فرش ماشینی کاشان را بهتر بشناسید

1398/06/19

فرش ماشینی کاشان را بهتر بشناسید
این روزها اگر به دنبال هر کالایی باشید و از چند نفر راجع به آن پرس‌وجو کنید بی‌شک شهری را معرفی می‌کنند که به‌عنوان مهد تولید آن کالا شناخته می‌شود و به شما نیز توصیه می‌کنند که خرید خود را از آنجا انجام دهید تا از اصالت و کیفیت کالا اطمینان داشته باشید.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، بر همین اساس اگر به دنبال فرش و امثال آن هستید هم چند شهر برایتان نام می‌برند که یقیناً در میان آن‌ها شهر کاشان نیز به چشم می‌خورد.

اگر تاریخچه فرش ماشینی را مطالعه کنید درمی‌یابید که کاشان از اولین شهرهایی بود که اقدام به گسترش صنعت فرش‌بافی کرد و در کنار فرش دستباف، صنعت فرش ماشینی را نیز رونق بخشید.

دانش مهندسی‌شده و حرفه‌ای در هر زمینه‌ای بی‌شک روزی نتیجه خواهد داد و امروزه شهر کاشان با صدها واحد تولیدی فرش ماشینی و چندین شهرک صنعتی اثبات‌گر این نکته بوده است. تولید انواع فرش‌ها چون فرش ماشینی ۷۰۰ شانه، فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه، فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه، گلیم فرش‌ها و تابلو فرش‌ها باکیفیتی بی‌نظیر و بافتی دستباف گونه همواره کاشان را از بهترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش معرفی کرده است.

زمانی که صحبت از فرش کاشان در میان است هدف معرفی یک صنف فرش‌بافی نیست، در واقع به مجموعه فرش‌های تولیدی در این شهر، فرش کاشان گفته می‌شود.

تاریخچه بافت فرش ماشینی در کاشان

نخستین فرش دستباف ایرانی، نزدیک به ۸۰۰۰ سال پیش در همین بخش از سرزمینمان ایران بافته شد و درگذر سال‌ها مردمان کاشان نشان دادند چون گذشته‌ی پربار شهر کوچک خود، هنوز هم هنر قالی‌بافی را حفظ کرده‌اند و زنانشان فرش‌های رنگارنگی می‌بافند.

پس‌ از آن در سال ۱۳۱۳ بود که اولین کارخانه‌ی ریسندگی در کاشان تأسیس شد و سرمایه‌گذاران این صنعت اقدام به بافت فرش ماشینی با بروزترین دستگاه‌ها کردند. درگذر زمان به تعداد این کارخانه‌ها افزوده شد و اکنون بیش از ۷۰۰ کارخانه‌ی تولید فرش ماشینی در این شهر فعالیت می‌کنند؛ شعار تمام تولیدکنندگان کیفیت کالا و مرغوب بودن مواد به‌کاربرده در آن است، اما مهم‌تر از شعار، عمل به آن است و طبق تجربه‌های خریداران فرش کاشان، تولیدکنندگان در این زمینه موفق بوده‌اند.

نماد این موفقیت را در خانه‌ی نوعروسان بیشتر می‌توان مشاهده کرد، اگر نوعروسی را دیدید از وی بپرسید فرش جهیزیه خود را از کجا و چه برندی تهیه‌ کرده، بی‌شک جوابی که می‌گیرید برایتان جالب خواهد بود، اکثر آن‌ها به فرش‌های تولیدی کاشان اشاره خواهند کرد و این نشان از تلاشی دارد که برای حفظ اصالت این کالای ارزشمند می‌شود.

رنگ و طرح متنوع، ابعاد و تراکم مختلف، پاسخ به نیاز مشتریان و توجه به سلایق متعدد دست‌به‌دست هم داده‌اند تا کاشان شهر فرش ماشینی شناخته شود و از آن به‌عنوان پایتخت فرش کشور نام ببرند، فرش در این شهر موفق بود.

ویژگی‌های فرش ماشینی کاشان

اولین ویژگی که می‌توان در مورد فرش ماشینی کاشان به آن اشاره کرد جنس الیاف مصرفی در آن است؛ عاملی که تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت نهایی محصول دارد. فرش‌های ماشینی معمولاً از الیاف مصنوعی بافته می‌شوند که این روزها مرغوب‌ترین نوع آن الیاف هیت ست شده می‌باشد.

از انواع دیگر الیاف مصرفی در بافت فرش ماشینی می‌توان پلی‌استر، نایلون، پلی پروپیلین و آکریلیک را نام برد که هر کدام کیفیتی متفاوت از دیگری دارند؛ همان‌طور که اشاره شد مرغوب‌ترین آن‌ها آکریلیک هیت ست شده که گران‌ترین نوع الیاف نیز به شمار می‌رود.

ویژگی بعدی قیمت‌های معقول فرش ماشینی کاشان است، با وجود تنوع بالا و شکل‌های مختلف این بافته، قیمت مناسب آن سبب شده اکثر مردم توانایی خرید فرش ماشینی را داشته باشند. با توجه به اینکه انواع مختلف آن در بازار موجود است و نوسان قیمت کمی هم دارد خرید آن مقرون‌به‌صرفه تر از فرش دستباف است.

فرش ماشینی اصل را بشناسید

در میان این‌همه واحد تولیدی هم فرش با کیفیت پیدا می‌شود هم انواع بی‌کیفیت آن؛ خریدار باید هشیار باشد و بتواند جنس مرغوب را از نوع تقلبی آن تشخیص دهد. خریدی معقولانه است که در کنار تنوع و زیبایی و کیفیت، آگاهانه و با حس اعتماد به فروشنده انتخاب شود.

این روزها بازار خرید اینترنتی فرش ماشینی داغ است و هرکس از راه‌های مختلف سعی در جلب مشتری دارد اما در پس تمام این تلاش‌ها، کسی موفق خواهد بود که کیفیت را فدای منفعت‌طلبی خود نکند. مسئله‌ای که مسلم می‌باشد این است که برای همه مقدور نیست که از جای‌ جای ایران به کاشان سفر کنند و فرش ماشینی را مستقیماً از درب کارخانه تحویل بگیرند به همین منظور فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند گزینه‌ی مناسبی باشند.

ایسنا

برچسب ها:

فرش ،ماشینی ،فرش کاشان ،صنعت