تشکیل وزارت بازرگانی چه تاثیری بر صنعت لوازم خانگی خواهد داشت؟

1398/02/08

تشکیل وزارت بازرگانی چه تاثیری بر صنعت لوازم خانگی خواهد داشت؟
عضو اتاق بازرگانی و تولیدکننده لوازم خانگی با انتقاد از بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس گفت: با تشکیل این وزارتخانه درب های کشور به روی کالاهای خارجی باز خواهد شد و تولیدات داخلی به حاشیه خواهد رفت. این در حالی است که در شرایط تحریم بخش بازرگانی باید در خدمت بخش های تولیدی باشد تا زنجیره تولید تا توزیع به درستی شکل بگیرد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، محمد رضا جعفری عضو اتاق بازرگانی و تولید کننده لوازم خانگی ضمن انتقاد از طرح تشکیل وزارت بازرگانی گفت: با تشکیل این وزارتخانه درب های واردات به روی کالاهای خارجی باز خواهد شد.

این کارشناس حوزه صنعت و بازرگانی اظهار داشت: تفکیک بخش بازرگانی از وزارت صمت در شرایط کنونی به صلاح نیست چرا که پس از تفکیک، هماهنگی سیاست های بازرگانی و صنعتی در دو وزارتخانه کار دشواری خواهد بود.

وی تصریح کرد: تمام سیاست های بخش بازرگانی به خصوص در شرایط سخت تحریمی باید به کمک بخش صنعت کشور بیاید و زنجیره تولید تا توزیع شکل بگیرد.

باز شدن درهای واردات به روی کالاهای خارجی با تشکیل وزارت بازرگانی

جعفری همچنین اظهارداشت: صنعت به عنوان بخش مولد اقتصاد حجم عمده اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است. این بخش تاثیرگذار نباید با تصمیمات شتابزده، قربانی اشتباهات قرار گیرد.

این عضو اتاق بازرگانی و تولید کننده لوازم خانگی گفت: تجربه وزارت بازرگانی نشان می دهد این وزارتخانه با استفاده از درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت و گاز، درب های واردات را باز کرده و به تدریج کالاهای وارداتی را جایگزین تولید ملی می کند.

وی تاکید کرد: بسیاری از کارخانجات داخلی در دوران وزارت بازرگانی با کاهش ظرفیت تولید مواجه و تعطیل شدند؛ چرا که نگاه کاملی به زنجیره تامین، تولید و توزیع وجود نداشت. بنابراین با تشکیل وزارت بازرگانی احتمال رخداد چنین وضعیتی ناگزیر خواهد بود.

توسعه اقتصادی و رونق تولید در گروی ادغام بخش بازرگانی در بخش های تولیدی

جعفری بیان داشت: تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به هیچ وجه کار درستی نیست چراکه هماهنگی سیاست های بازرگانی و صنعتی با دو وزیر، نشدنی است. این دو حوزه باید با یک وزیر اداره شود تا نگاه جامع زنجیره تامین، تولید و توزیع برقرار شود.

جعفری ادامه داد: اقتصاد کشور در شرایط فعلی به شدت تحت فشار است و در این شرایط سخت اقتصادی باید نگاه ویژه ای به موضوع اشتغال و تولید داشت. ادغام دو وزارتخانه «صنایع و معادن» و «بازرگانی» نگاه درستی بود؛ حال اگر مشکلاتی در این مسیر وجود دارد مربوط به بخش های مدیریتی است که متاسفانه نمی تواند این وزارتخانه را مدیریت کند.

وی افزود: ادغام دو وزارتخانه مزبور با دو هدف عمده «کاهش دیوان سالاری، هزینه ها و نیروی انسانی» و «نگاه جامع به زنجیره تامین، تولید تا توزیع» انجام شده است و برای توسعه اقتصادی نیازمند تکمیل فرآیند ادغام هستیم.

مقاومتی نیوز

برچسب ها:

لوازم خانگی ،تولید ،اقتصاد 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما