صنعت لوازم خانگی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است

1399/03/07

نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی مطرح کرد:
صنعت لوازم خانگی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است
نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی با انتقاد از همکاری نکردن بانک ها با واحدهای تولیدی از ریزش ۱۶۰۰ عضو این اتحادیه و بیکاری شاغلان خبر داد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، اکبر پازوکی نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی، گفت: بانک ها کار اصلی شان را انجام نمی دهند، درحالیکه حداقل طی ۱۰ سال گذشته مقام معظم رهبری عناوین سال ها را به موضوعات اقتصادی اختصاص داده اند.

وی افزود: بانک ها با شرکت های اقماری که تأسیس کرده اند و بازاریابی هایی که می کنند، پول ها و منابع را به شرکت های مدنظرشان می دهند اما بانک به تولید کننده وام نمی دهد. به این ترتیب بانک نمی گذارد پول به چرخه اقتصادی و تولید وارد شود.

فشاری که تاخیر بازپرداخت وام ۱۰۰ هزار تومانی به بانک ها می آورد

نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی خاطرنشان کرد: الان اگر صد هزار تومان وام بگیرید و یک روز تأخیر بیفتد چرخ واحد اقتصادی صاحب وام را می خوابانند. در دنیا رسم بر این است که تولید مورد حمایت قرار می گیرد. در صنعت لوازم خانگی حمایت هایی انجام می شود که یک تولید کننده چه تعداد محصول می تواند تولید کند. اما در داخل حمایتی نیست و فرد بدهکار بانک می شود.

پازوکی با اشاره به اینکه چهار سال پیش طرحی اجرایی شد مبنی بر خرید کالای ایرانی که قابل پیش بینی بود شکست می خورد، گفت: در سیاستگذاری اقتصادی باید معضل تولید کننده را شناسایی کرد. متناسب با آن بانک موظف شود که حمایت از بنگاه تولیدی را انجام دهد.

جای خالی نظارت در ایجاد بانک های خصوصی

وی با انتقاد از سیاستگذاری اقتصادی تصریح کرد: جای سوال است که چرا وقتی بانک های خصوصی به وفور ایجاد شدند، بانک مرکزی جلوی آن را نگرفت، چرا قوه قضائیه به این موضوع ورود نکرد. همچنین این قوه اجازه داد که درصد سود بانکی بالا رود. جای سوال است که چرا بانک های خصوصی بنگاه دار شدند و اقدام به واردات کالاهای لوکس کردند.

پازوکی تأکید کرد: بانک داری اسلامی به سمت تولید نرفته اند، زمانی در داخل کارخانجات پارس الکتریک و ارج یا شرکت نیک زیر نظر کارخانه ایتالیا کار می کرد اما این شرکت ها دیگر از بین رفتند. در حالی که کره جنوبی در بازدید از یکی از این کارخانجات می گفت اگر چنین کارخانه ای زیر نظر ما بود الان به سمت فتح اقتصاد جهان رفته بودیم.

بیکاری گسترده در صنف لوازم خانگی

نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: کارشناسان نیامدند تزریق پول را به درستی برای واحدهای تولیدی انجام دهند. این وضعیت سبب شده به عنوان مثال در صنف لوازم خانگی افراد پولی نداشته باشندکه به فعالیت درست بپردازند. هم اکنون ۱۶۰۰ عضو این اتحادیه ریزش داشته در حالی که هر مغازه برای ۴ نفر ایجاد شغل می کند.

وی در بخش دیگری با طرح این موضوع که "انقلاب کردیم تاگذشته را کنار بگذاریم" در حالی که بعد از انقلاب درگیر جنگ شدیم و بعد از آن عزم کردیم کشور را آباد کنیم، گفت: وقتی نفت ۱۰۰ دلار شد درآمد آن تبدیل به بانک ها شد، آنها هم پول را به فعالیت غیر مولد و ساختمان های بلند بدون استفاده برای خود کردند.

تامین مواد اولیه مقدم بر بعد نقدینگی!

پازوکی گفت: رقابت باید در اقتصاد سالم باشد، اگر تولید، مصرف، واردات آن درست باشد اقتصاد درست می شود، این نکته مهم است که توجه کنیم اصل درست بر خودکفایی است.

وی تأکید کرد: اول باید نظارت باشد، باید خود تولید کننده هم بگوید باید مشکلات از طریق خودشان حل شود، در وهله اول باید مواد اولیه تأمین شود بعد نقدینگی مورد نیاز واحد تولیدی در اختیارش قرار بگیرد. امروز تمام کارخانجات مشکل تهیه مواد اولیه دارند. مواد اولیه ای که گران به دست تولید کننده می رسد و او نمی تواند حتی در داخل کشور عرضه اش را انجام دهد چه برسه به اینکه بخواهد صادرات کند.

تحلیل بازار

برچسب ها:

لوازم خانگی ،صنعت ،تولید 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما