلی و كوچك شده‌اند كه بیشتر به قوطی كبریت می‌ماند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، اگرچه زندگی در چنین خانه‌هایی هیچ وقت در زیبایی، به پای گذشته نمی‌رسد و به قول بعضی افراد آدم دچار نفس تنگی می‌شود، اما با چیدمانی زیبا می‌توان فضای آپارتمان‌های نقلی را تا حدودی دلچسپ‌تر و بهتر كرد. شما می‌توانید بدون این‌كه هزینه‌ای برای طراحی دكوراسیون بپردازید با نكاتی كه در این گزارش می‌آید خانه خود را دوست‌داشتنی‌تر كنید.
برای شروع کار باید به این مساله توجه کنید که شما قصد دارید دقیقا چه امکاناتی در منزلتان داشته باشید و آیا فضای کافی برای این امکانات در اختیار دارید؟ اگر این فضای کافی را در اختیار ندارید باید با به‌کار بردن ایده‌های نو این فضا را به وجود آورید و یا در انتخاب لوازم مورد استفاده در دکوراسیون داخلی منزلتان تجدیدنظر كنید.
در طراحی دكوراسیون خانه‌ها باید به چند موضوع دقت كرد. رنگ دیوارها، مبلمان، اندازه وسایل و بعضی نكات ریز سلیقه‌ای كه برای آن نمی‌توان نسخه یكدستی پیچید.

رنگ
نخستین چیزی كه در طراحی و دكوراسیون یك خانه كوچك باید به آن دقت كرد رنگ دیوارها است. استفاده از رنگ‌های روشن مثل سفید، طوسی، شیری و آبی روشن باعث می‌شود فضا بازتر و بزرگتر به نظر بیاید. كلا رنگ‌های روشن نور را به خوبی انعكاس می‌دهند. البته می‌توان برای از بین بردن فضای سرد كسالت‌بار رنگ‌های روشن، یكنواختی آن را با رنگ‌هایی شاد مثل بنفش، صورتی و زرد از بین برد.

مبلمان
اگر مبلمان را به شیوه‌ای نامناسب در خانه بچینید، فضای خانه را کوچک‌تر خواهید کرد. طرح، رنگ و جنس مبلمان در این باره اهمیت ویژه‌ای دارد. شیوه چیدن مبلمان هم در اندازه فضا موثر است و هم در راحتی، پس باید آن‌ها را طوری بچینید كه بتوانید وسایل بیشتری در فضای كم خانه‌های امروزی جای دهید. معمولا مبل‌ها و صندلی‌های بدون دسته با فضاهای كوچك جور درمی‌آید. استفاده از مبل و صندلی بزرگ اصلا پیشنهاد نمی‌شود چون كوچكی فضا را بیشتر به رخ می‌کشد.
برای صرفه‌جویی در فضا می‌توانید از مبلمان‌های چندكاره استفاده كنید. برای مثال می‌توان دور یک میز ناهارخوری کوچک را به جای صندلی، مبل قرار داد تا فضای هال و غذاخوری را به هم متصل کرد. میزهای عسلی کوچک نیز برای مبلمان کوچک‌تان بسیار مناسب است. همچنین می‌توانید از مبل‌هایی استفاده کنید که شکلی جالب ولی ساختاری ظریف دارند؛ مثلا مبل‌‌‌های گرد ولی ظریف، هم شیک هستند و هم نظم خاصی به خانه‌تان می دهند. همچنین مبلمانی تهیه کنید که رنگ روشن مثل قهوه‌ای مایل به زرد، سفید یا خاکی داشته باشند. رنگ های روشن‌تر، فضا را بیشتر و بزرگ‌تر نشان می‌دهند.
همچنین اگر رنگ مبلمان با دیوارها و كف همخوانی داشته باشد بهتر است، البته اگر زیاد یكدست بودن دوست ندارید همانطور كه در مورد رنگ دیوارها هم اشاره شد می‌توانید از رگه‌های رنگی شاد در آن استفاده كنید.
تعداد مبلمان هم مهم است، در یك فضای كوچك گذاشتن بیش از دو كاناپه و دو صندلی زیاد جالب نخواهد بود.

اندازه وسایل
هرچه اندازه و سایز وسایل كوچك‌تر باشد در استفاده از فضا بیشتر و بهتر می‌توان صرفه‌جویی کرد. ماشین ظرفشویی که روی سینک قرار دارد، میزی که می‌تواند هم برای کار و مطالعه و هم برای صرف غذا به کار رود و یخچال‌ها و ماشین‌های لباسشویی کوچک نمونه‌هایی از این موارد است.
پیش‌تر هم اشاره كردیم، در خانه‌های كوچك معمولا وسایل چندكاره بسیار مناسب‌تر هستند. اگر می‌خواهید برای خانه خود وسایلی مانند بوفه، کتابخانه، میز تلویزیون و ... بخرید، بهتر است انواع چند کاره آن‌ها را انتخاب کنید. امروزه در بازار میز تلویزیون‌هایی عرضه شده که قفسه‌ای شیشه‌ای برای گذاشتن کتاب، مجسمه و کشوهایی برای قراردادن وسایل ضروری دارند، با خرید این نوع میز تلویزیون دیگر به بوفه، کتابخانه و کمدهای کشویی نیازی نخواهید داشت.

نكات
در خانه‌های كوچك به جای استفاده از وسایل با عرض زیاد، از بوفه‌ها، كمدها و قفسه‌های بلند استفاده كنید. همچنین می‌توانید قفسه‌های دیواری نیز نصب كرده و كتاب‌ها و وسایل را در آن جا دهید. پرده‌های تزئینی بلند نیز ارتفاع و فضای خانه را بزرگ‌تر نشان می‌دهند.

برچسب ها:

دکوراسیون ،آپارتمان ،کوچک 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما