1398/01/24

نقش تولید در گذر از تحریم ها
تحریم های ظالمانه و فشارهای اقتصادی استکبار و فقدان ثبات در بازار در کنار مشکلات ریشه ای اقتصاد ایران راهی جز تدبیر فوری برای رفع موانع از مسیر جریان تولید باقی نگذاشته است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، به باور تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی خراسان رضوی بخش تولید به عنوان موتور محرک اقتصاد در شرایط دشواری قرار دارد زیرا سدی از مشکلات را فراروی خود می بینند لذا آنها نامگذاری امسال را از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اقدامی بسیار هوشمندانه و لازمه برون رفت از مشکلات فعلی اقتصاد کشور دانسته و بر تامین شرایط برای تحقق 'رونق تولید' تاکید دارند.

تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی خراسان رضوی 'رونق تولید' را در شرایط کنونی تنها راه نجات اقتصاد کشور و لازمه آن را تسهیل امور اجرایی، هم افزایی و همراهی دولتمردان و مردم با تولیدکنندگان می دانند.

بهبود فضای کسب و کار

عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: به نظر می رسد در شرایط فعلی 'رونق تولید' هدفی سهل الوصول نباشد لذا رهبر فرزانه و بصیر انقلاب اسلامی بیشتر بر فراهم کردن بستر رونق تولید تاکید فرموده اند.

محمدحسین روشنک افزود: تحریم های ظالمانه اقتصادی، فضاسازی دشمن، زورگویی های آشکار رئیس جمهور آمریکا و بی قانونی حاکم بر جهان نه تنها بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشته بلکه روال معمول اقتصادی کل دنیا را از حالت عادی خارج و برنامه ریزی را دشوار کرده است.

وی ادامه داد: با این حال برای فراهم کردن بستر رونق تولید در ایران ابتدا باید از سد تحریم های داخلی گذشت و بخش خصوصی را به عنوان محرک اقتصاد به رسمیت شناخت.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی گفت: بعضا برخی افراد دلسوز در حوزه اقتصاد کشور می گویند طرفدار ثروتمندان نیستند، این تفکر نسبت به فرد سرمایه داری که ثروتش را از راه حلال بدست آورده و می تواند کارآفرین موفقی باشد چندان درست نیست.

وی افزود: مولفه نخست برای رونق تولید 'اصلاح زاویه دید نسبت به سرمایه داران' است. باید در این شرایط دست ثروتمندان و سرمایه داران را فشرد، فرش قرمز برای آنان پهن کرد و مسیر را برای فعالیت های اقتصادی و کارآفرینانه ای که به رونق تولید می انجامد هموار نمود.

روشنک مولفه دوم رونق تولید را 'ساماندهی پرداخت وام های بانکی به تولیدکنندگان' ذکر و بیان کرد: هرچند مشکل عمده بخش تولید کمبود نقدینگی است اما این مشکل تنها با پرداخت تسهیلات بانکی حل نمی شود.

وی ادامه داد: برخی تولیدکنندگان زمانی که تسهیلات بانکی دریافت می کنند یا بدهی گذشته آنها به بانک تقسیط می شود تغییری در فرآیند تولیدی خود نمی دهند و فقط به فردی بدهکارتر به بانک تبدیل می شوند. این نشانگر بی برنامگی در پرداخت تسهیلات بانکی به بخش تولید است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان گفت: مولفه سوم برای رونق تولید 'پایان دادن به صدور بخشنامه های خلق الساعه' است زیرا وقتی صادرات با بخشنامه های مداوم نابود می شود دیگر نمی توان انتظار رونق تولید داشت.

وی مولفه چهارم رونق تولید را 'حل مشکلات تاریخی بخش اقتصاد' ذکر و بیان کرد: سالها است که می گوییم برای توسعه حمل و نقل ریلی در خراسان رضوی نیاز به امکانات بیشتری داریم اما هنوز این مشکل به قوت خود باقی است.

روشنک افزود: مولفه پنجم رونق تولید 'فرهنگ سازی' است. هنوز فداکاری و حمایت از بخش تولید در جامعه نهادینه نشده، مردم اهمیت تولید را درک نکرده اند و همین کاستی هر نوع تصمیم خوب را در حوزه اقتصاد کشور در عمل دچار مشکل می کند.

وی ادامه داد: هرچند به ظاهر دولت در جنگ اقتصادی قرار دارد اما در عمل بخش خصوصی است که در بطن جنگ قرار گرفته لذا لازم است دولت در همه تصمیمات خود با فعالان بخش خصوصی مشورت کند.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: لازم است برای رونق تولید 'قانون بهبود فضای کسب و کار' در کشور اجرا شود و تنها در این صورت می توان به رونق تولید امید داشت.

موانع تولید

یک تولیدکننده و عضو انجمن نساجی ایران نیز گفت: رونق تولید با وجود موانع بسیار در مسیر آن محقق نمی شود مگر اینکه هیچ مانع داخلی برای بخش تولید باقی نماند.

غلامعلی رخصت افزود: تعیین سود 18 درصد برای تسهیلات بانکی جوابگوی کمبود نقدینگی بخش تولید نیست زیرا پرداخت اینگونه تسهیلات فقط تولیدکنندگان را گرفتار بازپرداخت تسهیلات کرده و در نهایت آنان را به ورشکستگی می کشاند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی که اقتصاد کشور نیاز مبرم به رونق تولید دارد باید فضای کسب و کار برای سرمایه داران جذاب شده و همه موانع از پیش روی آنها برداشته شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: طی سال های گذشته رشد بی اندازه بانک ها مردم را تشویق به سپرده گذاری کرد لذا زندگی مردم به این وضعیت آلوده شد وکار صنعتی کمتر مورد توجه سرمایه داران قرار گرفت.

وی افزود: در صورتی که کار صنعتی و تولیدی جذاب و موانع برای راه اندازی یک کار تولیدی برداشته شود سرمایه داران و سرمایه های سرگردان به سمت تولید گرایش می یابند و این مهم منجر به توسعه کارآفرینی، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده می شود.

رخصت ادامه داد: در صورتی که کارآفرین در جایگاه عالی خود در جامعه قرار گیرد رونق تولید اتفاق می افتد لذا باید دستگاه های اجرایی در اجرای قانون ملاطفت به خرج داده و فرآیند صدور مجوزها و اجرای قوانین را برای تولیدکنندگان تسهیل کنند.

وی گفت: پول سرگردان در جامعه زیاد است و به دلیل عدم فرهنگ سازی در خصوص اهمیت و ارزش کارآفرینی، این پول صرف دلالی می شود. با این حال زمانی که محیط کسب و کار با برخورداری از قوانین آسان و مشوق های فراوان فراهم شود همه این سرمایه ها به سمت تولید سوق می یابند.

مدیرعامل شرکت نساجی مهتاتوس زاویه نگاه دولت نسبت به بخش تولید را نیازمند تغییر توصیف و بیان کرد: در صورتی که روال پرداخت تسهیلات بانکی به بخش تولید به همین شکل ادامه یابد و قوانین و مقررات تلطیف نشوند 10 سال بعد فقط یک صنعت ورشکسته برای کشور باقی خواهد ماند.

کاهش دیوانسالاری اداری

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: کاهش دیوانسالاری اداری و جلب مشارکت بخش خصوصی در تصمیم گیری ها، مهمترین اقدام برای رونق تولید است.

سید حسن حسینی دیوانسالاری کنونی را بسیار غلیظ توصیف و بیان کرد: روند دریافت مجوزها و انجام امور اداری برای سرمایه گذاران و تولیدکنندگان طولانی است. با این شرایط نمی توان انتظار داشت بخش تولید رونق گیرد.

وی افزود: بیش از آنچه تحریم های بین المللی اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده، تحریم های داخلی و دیوانسالاری اقتصاد و بخش تولید را تخریب کرده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: همچنین اختیارات مدیران استانی به عنوان افراد موثر و دست اندرکاری که اشراف بیشتری بر مشکلات و مسائل بخش تولید منطقه خود دارند 'بسیار کم' است بطوری که مجبورند برای تصمیم گیری در هر بخش به تهران بروند یا در انتظار تصمیمات مرکز باشند.

وی گفت: اقدام دیگر برای رونق تولید باید تمرکززدایی و افزایش اختیارات مدیران استان ها در عرصه اقتصادی باشد تا در هزینه و زمان صرفه جویی شده و طرح ها به نحو بهتری اجرا شوند.

حسینی افزود: برای تحقق شعار سال باید الزامات توسط قوای سه گانه تعیین و از سوی رسانه ها اطلاع رسانی شود و در اجرا نیز مشارکت بخش خصوصی محور اساسی کار قرار گیرد.

برنامه دولت برای رونق تولید در خراسان رضوی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: هم اکنون پنج هزار و 706 واحد صنعتی در این استان با سرمایه گذاری 193 هزار و 761 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 196 هزار و 541 نفر وجود دارند. بر این اساس سهم صنعت خراسان رضوی آن از تعداد واحدهای صنعتی کشور و سرمایه گذاری صنعتی هفت درصد و اشتغال در این بخش هشت درصد است.

علی رسولیان افزود: جایگاه کنونی خراسان رضوی در کشور از نظر تعداد پروانه های بهره برداری صنعتی نیز پس از استان های تهران و اصفهان رتبه سوم است. از نظر میزان سرمایه گذاری نیز خراسان رضوی بعد از هرمزگان، اصفهان، تهران و خوزستان رتبه پنجم و از نظر اشتغالزایی بعد از استانهای تهران و اصفهان رتبه سوم را دارد.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی صورت گرفته در پاییز سال 1397 پنج عامل نخست مخل کسب و کار از دیدگاه بخش خصوصی در خراسان رضوی 'بی ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن قیمت های مواد اولیه و محصولات، بی ثباتی سیاست ها و مقررات و رویه های اجرایی ناظر بر کسب و کار، دشواری تامین مالی از بانک ها، موانع اداری کسب و کار، رویه های غیرمنصفانه و ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات' هستند.

معاون استاندار خراسان رضوی اولویت نخست این استان را در 'سال رونق تولید' کمک به اتمام پروژه های در حال تکمیل اعلام و بیان کرد: تاکنون سه هزار و 450 پروژه اقتصادی نیمه تمام رو به تکمیل با سرمایه گذاری 360 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 105 هزار نفر در سطح استان احصا شده اند.

وی گفت: وضعیت این پروژه ها در نشستی با حضور فرمانداران و مسئولان دستگاههای اجرایی مرتبط مورد بررسی قرار گرفته تا اقدامات لازم برای شتاب بخشی به اجرای آنها مشخص و هرچه زودتر اجرا شود.

رسولیان دیگر اولویت مدیریت خراسان رضوی را تعیین تکلیف واحدهای صنعتی تحت تملک بانکها ذکر و بیان کرد: تاکنون 115 واحد تحت تملک بانکها در سطح این استان شناسایی شده اند. این واحدها در بخش سرمایه گذاری حوزه اقتصادی خراسان رضوی قرار می گیرند تا میزان بدهی آنها به بانکها مشخص گردیده و از طریق جذب سرمایه گذار جدید تعیین تکلیف شوند.

وی افزود: شناسایی واحدهای صنعتی تعطیل شده یا فعال با ظرفیت اندک از دیگر اولویتهای مدیریتی در خراسان رضوی است. هم اینک 15 درصد واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری در این استان تعطیل بوده و یا با ظرفیت اندک فعالیت می کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در این چارچوب همه ظرفیتهای استان در قالب 'سامانه بهین یاب' یا توسعه کلینیک صنعت به منظور رفع مشکلات اقتصادی واحدهای تعطیل شده یا نیمه تعطیل مورد استفاده قرار می گیرد.

وی همچنین گفت: 100 میلیارد ریال کمکهای فنی و اعتباری امسال از محل یارانه سود تسهیلات بانکی به خراسان رضوی اختصاص دارد که می توان از این بخش نیز برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی بهره گرفت.

رسولیان مهمترین بخش سیاستهای خراسان رضوی را در 'سال رونق تولید' استفاده از ظرفیت شرکت های توانمند و توانمندسازی مردم در روستاها اعلام و بیان کرد: این مهم از طریق اجرای طرح ابتکاری استاندار با عنوان 'مثلث توسعه اقتصادی' و پرداخت تسهیلات طرح اشتغال پایدار در حال اجرا است.

وی افزود: استاندار خراسان رضوی در این چارچوب تاکنون به 21 شهرستان در سطح استان سفر کرده است. رزم حسینی در همین قالب 51 تفاهمنامه اقتصادی را با مسئولان و شرکتهای اقتصادی هر شهرستان منعقد نموده است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: بر این اساس تاکنون اجرای 551 پروژه اقتصادی با سرمایه گذاری 270 هزار میلیارد ریال به علاوه 700 میلیون یورو در سطح استان تعریف شده است.

ایرنا

برچسب ها:

تولید ،اقتصاد ،تحریم 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما