چه کسی مقصر افزایش قیمت لوازم خانگی است؟

1399/05/09

چه کسی مقصر افزایش قیمت لوازم خانگی است؟
در حالی که بازار لوازم خانگی روز‌های آشفته‌ای را با روند صعودی قیمت‌ها پشت سر می‌گذارد که اجرای طرح ویژه عرضه مستقیم لوازم خانگی برای زوج‌های جوان حاشیه‌های زیادی را به وجود آورده است.
به گزارش اخبار ساختمان، در حالی که بازار لوازم خانگی روزهای آشفته‌ای را با روند صعودی قیمت‌ها پشت سر می‌گذارد که اجرای طرح ویژه عرضه مستقیم لوازم خانگی برای زوج‌های جوان حاشیه‌های زیادی را به وجود آورده است.

صنعت لوازم خانگی جزو صنایع مهم در کشور است که سهم ۱.۳ درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور دارد و حدود ۹۰ هزار نفر در این بخش اشتغال دارند.

حدود ۲ سال قبل وزارت صمت در راستای حمایت از تولید داخل واردات لوازم خانگی را ممنوع کرد تا هم مانع خروج ارز از کشور شود و هم به نوعی تولیدات داخلی بتوانند بازار را در اختیار بگیرند و حتی بتوانند حجم صادرات را نیز افزایش دهند.

آذرماه سال گذشته بود که زرندی معاون برنامه ریزی وزیر صمت خبر از برنامه ریزی ویژه این وزارتخانه در این بخش داد و ابراز امیدواری کرده بود که در این صنعت سه تا پنج برند اصلی شکل بگیرد، اما در این میان یکی از مشکلاتی اصلی که به گفته معاون وزیر صمت وجود دارد، نیاز به سرمایه در گردش سالانه بین ۵ تا ۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد.

بنا بر آمار متولیان وزارت صمت ظرفیت تولید بیش از ۱۹ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور و وجود دارد که در برخی از این لوازم عمق ساخت داخل به ۹۰ درصد رسیده است.

ادامه روند صعودی قیمت در سال جدید

در حالی که طی دو سال اخیر با خروج برندهای خارجی مسئولان وزارت صمت از این صنعت حمایت کردند که در تمام این مدت بازار لوازم خانگی روی آرامش را به خود ندیده است و از نظر قیمت روزهای آشفته‌ای را پشت سر گذاشته است و طی این مدت همواره شاهد افزایش قیمت بوده است.

حتی در سال جدید نیز این روند ادامه داشت و در ابتدای سال تولیدکنندگان قیمت محصولات خود را بدون مصوبه سازمان حمایت افزایش دادند که پس مدتی سازمان حمایت به این افزایش قیمت رسمیت بخشید و رسما افزایش ۲۵ درصدی قیمت‌ها را اعلام و تولیدکنندگان را موظف به ثبت اطلاعات قیمت در سامانه ۱۲۴ کرد.

مقصر گرانی کیست؟

افزایش قیمت‌ها که از سال قبل تقاضا در این بازار را کاهش داده بود امسال نیز این روند ادامه یافت و حتی بیشتر نیز شد.

در این بین فروشندگان و تولیدکنندگان یکدیگر را به عنوان مقصر گرانی قلمداد می‌کنند.

فروشندگان مدعی هستند به دلیل اینکه کالاها را با قیمت زیاد از تولیدکنندگان خریداری کردند نمی‌توانند ارزانتر آن را به خریداران عرضه کنند.

از طرفی تولیدکنندگان نیز در این باره ادله خود را دارند؛ افزایش قیمت مواد اولیه داخلی، افزایش نرخ ارز، افزایش دستمزد و حق بیمه را از جمله عوامل افزایش قیمت تمام شده عنوان می‌کنند.

یکی از مواد اولیه‌ای که تولیدکنندگان از افزایش قیمت آن گله‌مند هستند به ورق فولادی بر می‌گردد که یکی از مواد اولیه اساسی در صنعت لوازم خانگی است که با افزایش قیمت زیادی همراه بوده است که نقش دلالان در این میان بسیار پررنگ است و دلیل آن عملکرد نامناسب سامانه بهین یاب وزارت صمت است که دسترسی عادلانه به مواد اولیه را با مشکل مواجه کرده است.

حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در این باره اظهار کرد: برخی از افراد بدون داشتن واحد تولیدی، در سامانه بهین یاب به عنوان تولیدکننده اقدام به خرید ورق می‌کنند و در بازار آزاد آن را به فروش می‌رسانند.

وی افزود: به همین دلیل تولیدکنندگان واقعی ناچار هستند مابقی نیاز خود به ورق فولادی را در بازار آزاد تهیه کنند.

حاشیه های یک طرح

آشفتگی قیمت در این بازار به حدی رسیده که بسیاری از جوانان که در شرف ازدواج هستند برای تهیه لوازم مورد نیاز با مشکل مواجه شده اند و توانایی خرید ندارند تا جایی که سرپرست وزارت صمت ناچار شد در این باره دستور ویژه صادر کند و طرح ویژه عرضه مستقیم لوازم خانگی برای زوج‌های جوان را در دستور کار این وزارتخانه قرار دهد.

البته این طرح هم نیز بدون حاشیه نبود و برخی از تولیدکنندگان مدعی شدند که از ۱.۵ میلیارد دلار ارز در نظر گرفته به صنعت لوازم خانگی با تصمیم وزارت صمت و بانک مرکزی قرار است در راستای اجرای طرح ویژه عرضه مستقیم لوازم خانگی برای زوج‌های جوان حدود ۴۰ درصد آن فقط به یک کارخانه تولیدی اختصاص داده شود در حالی که مابقی این مبلغ باید بین ۲۳۰ واحد تولیدی تقسیم شود.

اما بلافاصله محمدرضا کلامی سرپرست معاونت بازرگانی وزارت صمت در این باره اظهار کرد: تمامی شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی که توانایی حضور در طرح “تولید و تحویل لوازم خانگی ارزان‌قیمت” را دارند می‌توانند در این طرح مشارکت کنند.

در این طرح مشارکت از تمامی تولیدکنندگانی که قادر باشند، تمام یا بخشی از ۵ قلم کالای پرمصرف تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و جاروبرقی را تامین کنند، دعوت به عمل می‌آید.

افزایش چندبرابری قیمت در بازار

اما اکبر پازوکی که به تازگی به عنوان رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی انتخاب شده است با اشاره به آشفتگی بازار لوازم خانگی از کاهش تقاضا در این بازار خبر داد و گفت: در حالی که دو سال قبل با سرمایه ۵۰ میلیون تومانی یک فروشگاه ۳۰ متری پر از لوازم خانگی می‌شد، اما اکنون این رقم به یک میلیارد تومان افزایش یافته و همین موضوع نشان دهنده افزایش چند برابری قیمت‌ها است.

به گفته وی؛ هزینه خرید یک دستگاه ماشین لباسشویی تولید داخل به ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تاکید کرد: افزایش قیمت موجب کاهش ۴۰ درصدی تقاضا در بازار شده است.

با شرایطی که بازار لوازم خانگی با آن روبرو است باید در انتظار چگونگی تصمیمات وزارت صمت برای کنترل قیمت‌ها بود تا مصرف کنندگان بیش از این به زحمت نیفتد.

میزان
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما