افزایش خودسرانه قیمت لوازم خانگی در بازار از سوی تولیدکنندگان

1399/02/24

افزایش خودسرانه قیمت لوازم خانگی در بازار از سوی تولیدکنندگان
این روزها بازار لوازم خانگی نیز همانند بازار سایر کالاها و محصولات بعد از بازگشایی شاهد تغییر و تحولات قیمتی بوده است تا جایی که افزایش معنادار نرخ لوازم خانگی از یک سو صاحبان صنوف و از سوی دیگر مصرف کنندگان را غافلگیر کرده است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، شیوع ویروس کرونا در روزهای پایانی سال گذشته موجب شد تا بازار لوازم خانگی نیز همانند سایر رسته های صنفی مشمول دستورالعمل ستاد ملی مبارزه کرونا مبنی بر تعطیلی واحدهای صنفی شود اما اجرای این دستورالعمل پس از دو ماه لغو شد و حالا که بازار لوازم خانگی فعالیت خود را از سر گرفته است صاحبان واحدهای صنفی برای خرید کالا از عمده فروشی ها و مصرف کنندگان برای خرید کالا از واحدهای صنفی با یک جهش قیمتی معنادار مواجه شده اند و میزان افزایش قیمت کالاها به حدی است که گاهی اوقات قدرت مالی مردم اجازه خرید کالا را به آنها نمی دهد.

عمده فروشان لوازم خانگی بدون تردید برای افزایش قیمت لوازم خانگی دارند؛ آنها این روزها از یک سو با کاهش درآمد مواجه بودند و از سوی دیگر نوسانات این بازار تحت تاثیر نرخ دلار است که این روزها از مرز ۱۷ هزار تومان نیز عبور کرده است بنابراین گران شدن نرخ کالاهای خارجی که با دلار آزاد به صورت قاچاقی وارد کشور می شود امری طبیعی است اما سوال اصلی این است که چرا نرخ لوازم خانگی ایران سر به فلک کشیده است؟

نرخ سرویس قاشق چنگال هم قیمت سرویس طلا شد

خانمی که خود را «طلا معطرزاده» و خانه دار معرفی می کند درباره نوسانات قیمت در بازار لوازم خانگی می گوید: دو سال پیش نامزد کردم و قرار است بعد از ماه مبارک رمضان به خانه بخت بروم .دو روز است که به شوش برای خرید لوازم کوچک و آشپزخانه ای می روم اما هر روز با دستانی خالی برمیگردم.

وی اظهار می کند: دو سال قبل برای نامزدی ام سرویس طلایی که خریدم حدود ۹ میلیون تومان شد اما امروز برای خرید یک سرویس قاشق چنگال ایتالیایی طلایی باید این هزینه را پرداخت کنم که طبیعتا پرداخت این رقم از توان من و خانواده ام خارج است.

معطرزاده ادامه می دهد: اگر بخواهم چنین رقمی را برای خرید یک سرویس قاشق چنگال پرداخت کنم بدون شک دیگر قدرت خرید سایر اقلام ضروری را نخواهم داشت.

وی تصریح می کند: اگر دو سال پیش برای خرید جهیزیه ام دست بکار شده بودم و دنبال خریدن کالاهای به روز نبودم و هراس از مد افتادن لوازم منزلم را نداشتم می توانستم با همین بودجه بهترین کالاها را خریداری کنم اما امروزه با توجه به جهش قیمت ها فقط باید اقلام ضروری را خریداری کنم.

درد دل های یک فروشنده

آقای فروشنده ای که خود را «جواد» معرفی می کند نیز بر این باور است که میزان نوسان قیمت در بازار لوازم خانگی به حدی زیاد است که اگر به هر میزان روی قیمت اجناسی که از قبل در واحد صنفی خود دارند نیز اضافه کنند باز برای خرید اقلام جدید با کسری سرمایه و نقدینگی مواجه خواهند شد.

وی اظهار می کند: فروشندگان خرد همواره مورد انتقادهای تند و تیز از سوی مسئولان و مردم قرار گرفته و به عنوان عامل ایجاد گرانی از آنها در بازار یاد می شود و این درحالیست که هیچ کدام از مسئولان متوجه ضرر و زیان فروشندگان خرد و از بین رفتن سرمایه آنها نیستند و یا ترجیح می دهند خود را به خواب غفلت بزنند.

این فعال صنفی ادامه می دهد: شما اگر سرمایه یک واحد صنفی را ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته و ما به ازای این رقم ۱۰۰ قطعه کالا در واحد صنفی آنها لحاظ کند، در صورتی که تمامی کالاها در مدت زمان کوتاهی به فروش رسیده و صاحبان صنوف خواب سرمایه را تجربه نکنند میزان کل سرمایه ثابت به علاوه سود حاصل از فروش این واحد صنفی به ۱۲۰ میلیون تومان می رسد که از میزان سود واحد صنفی باید هزینه های اجاره، آب، گاز، برق، تلفن، فروشنده و مخارج زندگی صاحب واحد صنفی را کنار گذاشت و حال محاسبه کرد که میزان سود واقعی این فروشنده چقدر است و چه میزان توانسته به سرمایه اولیه خود اضافه کند.

وی تصریح می کند: محاسبه ای که انجام شد در صورتی است که تمام کالاهای خریداری شده ظرف مدت کوتاهی به فروش برسد و این درحالیست که براساس واقعیت های بازار هیچ گاه چنین اتفاقی رخ نمی دهد و از سوی دیگر اگر فروشنده ای کالای خود را با سود ۲۰ درصدی به فروش برساند بعد از مراجعه به بنکداران با افزایش ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت مواجه می شوند.

این فعال صنفی از تولیدکنندگان و واردکنندگان لوازم خانگی به عنوان عوامل ایجاد گرانی در این بازار یاد کرده و خاطرنشان می کند: تمامی تبعات ناشی از افزایش قیمت منطقی و بی منطق قیمتها عمدتا بر دوش خرده فروشان و مصرف کنندگان تحمیل می شود.

توزیع غیرقانونی لیست افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز براین باور است که تولیدکنندگان همواره اقدام به افزایش خودسرانه قیمت لوازم خانگی می کنند و مصداق آن در روزهای بازگشایی بازار پس از تعطیلات شیوع ویروس کرونا می توان به وضوح مشاهده کرد.

سید مرتضی میری از افزایش خودسرانه قیمت لوازم خانگی در بازار از سوی تولیدکنندگان خبر داده و می گوید: تولیدکنندگان بدون اطلاع سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان لیست افزایش قیمت محصولات را به فروشندگان ارائه کرده اند و این درحالیست که مجوز افزایش قیمت برای آنها هنوز صادر نشده است.

وی می افزاید: تولیدکنندگان لیست افزایش ۲۰ درصدی قیمت کالا را به بنکداران ارائه کرده اند و این درحالیست که باید افزایش قیمت لوازم خانگی براساس تصویب سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان صورت بگیرد نه اینکه خودسرانه لیست قیمت های جدید را تهیه و بدون تائید سازمان های ذی صلاح در اختیار بنکداران قرار دهند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی خاطرنشان می کند: هر ساله برای افزایش قیمت لیست کارشناسی شده قیمت تمام شده تهیه و در اختیار سازمان حمایت برای بررسی قرار می گیرد و پس از تائید این میزان افزایش قیمت اعمال می شود.

میری تاکید می کند که با توجه به نوسانات قیمت ارز اگر قیمت کالاهای خارجی که به صورت قاچاقی و با ارز آزاد وارد کشور می شود افزایش پیدا کند امری طبیعی است اما اینکه تولیدکنندگان داخلی به یکباره و بدون کسب مجوز اقدام به گرانی قیمت کالا می کنند جای سوال و تعجب دارد.

تحلیل بازار
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما