سهم یک درصدی اصفهان از صادرات فرش

1398/09/16

مدیر کل گمرک استان اصفهان مطرح کرد:
سهم یک درصدی اصفهان از صادرات فرش
مدیر کل گمرک استان اصفهان گفت: متاسفانه از صادرات ۱۰۱ میلیونی فرش دستباف کشور طی هشت ماه اخیر، تنها یک درصد سهم اصفهان بوده است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، رسول کوهستانی در همایش بررسی راهکارهای توسعه بازار فرش ایران که همزمان با افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: از سال ۹۴تا ۹۸ اوج صادرات فرش دستباف استان اصفهان در سال ۹۵ به ۲۲ کشور بوده که این آمار در هشت ماه نخست ۹۸ به پنج کشور رسیده است.

وی با بیان اینکه سهم ارزشی صادرات اصفهان در سال های ۹۴تا هشت ماهه نخست امسال به ترتیب ۴، ۳، ۱، ۲ و ۱ درصدی در مجموع کاهش داشته است، افزود: بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی تصویب شده در خرداد ۹۷ گمرک را مکلف به صدور مجوز برای متقاضیان ورود موقت برای پردازش بدون نیاز به استعلام از سایر وزارتخانه و سازمان ها، تسریع در ترخیص ورود موقت مواد اولیه و کالاهای متعلق به واحدهای تولیدی دارای پروانه تاسیس با بهره برداری، تسریع در صدور کالاهای دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد معتبر بدون نیاز به اخذ مجوز موردی از سازمان استاندارد، بررسی درخواست های استرداد حقوق ورودی صادرکنندگان ملی یا استانی یا فعالان اقتصادی مجاز با حداقل اسناد و انجام استعلام بعد از صدور حکم استرداد کرده است.

به گزارش ایسنا، مدیر کل گمرک استان اصفهان از استقرار سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزی خبر داد و گفت: این سامانه منجر به اطلاح فرایندها، کاهش مراحل تشریفات گمرکی، تسریع در انجام تشریفات، کاهش زمان و هزینه های مترتب بر ورود و خروج کالا، برقراری ارتباط بین مراجعین و گمرک به صورت الکترونیکی وعدم نیاز به حضور فیزیکی در گمرک می شود.

کوهستانی با بیان تسهیلات گمرکی تخصیص یافته در ارزیابی کالاها، افزود: ارزیابی کالا صادراتی در محل واحد تولیدی یا مورد درخواست صادرکننده، ارزیابی صادراتی بدون تخلیه در انبار گمرک و همچنین ارزیابی کالای صادراتی بر روی کامیون و در پایانه از تسهیلات گمرکی اعمال شده اند.

وی با بیان مشکلات و موانع موجود در راه صادرات، تصریح کرد: تغییرات مداوم دستورالعمل ها و بخشنامه ها و تصمیم گیری های خلق الساعه، نبود مشوق های صادراتی و بالعکس وجود موانع، برگزاری نمایشگاه های بی هدف، نبود پرواز، مواد اولیه بی کیفیت، یکسان بودن رویه و قانون در برگشت کالاهای صادراتی برای همه کالاها، اجباری شدن ارائه تعهد برگشت ارز صادراتی برای فرش، کم بودن زمان برگشت ارز حاصل از صادرات و از دست دادن بازارهای صادراتی در تحریم از عمده دست اندازهای موجود بر راه صادرات کشور است.

مدیر کل گمرک استان اصفهان اعلام حداقل استانداردهای مورد نیاز ابریشم وارداتی، ممنوعیت واردات ابریشم از گرجستان و روسیه، واردات در مقابل صادرات با ارز حاصل از صادرات فرش و صنایع دستی آزاد و قابل واگذاری به غیر، پیگیری بیمه قالیبافان، سازماندهی برگزاری نمایشگاهی فرش دستباف و تفکیک از فرش ماشینی و ... را از راهکارهای کلیدی برای حل مشکلات صادرات اعلام کرد.

ایسنا

برچسب ها:

صادرات ،فرش دستباف 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما