ماشینهای ظرفشویی تولید داخل یک دهم نیاز بازار هم نیست
رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران با اشاره به اینکه تولید ماشینهای ظرفشویی در داخل یک دهم نیاز بازار هم نیست، گفت: به همین دلیل بعد از ممنوعیت واردات، قیمت ماشینهای ظرفشویی ٥ برابر شد. ما طی نامهای به وزارت صنعت اعلام کردهایم که ظرفشویی را از ممنوعیت واردات معاف کرده و با توجه به شرایط بحرانی منابع آب کشور اجازه واردات این کالای خانگی را بدهند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، میری اظهار داشت: اما برعکس ماشینهای ظرفشویی محصولاتی همچون اجاق گاز، کولر آبی و بخاری شرایط خوبی دارند.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی تشریح کرد: نه تنها میزان تولید این محصولات به اندازه نیاز کشور بوده، بلکه کیفیت آن هم قابل رقابت با محصولات خارجی است و همه ساله صادرات قابل توجهی به کشورهای همسایه و حتی اروپایی داریم.
میری بیان داشت: پیش از گرانیها و چند برابر شدن قیمتها، فروش واحدهای صنفی حتی به ١٠ قلم در روز هم میرسید، اما حالا در بهترین شرایط مغازهدارها یک یا دو قلم جنس میفروشند.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی با بیان اینکه این روزها دیگر کسی به فکر تعویض و نو کردن لوازم خانگی خراب و فرسوده خود نمیافتد، گفت: جز افرادی که برای خرید جهیزیه به بازار مراجعه میکنند، کسی سراغ لوازم خانگی نمیرود و بیشتر مردم ترجیح میدهند با همان کالاهای قدیمی خود سر کنند و اگر هم مشکلی داشته باشد، آن را تعمیر میکنند.
میری افزود: عرضه محصولات الجی و سامسونگ این روزها تنها به نمایندگیهای اصلی این برندها محدود شده است. البته خرید از نمایندگیها هم به این راحتیها نیست و گاهی اوقات ناچار به پیش خرید یا پیش ثبتنام میشوید تا در صورت ممکن با شما تماس گرفته شود و کالای خود را تحویل بگیرید.
به گفته میری، اختلاف قیمت بین نمایندگی و بازار محصولات الجی وسامسونگ موجب شده که دلالها برای خرید محصولات این برندها سرو دست بشکنند تا بتوانند جنسی را که از نمایندگی به قیمت مصوب خریداری میکنند، در بازار آزاد ٢٠ تا ٣٠درصد بالاتر بفروشند.
وی توضیح داد: نمایندگیهای الجی و سامسونگ کد ملی و مشخصات خریدار را ثبت میکنند و این اطلاعات به اشتراک با سایر نمایندگیها گذاشته میشود. همین مسأله موجب شده که نمایندگیها بارها با افرادی مواجه شوند که طی یک روز، یک بار در نمایندگی شمال تهران و یک بار در نمایندگی مرکزی برای خرید یک دستگاه لباسشویی مراجعه کنند. البته گاهی هم شاهد بودیم که نمایندگیها از عرضه محصول به خریدارهای واقعی بازار خودداری کرده و کالا را کمی گرانتر از قیمت مصوب در اختیار دلالها قرار میدهند و البته وقتی عرضه برندی محدود باشد، صاحبان کالا خیلی راحت میتوانند به هر قیمتی محصول خود را عرضه کنند.