بکارگیری ارز دولتی کاغذ برای ورود قاچاق لوازم خانگی!

1401/01/17

بکارگیری ارز دولتی کاغذ برای ورود قاچاق لوازم خانگی!
آخرین خبری که روی آنتن رفت و مردم از آن آگاه شدند، بکارگیری ارز دولتی تخصیص یافته ی کاغذ برای ورود قاچاق لوازم خانگی و خلاف قانون محصولات و لوازم خانگی یک برند خارجی به صورت سازمان یافته است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، فقط همین را نشنیده بودیم که حالا شنیدیم که باندهای متخلف اقتصادی برای تکمیل کارنامه شان، قلمرو فرهنگ را نیز به دامنه ی فعالیت هایشان اضافه کرده اند و به جای این که کاغذ وارد کنند، با نفوذ سازمان یافته خود، لوازم خانگی وارد کرده اند.

همین عامل کمبود کاغذ و بی اثر شدن تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات کاغذ بوده و نشریات و روزنامه ها و کتاب ها عملا مظلوم واقع شده اند و حقوقشان نادیده گرفته شده است.

براین اساس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به صورت دقیق تر و با کنترل و نظارت بیشتر و همراهی مسوولان گمرکی، بازرسی و اطلاعات و امنیت کشور، با این باندها مقابله کند و اجازه ندهد که هر کسی به نام کاغذ و فرهنگ، به دنبال فساد و رانت ارز 4200 تومانی برای واردات لوازم خانگی باشد.

زیرا واردات لوازم خانگی در سه سال اخیر عملا ممنوع بوده و حتی با ارز آزاد نیز ممنوع است چه رسد به دلار 4200 تومانی که باید صرف کالاهای اساسی مانند گوشت و خوراک دام و کاغذ و دارو و مواد غذایی شود. لذا کسانی که این کارها را انجام داده اند و کاغذ وارد نکرده و لوازم خانگی وارد کرده اند عملا از نفوذ قلدرمآبانه خود حرف می زنند و باید با آنها برخورد جدی تری صورت گیرد و نظارت ها تقویت شود. زیرا عجیب است که عده ای اجازه به خود می دهند که چنین ظلم هایی را به مردم انجام دهند.

آگاه شدن افکار عمومی برای اولین بار از دست اندازی به حوزه ی شریف و ارزشمند “فرهنگ” توسط باندهای خلافکار اقتصادی ضروری است و مردم باید بدانند که چه کسانی این گونه ظلم به عرصه فرهنگ می کنند.

کشیده شدن دامنه ی طمع رانتخواران و عزیزکرده ها و یقه سفیدها با هماهنگی تعدادی از عناصر آلوده در یکی دو دستگاه ذی مدخل در فرآیند واردات نیازمندی ها و مایحتاج مردم، نکته مهمی است و نشان دهنده دامنه فساد و رانت خواری و قلدری عده ای از افراد است که با وجود این همه مقابله با فساد، هنوز به خود اجازه چنین کارهایی را می دهند.

سایت بولتن نیوز برای اولین بار، خبر تخلف قاچاقچیان لوازم خانگی را در چارچوب واردات سازمان یافته مطرح کرد تا افکار عمومی و نهادهای نظارتی در جریان قرار گیرند و پس از گذشت ماه ها از آن گزارش اولیه، کماکان پیگیر اخبار و اطلاعات مرتبط با آن بوده است و خوشبختانه چند پرونده از جمله پرونده بوش به نتیجه رسید و ترخیص آن متوقف شد. اکنون باید باحمایت سایر دستگاه های اجرایی از جمله وزارت ارشاد باید روند مقابله با رانتخواران واردات کاغذ نیز در جریان قرار گیرد تا بازار کاغذ سامان دهی شود و اجازه ظلم به مطبوعات و رسانه ها را ندهیم.

اکنون پس از رسانه ای شدن دست اندازی به حوزه ی فرهنگ، توقع می رود مطالبه گر اصلی برای به سرانجام رساندن این پرونده ها به جز مراجع قضایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد تا هم از حقوق اهالی فرهنگ و رسانه دفاع نماید و پلشتی های احتمالی موجود در روند این تخلف سنگین در بین اشخاص مرتبط با دستگاههای فرهنگی را شناسایی و به جامعه به ویژه اهالی فرهنگ و رسانه معرفی نماید. ضمن آن که حداقل از این به بعد ضرورت نظارت بیشتر بر این گردشهای مالی در حوزه ی فرهنگ از سوی دستگاههایی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعامل و هم افزایی با نهادهای نظارتی دیگر بیشتر احساس شود.

فراموش نکنیم اگر رقم تخلف را که شصت میلیون دلار اعلام شده به ریال تبدیل کنیم، خیلی زیاد می شود و چیزی حدود 1560 میلیارد تومان است که به ازای هر فرد ایرانی معادل 20 هزار تومان است.

اکنون عمق فاجعه آن هم در این وانفسای اقتصادی که مردم دچار آن هستند بیشتر نمایان می شود و تنها در یک پرونده واردات لوازم خانگی به هر ایرانی 20 هزار تومان خسارت وارد شده است.

آمار و ارقام افزایش قیمت کاغذ در سال ۹۸ و ۹۹ پس از تخصیص ارز دولتی به کاغذ و عدم ورود آنها و افزایش یکباره و مکرر قیمت کاغذ ضربه جبران ناپذیری به مطبوعات وارد کرده و برخی روزنامه ها را تعطیل کرده و یا به تعدیل نیرو اقدام کرده اند.

دولت و وزارت ارشاد باید برای تولید کاغذ در داخل و تامین نیاز کشور تلاش کند و همکاری کند و ارز به تولید اختصاص یابد زیرا هر چه نرخ ارز بیشتر شود عملا امکان تامین هزینه ها غیر ممکن خواهد شد و دلار دولتی نیز با رانت خواری و فساد مواجه می شود.

در حال حاضر کاغذ تحریر با ابعاد ۶۰ در ۹۰، به بندی ۶۱۰ هزار تومان در دی و 700 هزار تومان در 1401 رسیده است و از سال 97 تاکنون حداقل سه برابر شده است.

قیمت هر کیلو کاغذ گلاسه از 2700 تومان در سال 1390 به 12 هزار تومان در سال 97 و امروز به 37500 تومان رسیده است. یعنی در سه سال گذشته سه برابر شده است.

قیمت هر عدد زینک که در چاپ مهم است از 6 هزار تومان درسال 97 به 12 هزار تومان در سال 98، و 24 هزار تومان در سال 99، و 65 هزارتومان در اوایل 1400 و 85 هزار تومان در بهمن 1400 رسید و امسال نیز به 90 هزار تومان رسیده است.

با چنین قیمتی که زینک 90 هزار تومان و هر کیلوکاغذ گلاسه 37500 تومان شده است چگونه نشریات باید کار کنند؟

فرمایشات رهبر معظم انقلاب در باب ضرورت حمایت از اهالی فرهنگ و رسانه نیز نشان می دهد که نهادهای نظارتی و متولی فرهنگ باید از مظلومیت رسانه ها دفاع کنند. رهبر انقلاب بارها تاکید داشته اند که مقابله با امواج تحریف، پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور، تأکید بر جهاد تبیین و اصلاح هندسه‌ی رسانه‌ای و فرهنگی کشور از محورهای مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با هیئت دولت با ایشان با تاکید بر بازسازی انقلابی و عقلانی ساختار فرهنگی و رسانه‌ای، حل معضلات این عرصه را نیازمند یک حرکت انقلابی و بنیانی دانستند.

ال کا ایران
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما