بلایی که واردات ته لنجی سر بازار لوازم خانگی آورده است

1399/03/14

بلایی که واردات ته لنجی سر بازار لوازم خانگی آورده است
یک عضو انجمن واردکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه واردات لوازم خانگی ممنوع شده است، سوء استفاده از شیوه واردات ته لنجی را به عنوان یک مشکل بخش لوازم خانگی عنوان کرد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، حمید رضا منصفی عضو انجمن واردکنندگان لوازم خانگی در برنامه گفت و گوی اقتصادی با با موضوع «قاچاق رسمی و نگرانی‌های آن» با اشاره به اینکه در حال حاضر واردات لوازم خانگی ممنوع شده است، گفت: با وجود ممنوعیت واردات لوازم خانگی این دسته از محصولات با شیوه‌های ته لنجی و راه‌های دیگری به کشور وارد می‌شوند.

سوء استفاده از واردات ته لنجی

وی افزود: واردات ته لنجی از جمله مزیت‌هایی است که دولت به مرزنشینان داده اما باعث سوء استفاده شده است. دولت چنین امتیازی را داده است به این دلیل که مرزنشین امکان اشتغال در منطقه خود را ندارد اما با واراداتی که از این طریق صورت می‌گیرد از این امتیاز استفاده نادرست می‌شود.

این کارشناس تشخیص لوازم قاچاق ادامه داد: بخشی از کالاهایی که امکان تولید در داخل دارد نیز به همین شیوه‌های ته لنجی به صورت انبوه وارد کشور می‌شود.

سود کلان ته لنجی برای قاچاقچی

منصفی مجدد با تأکید بر مشکل واردات به صورت ته لنجی و اینکه این شیوه در بخش تولید لوازم خانگی مشکل آفرین شده است درباره سود این شیوه مورد سوء استفاده قرار گرفته گفت: این شکل از وارد کردن کالا سود زیادی برای قاچاقچی دارد.

در بخش دیگری عضو انجمن واردکنندگان لوازم خانگی تأکید کرد: موضوع شناسه کالا اعم از اینکه تولید داخلی باشد یا وارد شده باشد در سامانه گارانتی ثبت شده است.

بستن سایت‌های تقلبی؛ یک اقدام درست

وی ادامه داد: حرکتی که توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نهاد ریاست جمهوری انجام شده مبنی بر اینکه سایت‌های عرضه کالای تقلبی را بسته‌اند، خوب است. چرا که مصرف کننده به یکسری کالا نیاز دارد و اگر کالا در بازار نباشد و بخش تولید و واردات آن را تأمین نکند مصرف کننده به سراغ کالای قاچاق می‌رود.

این کارشناس تشخیص لوازم قاچاق با کنایه به دولت در خصوص اینکه پیشتر می‌گفتند ارز ندارند تا به گروه ۴ کالاها اختصاص دهند و تأمین ارز توسط افراد برای وارد کردن و موارد دیگر با شیوه‌های دیگر، خاطرنشان کرد: افرادی بودند که ارز دریافت می‌کردند اما آن را در جای دیگری هزینه می‌کردند. یا در شیوه‌های دیگر برخی ارز را دریافت کردند و با آن کالایی غیر از درخواست اصلی خود به کشو آوردند. برخی دیگر هم خلاف واقع اظهار کردند که یکسری از این کالاها توقیف شده است.

عمل به توصیه رهبری در صنعت لوازم خانگی

در بخش دیگری از برنامه گفت و گوی اقتصادی منصفی خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکت‌ها با توجه به توصیه مقام معظم رهبری تلاش کردند همراه با واردات کالاها به کشور، یکسری تکنولوژی‌های تولید در داخل را نیز وارد کنند. با همین رویه هم واردات خط تولید بعضی محصولات به کشور راه افتاد، اما با توجه به شرایط تحریمی و اینکه شرکت‌های خارجی از دادن بعضی قطعات امتناع می‌کنند و همچنین اینکه همه قطعات تولید یک محصول در داخل صرفه اقتصادی ندارد مسائلی در این بخش وجود دارد.

رادیو

برچسب ها:

واردات ،لوازم خانگی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما